וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מעולם לא חייך": שחקן הפוטבול שהפך ליורה הקטלני ביותר בארה"ב

13.6.2016 / 10:39

עומר מטין, שרצח 50 מבלים באורלנדו, היה תלמיד תיכון רגיל. ואולם, כשהתחיל לעבוד כמאבטח, חלה אצלו הקצנה שייתכן שחמקה מתחת לרדאר של ה-FBI. "השתמש במילים נוראיות כלפי נשים ושחורים"

עריכת וידאו: ניר חן. צילום: רויטרס. עריכת תוכן: סיגל סיריוס, לירן מוסלי. הפקה: תום רוכלין .תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה.

תמונתו של עומר מטין בספר המחזור שלו בתיכון זכורה רק בקושי – עם חיוך חשוף שיניים, גומות חן, זקנקן ורעמת שיער שחור. השינוי שעבר משחקן פוטבול למבצע מסע הירי הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית מעלה תהיות סביב האפשרות שהרמזים על האהדה שלו לאסלאם הקיצוני פוספסו.

בזמן שמשפחות הקורבנות מתאבלות על יקיריהן והאומה מזועזעת מהיקפו של מסע הרג נוסף, תמונתו של הרוצח בן ה-29 הולכת ומצטיירת ככזאת של אדם שקט שבשנים האחרונות החל להפגין נטיות אלימות ונוטפות שנאה. אתמול הוא הסתער על מועדון להט"בי צפוף באורלנדו כשהוא חמוש באקדח וברובה חצי-אוטומטי מדגם AR-15, ירה למוות ב-50 איש וחוסל בהמשך בידי המשטרה. 53 בני אדם נוספים נפצעו, רבים מהם באורח אנוש.

אשתו לשעבר סיטורה יוסופי תיארה אותו כאדם "דו-קוטבי", בעל הפרעה נפשית ועם נטייה לאלימות. היא אמרה כי הוא הכה אותה ותקף אותה במהלך התפרצויות זעם שלו שבהן "הביע שנאה לכולם". לדבריה, היא "חולצה" על ידי בני משפחתה כבר לאחר ארבעה חודשים מאז שנישאה למטין ב-2009. "הוא טס פעמים רבות עם הוריו, אך מאחר שהייתי האדם היחיד בחייו רוב האלימות הופנתה כלפיי", היא סיפרה לכתבים בבולדר, קולורדו, מחוץ לבית שבו היא שוהה. יוסופי סיפרה עוד כי הגרוש שלה רצה להיות בעבר שוטר ועבד כסוהר בבית מעצר לבני נוער בפורט פירס, פלורידה. לדבריה, מטין ניסה אף להתקבל לאקדמיה לשוטרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחקר פעמיים על ידי ה-FBI. עומר מטין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפורט פירס, שנמצאת 195 ק"מ מזירת הירי באורלנדו, האימאם של המסגד שאותו פקד מטין במשך כעשר שנים תיאר אותו כמתפלל שגרתי, שהיה ברוב הזמן שקט ובקושי תקשר עם יתר המתפללים. "בקושי היו לו חברים", אמר שפיק רחמן, שעומד בראש המרכז האסלאמי של פורט פירס. "הוא היה מגיע עם בנו הקטן בערבים כדי להתפלל ואז הוא היה עוזב". רחמן אמר כי מטין מעולם לא התבטא בפניו נגד הומואים. לפי מתפללים אחרים במסגד, הוא הגיע כמה פעמים בשבוע למקום, בדרך כלל בערבים ובימי שישי, אולם הוא לא הראה סימנים של הקצנה דתית.

מטין נולד בניו יורק להורים אפגנים, אך בילה את רוב חייו בפלורידה. הוא למד בתיכון בעיר הקטנה סטיוארט, שנמצאת במרחק של 20 דקות נסיעה מבית המגורים המשותף בפורט פירס שם הוא חי בתקופה האחרונה. סמואל קינג, שסיים את לימודיו שנה אחת לפני מטין, סיפר כי השניים דיברו לעתים קרובות גם אחרי התיכון. השניים עבדו יחד באותו מרכז מסחרי וקינג – הומו מוצהר – אמר כי הוא לא נראה לו כמי ששונא הומואים. "משהו בוודאי השתנה", אמר חברו של מטין ללימודים, שראה אותו בפעם האחרונה ב-2009.

מטין רואיין פעמיים על ידי הבולשת הפדרלית (FBI) בחשד שהיה קשור לגורמים אסלאמיים קיצוניים. החקירה הראשונה התקיימה ב-2013, מסר הסוכן המיוחד רון הופר האחראי על החקירה, אחרי שמטין הטיח באנשים שעבדו עמו הערות שהביעו תמיכה באסלאם הקיצוני. באותה תקופה, הוא עבד כמאבטח בחברה הבינלאומית G4S, אחת מחברות האבטחה הפרטיות הגדולות ביותר בעולם. הוא הצטרף לחברה בספטמבר 2007 ונשא אקדח כחלק מעבודתו. החברה מספקת שירותי אבטחה גם למבנים פדרליים. "לא יכולנו להבין את מהות דבריו", הסביר הסוכן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
זירת הירי ההמוני במועדון הלהט"ב "פולס" בעיר אורלנדו בארצות הברית. 12 ביוני 2016. GettyImages
זירת הירי באורלנדו, אתמול/GettyImages

דניאל קימה, איש אבטחה שהועסק לצד מטין באזור פורט פירס, סיפר כי הוא פגש אותו לזמן קצר שלוש או ארבע פעמים. "בכל פעם שראיתי אותו הוא מעולם לא חייך. אם אמרת לו בוקר טוב, הוא היה רק חולף לידך, כאילו שהיה לו שבב בכתף", אמר. דניאל גילרוי, שאמר כי גם הוא עבד יחד עם מטין, אמר כי הזעם שלו היה "עקבי". הוא אמר לרשת פוקס ניוז כי "בכל פעם שאישה או אדם שחור היו מגיעים הוא היה משתמש במילים נוראיות".

ב-2014, סיפר סוכן ה-FBI הופר, מטין נחקר שוב, הפעם בשל החשד שהיא קשור למונר מוחמד אבו סלאח, אזרח אמריקני שיצא להילחם בסוריה והתפוצץ עם חגורת נפץ ב-2014. הופר טען כי הקשר בין השניים היה מינימלי ובאותה תקופה "הוא לא היווה איום של ממש". לדבריו, הוא כבר לא היה תחת חקירה או במעקב בזמן לפני שביצע את הטבח. לפי הופר, 20 דקות בתוך מהלך מסע הרצח ההמוני התקשר מטין ל-911 ונשבע אמונים לדאעש, אולם מידת המחויבות שלו לארגון לא ברורה. הוא אף ציין את הפיגוע במרתון בבוסטון ב-2013.

אשתו לשעבר אמרה כי היא הכירה אותו באינטרנט לפני שמונה שנים והחליטה לעבור לפלורידה כדי להתחתן עמו. "הוא לא היה אדם יציב", היא צוטטה בוושיגנטון פוסט. "הוא הכה אותי. הוא היה מגיע הביתה ומתחיל להכות אותי רק כי לא עשיתי כביסה או דברים דומים".
למטין היה רישיון נשק של פלורידה שפג תוקפו ב-2013 והיה לו אישור לעבוד בתור מאבטח. הוא היה רשום כחבר המפלגה הדמוקרטית. בשעות שלאחר המתקפה פשטו הרשויות על דירתו בפורט פירס והורו לדיירים אחרים להתפנות מהמקום במטרה למצוא רמזים נוספים על היורה הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully