וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס מילואים תחת אש ופינוי משדה הקרב: כך הצבא נערך ללבנון השלישית

15.6.2016 / 0:07

עשור לאחר סיום המלחמה השנויה במחלוקת, פיקוד הצפון הציג את פירות ההיערכות המחודשת. אספקת ציוד בעומק לבנון, רכישת כלים חדשים ויחידה שמתמחה בניווט ובחשאיות הם רק חלק מהתחומים ששודרגו. קצין בכיר: "טווחי הפעולה לא יהיו כמו בעזה - הם גדלו"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אוהד פיטר

ליברמן בטקס לציון עשור ללבנון השנייה: "מי שיפגע ביהודים ישלם"

הביקורת החריפה שנמתחה על חטיבות המילואים והחטיבות הסדירות במהלך מלחמת לבנון השנייה, הביאה אתמול (שלישי), עשר שנים מאוחר יותר, כ-500 קצינים ליום שבו עסקו בלקחים הלוגיסטיים של ועדת וינוגרד. "טווחי הפעולה של צה"ל במלחמה הבאה בלבנון לא יהיו כמו בעזה. הם גדלו", הסביר קצין בכיר בפיקוד הצפון מול הנוכחים, בהם מפקדים בכירים, שהגיעו לצפות במפגן היכולות המסווגות של צה"ל לקראת לחימה אפשרית בגבול.

עיקר הביקורת עסקה בקושי לפתוח צירים לוגיסטיים לעומק השטח ולאבטח אותם כדי להעביר מזון, דלק ותחמושת לכוחות ולפנות פצועים והרוגים מעומק השטח. לכן, נדרשו אז טייסי חיל האוויר לפעול תוך סיכון ממשי. הגדוד היחידי שבלט לחיוב במלחמה היה "חרב", שנמנע מקבלת עזרה אווירית או מיחידות אחרות. "מפקדי הגדודים ומפקדי החטיבות חייבים להכיר את היכולות של חיל האוויר בהקשרי פינוי ואספקה, אבל הם נדרשים להתמודד האתגרים הללו בכוחות עצמם", הסביר הקצין הבכיר לנוכחים. "התקדמנו משמעותית בתחום. היום, היחידות השונות יודעות להגיש לוגיסטיקה, אחזקה, רפואה ופינוי מכמה מוקדים שונים ולא ממוקד אחד".

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר בטקס סיום קורס טיס, יוני 2013. רויטרס
טייסי חיל האוויר פעלו במלחמה תוך סיכון ממשי. מסוק אפאצ'י של חיל האוויר בפעולה/רויטרס

במוצב שבו התכנסו הבכירים, הדגימה חטיבת הנח"ל בפיקודו של אלוף-משנה עמוס הכהן תרחישים מגוונים משדה הקרב העתידי. לאחר מכן, הציגו אלוף פיקוד הצפון אביב כוכבי וראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה אלוף קובי ברק, סקירות מקצועיות על הזירה הלבנונית, ואת היכולות של יחידות המטה הכללי להתמודד עם האתגרים השונים.

בין היתר, הציגו היחידות השונות התגייסות עשרות אלפי חיילי מילואים תחת אש כבדה שיפעיל חיזבאללה על עורף מדינת ישראל, הנגשת את הציוד לגדודים ולחטיבות למרות התקפות האש והמרחק מהימ"חים (יחידות מחסני חירום) – ובעיקר, האופן שבו יפתחו הצירים הלוגיסטיים למרות הקרבות בין הכוחות ליחידות חיזבאללה. "פתיחת הצירים הלוגיסטיים תהיה המפתח להצלחה במלחמה הבאה", הסביר קצין בכיר בפיקוד צפון שהקריא בפני המפקדים את לקחי וינוגרד וצה"ל ממלחמת לבנון השנייה. "יום העיון הזה מבטא הכנות, אימונים, רכש ותפיסות חדשות שנעשו בשנים האחרונות".

חייל בודק תחמושת במהלך תרגיל צבאי ברמת הגולן. ינואר 2016. AP
"פתיחת הצירים תהיה המפתח להצלחה". חייל בודק תחמושת במהלך אימון ברמת הגולן/AP

לכוחות הוצגו נגררים מיוחדים לטנקים, נגמ"שים ורק"מ (רכב קרבי משוריין) שנרכשו ובאמצעותם ניתן יהיה לשאת אספקה גדולה יותר לכוחות בשטח. בהקשר זה, הדגימו הכוחות כיצד לטפל בטנק שעולה על מטען רב עוצמה ונפגע גם מטיל נ"ט, איך מתבצעת אבטחת הזירה ואיך יפונו הפצועים בשטח מורכב תחת אש.

בתוך כך, הוקמה יחידת פת"ן (פינוי, תספוקת, נפגעים) שתתבסס על לוחמי חי"ר במילואים שמיומנים בניווט, נהיגה בתנאי שטח קשים ושמירה על חשאיות, בדומה ליחידת הניוד 551 המוגדרת בעלת יכולות נדירות בצה"ל. לשם כך, רכש הצבא כלי שטח מיוחדים רבים, ובהם טרקטורונים מתקדמים.

לסיום, למרות הביקורת שמתח נציב קבילות חיילים על רמת האחזקה של הימ"חים בצבא, הקצין הבכיר הבהיר כי המצב היום שונה. "אני לא מתעלם מהביקורת, אבל אני יכול להגיד שאנחנו במקום הרבה יותר טוב מאז מלחמת לבנון השנייה", אמר.

(עדכון ראשון: 21:40)

טנק מרכבה סימן 4 במהלך תרגיל צבאי ברמת הגולן. ינואר 2016. AP
"אנחנו במקום טוב יותר מאז המלחמה". חייל באימו על טנק ברמת הגולן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully