וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלתעות, גרסת המציאות: שיא במספר תקיפות הכריש ברחבי העולם

12.6.2016 / 11:30

בארה"ב, באוסטרליה, ובאזורנו – נתקלים יותר בחיה האימתנית, בשל עלייה באוכלוסיית הכרישים וההתחממות הגלובלית. המומחים מרגיעים: הסיכוי למות מנפילת קוקוס על הראש גבוה יותר

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

בווידאו: הרוגה שנייה מתקיפת כרישים באוסטרליה, בתוך פחות משבוע

חופשת הקיץ הולכת ומתקרבת, וכבכל שנה ייסעו מיליונים ברחבי העולם ליעדים שונים סביב הגלובוס. החום הכבד מושך רבים לבחור בנופש בחופים, ולצד הסכנות הברורות כמו חשיפה ממושכת לשמש או טביעה בים, כעת ישנה סכנה נוספת שהולכת ונהיית ממשית יותר ויותר – תקיפת כריש. לאחר שבשנת 2015 נרשם שיא היסטורי במספר התקיפות של הדג הענק במימי הימים והאוקיינוסים, מומחים טוענים כי בשנה הנוכחית יישבר השיא פעם נוספת.

"אנו נראה יותר נשיכות השנה ביחס לשנה שעברה", אמר ג'ורג' בורג'ס, מומחה לנושא מאוניברסיטת פלורידה שבארצות הברית, לסוכנות הידיעות רויטרס. לדבריו, בשנת 2015 נרשמו ברחבי העולם 98 תקיפות כריש שאירעו ללא התגרות מוקדמת של המותקף – עשרה מקרים יותר מהשיא הקודם שנרשם בשנת 2000. מתוך אותן תקיפות, שש הסתיימו במוות – פי שניים מב-2014. השנה, כך צופים המדענים, מספר התקיפות יהיה תלת-ספרתי.

כריש טיגריסי, הנקרא גם כריש-נמר. ShutterStock
בשנה שעברה נרשם שיא היסטורי במספר תקיפות הכרישים. כריש טיגריסי, הנקרא גם כריש-נמר/ShutterStock

המספר הגבוה ביותר של תקיפות נרשם בארצות הברית, שם אירעו 59 מקרים בשנה שעברה - 30 מהם במדינת פלורידה, 16 בקרוליינה הצפונית והדרומית, והיתר בהוואי, בקליפורניה, בטקסס, בניו יורק ובמיסיסיפי. סביב לאוסטרליה אירעו 18 תקיפות, בדרום אפריקה – שמונה, ובאי ראוניון שבאוקיינוס ההודי - ארבע. גם האזור שלנו נכלל ברשימה השחורה: אמנם בים התיכון לא אירעה תקיפה אחת השנה ובשנה שקדמה לה, אך בים האדום נרשמו שתי תקיפות כריש מאז 2015, ואחת מהן הסתיימה במוות.

בחודש מרץ בשנה שעברה נהרג תייר גרמני בן 52 מתקיפת כריש באל-קסיר שבמצרים, הנמצאת כ-200 קילומטרים מדרום לשארם א-שייח. הייתה זו התקיפה הראשונה במצרים לאחר חמש שנים שקטות, והמקרה הקודם אירע בשנת 2010, כאשר תיירת גרמניה נהרגה בעת שצללה בסמוך לחוף.

כריש שוחה בסמוך לחוף בפלורידה, ארצות הברית. AP
רוב תקיפות בארצות הברית אירעו בפלורידה. כריש שוחה בסמוך לחופי המדינה/AP

כמו כן, רק לפני ימים אחדים, ב-5 ביוני, ננשך צעיר בן 23 ברגלו בעת ששחה בעין א-שוחנה שבמצרים, הנמצאת כ-50 קילומטרים מדרום לפתחה של תעלת סואץ. המקרה אירע במרחק של שישה קילומטרים מהחוף, וחבריו של הצעיר, שצפו בו מספינה שעליה שהו, לקחו אותו במהרה לעיר. הוא הועבר לבית החולים והרופאים נאלצו לקטוע את רגלו.

מקרים נוספים שהסתיימו במוות בשנה שעברה אירעו בראוניון, באוסטרליה, בקלדוניה החדשה שבאוקיינוס השקט, ובארצות הברית. החוקרים מצביעים על ראוניון כאחד האזורים המסוכנים ביותר לשחיינים: בחמש השנים האחרונות נהרגו שבעה בני אדם מתקיפות כריש באזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות כל זאת, מי שכבר החל לשקול לבטל את חופשת הקיץ הקרובה, כדאי שיחשוב שוב: מדענים מאוניברסיטת פלורידה ציינו כי הסיכוי למות מתקיפת כריש נמוך יותר מהסיכוי להיהרג מקריסת ארמון חול על הראש. כמו כן, יותר אנשים נהרגים בשנה מעקיצת עכבישים, מפגיעת ברק, מנשיכת כלב ומנפילת קוקוסים מהעץ.

כדי למזער את הסיכוי למפגש פנים מול פנים עם היצור הענק, ממליצים המומחים שלא להיכנס לים בחשיכה ובזמן הזריחה והשקיעה. בנוסף, מומלץ לא לענוד תכשיטים נוצצים בזמן השחייה במים, וכן להתרחק ממקומות שבהם נמצאים דייגים ומאכילי ציפורים. אם קרה והותקפתם על ידי כריש, יש לעשות כמה דברים כדי למזער את הפגיעה ולהניס אותו. ראשית יש להכותו באפו, ואם הוא טרם נמלט יש לתקוע אצבעות בעיניו ובזימיו.

הסרט "מלתעות" יצא לאקרנים - והאמריקנים יצאו לצוד כרישים

בורג'ס ציין כמה סיבות אפשריות לגידול המשמעותי במספר התקיפות בשנים האחרונות. ראשית, אוכלוסיית הכרישים הולכת ומחלימה מהפיחות ההיסטורי שנרשם בשנות ה-90 של המאה הקודמת, שהגיע כתוצאה מציד מסיבי והיותו של הדג חלק בלתי נפרד מארוחת הערב בבתים רבים בעולם. אופנת ציד הכרישים החלה למעשה רק בתחילת המאה הקודמת, כאשר היצור הימי הפך בעיני רבים לחיה מסוכנת שיש להכחיד מהחופים.

עד תחילת המאה ה-20 מדענים במערב לא האמינו שכרישים מסוגלים לתקוף בני אדם מבלי שהתגרו בהם קודם. מומחים מהמוזיאון האמריקני לתולדות הטבע שבניו יורק טענו שוב ושוב כי כריש לא יכול לנשוך אדם, ובשנת 1915 פרסם הניו יורק טיימס מאמר שנקרא "הבה נעשה צדק עם הכרישים", שם נכתב כי "הטענה לפיה הכרישים בצד הזה של העולם הם מסוכנים היא פשוט לא נכונה".

חוף פורט סנט ג'ונס. דרום אפריקה. Flickr, Creative Commons
שלט המזהיר מפני כרישים בדרום אפריקה/Creative Commons, Flickr

נקודת המפנה אירעה בשנת 1916, כאשר ארבעה בני אדם נהרגו בכמה תקיפות כרישים שונות בסמוך לחופי ניו ג'רזי. אט אט החלו לתעד תקיפות כרישים – דבר שהעלה את מפלס החרדה. השיא הגיע בשנת 1975, אז יצא לאקרנים סרטו המפורסם של סטיבן ספילברג "מלתעות", והביא את חופי ארצות הברית להיות ריקים מאדם. בורג'ס ציין כי הסרט הגביר את ציד הכרישים בארצות הברית. "כל אזרח אמריקני שרצה להוכיח את גבריותו היה יוצא לים ותופס כרישים. הדג הפך למעדן בקרב בני המעמד הנמוך", אמר.

עד סוף שנות ה-80, כרישים ניצודו למטרות מזון וגם למטרות שעשוע, ואוכלוסייתם הידלדלה לשפל חסר תקדים. בתחילת שנות ה-90 מדענים השמיעו קריאת אזהרה, וטענו כי הפיחות פוגע במערכת האקולוגית. מאז החלו מדינות שונות לחוקק חוקים המגבילים את הציד, ובמקביל החל תהליך של חינוך האוכלוסייה: החיוניות של הכרישים לשימור המערכת האקולוגית הימית הוצגה שוב ושוב, ואף נעשה ניסיון לשנות את האופי הרע שדבק בהם, ולהציגם כסקרנים וביישנים. הפעולות הללו הוגדרו כמוצלחות, ומאז כאמור חלה עליה ניכרת במספר הכרישים במים.

מחאה נגד הרג כרישים בדרום אפריקה. AP
תהליך חינוך האוכלוסיה הוגדר כמוצלח. הפגנה נגד ציד כרישים בדרום אפריקה/AP

סיבה נוספת לגידול במספר תקיפות הכריש דווקא לא קשורה בדג עצמו, אלא באורח החיים של בני האדם. עם עליית רמת החיים לאורך השנים ברחבי העולם, יותר אנשים החלו לנפוש לאורך החופים ולעסוק בספורט ימי כמו גלישת גלים. ואכן, רבים מהנפגעים בתקיפות כריש בארצות הברית בשנה שעברה הם גולשים שפקדו את חופי פלורידה וקרוליינה הדרומית והצפונית.

כמובן שגם להתחממות הגלובלית ולתופעות אקלימיות יש השפעה על המצב. תופעת האל ניניו המביאה להתחממות מי האוקיינוסים הביאה לנוכחות רבה יותר של כרישים לאורך החופים. כמו כן, החום הכבד הפוקד מדינות רבות בעולם מביא אנשים רבים יותר להגיע לים, וככל שיש יותר בני אדם במים כך גדלים הסיכויים למפגש עם היצורים הימיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully