וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משימת חייו של הקשיש מירושלים

הרב שמואל ליפשיץ

11.6.2016 / 8:44

אלפי ילדים יהודים נותקו ממשפחותיהם בתקופת השואה, ונעזרו במשפחות נוצריות שהסכימו לשמש להם כמחסה בשביל ילדיהם הקטנים. עכשיו זה הזמן לנסות להחזיר אותם לחיק היהדות. דעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלפי יהודים הוברחו ברכבות אל עתיד אחר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כ-70 שנה, יהודים ברחבי אירופה נמלטו על נפשם מפני הנאצים, שביקשו להרוג כל יהודי ויהודיה, לא משנה אם היו בני יומם, או אם שימשו כגבאים מבוגרים של בתי כנסת. הורים רבים עמדו בפני לבטים גדולים, כיצד שומרים על שלמות המשפחה מפני האויב האכזר. כיצד דואגים לכך שילדיהם, והם עצמם, לא יובלו למחנות ההשמדה, למותם. הורים כידוע, יעשו הכל בשביל ילדיהם. אך הדילמה קשה מנשוא - האם לנתק את ילדיהם מעצמם למען הרצון לחיות? האם להביא לידי כך שלא יראו יותר את ילדיהם? האם זה עדיף מאשר להיהרג?

משפחות רבות, ששמועות על מחנות ההשמדה הגיעו לאוזניהם, נקרעו תחת הדילמה הקשה. לבסוף החליטו להציל את חיי ילדיהם, מבלי לדעת מה יעלה בגורלם, ונעזרו במשפחות נוצריות מקומיות שהסכימו לשמש כמחסה בשביל ילדיהם הקטנים. מדובר היה באלפי ילדים ואף יותר. ילדים שלא יראו יותר את הוריהם, עזבו בעל כורחם את החממה המשפחתית שגדלו בה, ועברו לחיות תחת זהות חדשה. דוד הפך ליוהן, שאול הפך לפרנץ, ויעקב הפך להנרי.

אלפי ילדים נשארו מאחור. הוריהם נרצחו בבורות ההריגה ובתאי הגזים. הובלו ברכבות המוות כאילו היו בהמות. עברו שנים רבות מאז המלחמה וימי האימה של היהודים, ואותם ילדים שנשארו מאחור אף לא יודעים כי הם יהודים. הם גדלו תחת זהות נוצרית, היו לילדיהם של אמא ואבא גויים.

במשך עשרות שנים גדלים ברחבי אירופה, בצרפת, בהולנד, בפולין, בבלגיה וכן הלאה, ילדים שעם הזמן הפכו למבוגרים שלא יודעים את זהותם האמיתית. הרב קימלמן, יהודי ירושלמי מבוגר כבן 90, בשיתוף פעולה מיוחד עם ארגון "יד לאחים", החליט לקחת את פרויקט הילדים תחת חסותו ובאמצעות אמצעים כלכליים דלים מאד אך עם רצון עז, בעבודת תחקירנים, בחיפוש בארכיונים ישנים, תשאול תושבים מקומיים, וקריאת מפות הוא מצליח להגיע לאותם ילדים שאינם יודעים כי הם יהודים, על מנת לומר להם משפט אחד- "דעו לכם כי אתם יהודים".

טלאי צהוב. ShutterStock
זה מה שסימן אותנו, וזה מה שמזהה אותנו. טלאי צהוב מתקופת השואה/ShutterStock

בערב חג השבועות, הוא חג מתן התורה בו עמדו שש מאות אלף אבות אבותינו כנגד ההר וקיבלו את התורה מן הראוי לתת את הדעת על כל יהודי באשר הוא. חכמינו מלמדים כי "אילו היה חסר אחד" מאותם שש מאות אלף, אפילו אם האחד הזה היה האדם הפשוט ביותר או הנידח ביותר לא היה הקב"ה נותן את התורה לכולנו.

משימתנו להביא את כולם אל ההר. להביאם אל המודעות היהודית שנלקחה מהם. זהו אחד הקווים המנחים את הקשיש, הרב קימלמן ואת עמותת יד לאחים- הרצון לגרום לכך שיהודים שאינם יודעים שהם כאלה, שנישאו לגויים, החיים חיים נטולי יהדות, שאינם מודעים להיסטוריה שלהם, יחיו את שנותיהם האחרונות לחייהם בידיעה שהם יהודים. זו חובה מוסרית כלפי הורי אותם הילדים וחובה שלנו כעם. לא לוותר על אף אחד.

הרב שמואל ליפשיץ הוא מראשי ארגון "יד לאחים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully