וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתיחות מתגברת: ספינה סינית שטה ליד אי הנמצא בסכסוך עם יפן

9.6.2016 / 9:42

שגריר סין בטוקיו זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ היפני, לאחר דיווחים על כך שספינת מלחמה סינית שטה בסמוך לאיים בין סין הדרומי שעליו טוענות בעלות שתי המדינות. "מודאגים שהפעולה תגביר את המתח"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

המתיחות בים סין הדרומי מחריפה: יפן טענה הלילה (חמישי) כי ספינת חיל הים של הצבא הסיני שטה בפעם הראשונה קרוב לאי שעליו שתי המדינות טוענות בעלות. לטענת המדינה, ספינת מלחמה סינית שטה במרחק של 38 קילומטרים מאיי סנקאקו, שלהם סין קוראת איי דיאויו ובהם אי רואה כחלק בלתי נפרד מהמדינה. כלי שיט של משמר החופים של יפן ושל סין שטים רבות בסביבות האיים, אך עד כה אף צד לא שלח ספינות מלחמה קרוב כל כך לאיים, מתוך חשש כי הדבר יגביר את המתיחות.

בעקבות התקרית זימן סגן שר החוץ של יפן אקיטקה סאייקי את שגריר סין בטוקיו בשעה 02:00 בלילה והביע "חשש רציני" מהאירוע. משרד ההגנה של סין הודיע כי הוא בוחן את הדיווחים, והדגיש כי לחיל הים יש את הזכויות לפעול "במים הטירטוריאלים של סין".

ספינה של משמר החופים של יפן סמוך לאיי סנקאקו (איי דיאויו) המצויים במחלוקת טריטוריאלית עם סין, יולי 2012. רויטרס
ספינה יפנית שטה בסמוך לאיי סנקאקו, 2012/רויטרס

"אנו מודאגים מכך שהפעולה הזו תעלה את המתיחות לדרגה גבוהה יותר", אמר מזכיר הקבינט של יפן, יושיהידה סוגה. "השרים הנוגעים בדבר פועלים יחד כדי להתמודד עם המצב ונעבוד בשיתוף פעולה עם ארצות הברית", הוסיף.

ארצות הברית אמנם לא מכירה בבעלות טוקיו על האיים, אך טענה כי על פי אמנה שנחתמה בין שתי המדינות, וושינגטון מחוייבת להגן על יפן מפני מתקפה באזור. "אנו מודעים על הדיווחים ואנו בקשר עם ממשלת יפן", אמרה קולין ווילט, סגנית עוזר מזכיר המדינה האמריקני לענייני מזרח אסיה והאזור הפסיפי. "עד שיהיו לי פרטים נוספים אני לא יכולה לעדכן מה תהיה התגובה של וושינגטון".

במקביל לספינה הסינית, ששהתה במקום כשעה לפני ששטה חזרה לחופי סין, שלוש ספינות של חיל הים הרוסי שטו סמוך לאי – דבר שהעלה חשש ביפן כי מדובר בתצוגת כוח מתואמת בין בייג'ינג למוסקבה. התקרית מגיעה בזמן שבו יפן, ארצות הברית והודו נערכות לקראת תרגיל ימי משותף

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
איי סנקאקו שבים סין הדרומי, ועליהם טוענות בעלות סין ויפן. רויטרס
האיים בים סין הדרומי שבסמוך אליהם שטה הספינה הסינית/רויטרס

המתיחות בין סין וארצות הברית התגברה בחודשים האחרונים סביב סוגיית השליטה על אזורים שונים בים סין הדרומי, המהווה נתיב ימי מרכזי. סין טוענת לבעלות על איים רבים הנמצאים בים ואף מקימה איים מלאכותיים, שעליהם מתקנים צבאיים, בהם מערכות מכ"ם ומסלולי נחיתה. מדינות נוספות באזור כמו וייטנאם והפיליפינים טוענות בעלות על אותם השטחים, וארצות הברית מצהריה שוב ושוב כי לטענות של סין אין בסיס חוקי.

בחודשים האחרונים ערך חיל הים האמריקני כמה מבצעים שבהם שטו משחתות בסמוך לאיים שעליהם טוענת סין בעלות. זאת, כדי להדגיש את טענתם על כך שמדובר בשטח בינלאומי שאין להגביל בו את חופש הניווט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully