וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לממשלת נתניהו רוב בוועדה לבחירת שופטים - ובאופוזיציה מתעקשים לשתוק

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

8.6.2016 / 20:00

עם כניסתה של ישראל ביתנו לקואליציה, השתנה מעמדו של ח"כ אילטוב - שהיה נציג האופוזיציה בוועדה - וכעת יש לממשלת נתניהו זכות וטו בכל הנוגע לבחירת שופטים. בינתיים, באופוזיציה מתייחסים למהלך בקול ענות חלושה

צילום: לע"מ, עריכה: אביב אירגז

(הנשיא ריבלין עקץ את שקד: "אי אפשר ללהק שופטים כתכנית לבקשך")

עשרות שופטים ועורכי דין קיבלו אתמול (שלישי) בשורה חגיגית על מינויים לתפקידי שיפוט בבתי המשפט המחוזיים והשלום. עם זאת, עבור האופוזיציה בכנסת היה זה יום חגיגי קצת פחות – מדובר היה בפעם הראשונה מאז 1992 שהוועדה לבחירת שופטים, שממונה על מינויים בכל הערכאות, התכנסה ללא נציג אופוזיציה. בחודשים הקרובים צפויה הוועדה לקבל החלטות הרות גורל עבור עולם המשפט ולמנות ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון, וזאת ללא ייצוג לאופוזיציה הפרלמנטרית, שחלקים גדולים ממנה טוענים לשאת את דגל השמירה על שלטון החוק ועצמאות המערכת השיפוטית. ואולם, בספסלי האופוזיציה השסועה ומרובת האינטרסים, המהלך הזה עבר בקול ענות חלושה וכמעט ללא כל מחאה.

מאז 1992, נוהגת הכנסת לבחור את אחד משני הח"כים המכהנים בוועדה לבחירת שופטים מתוך חברי הכנסת של הקואליציה, ואת החבר השני מתוך חברי הכנסת של האופוזיציה. הנוהג הזה הופר פעם אחת ביוני 2013 – כאשר לוועדה נבחרו שני נציגי אופוזיציה, יצחק הרצוג ויצחק כהן. בוועדה לבחירת שופטים יושבים על פי חוק שני שרים - שרת המשפטים איילת שקד ושר האוצר משה כחלון; שלושה שופטי עליון – מרים נאוד, אליקים רובינשטיין ואסתר חיות; שני חברי כנסת – נורית קורן (הליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ושני נציגי לשעת עורכי הדין.

אביגדור ליברמן בחתימה על ההסכם הקואליציוני, מאי 2016. יותם רונן
השלכות ההצטרפות לאופוזיציה הדהדו עד לוועדה/יותם רונן

עם צירוף ישראל ביתנו לקואליציה, חברותו של אילטוב התהפכה ובמקום לשבת בוועדה כנציג האופוזיציה, הוא נותר מטעם הקואליציה. המשך חברותו של אילטוב בוועדה מפרה למעשה נוהג פרלמנטרי בן 24 שנים, ומשמעותה שאין סביב השולחן הוועדה – המעצבת את פני מערכת המשפט הישראלית – ביטוי לכוחות פוליטיים שאינם חלק מהשלטון.

לכאורה היה מצופה כי באופוזיציה שמורכבת מהמחנה הציוני ויש עתיד יקום קול זעקה, בעיקר מאחר שנוכחותו של אילטוב מעניקה לנתניהו ולשקד שלושה קולות בטוחים בוועדה ומקנה למעשה זכות וטו לימין, משום שכדי לאישור שופט עליון נדרש רוב של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה.

בחודש שעבר, כשנודע שישראל ביתנו מצטרפת לקואליציה, פנה חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ולשקד על מנת להדיח את אילטוב, אך הסתבר שהנוהל לא מעוגן בחוק ומהווה "הסכמה לא פורמלית", לפי היועץ המשפטי לכנסת איל ינון. בפנייתו, כתב פריג' כי "חשוב להמשיך וליישם כלל זה שמטרתו לתת ביטוי בהליך גם לכוחות פוליטיים שאינם חלק מהשלטון".

אך לקריאתו של פריג' לא הצטרפה אף אחת ממפלגות האופוזיציה - לא מיש עתיד ולא מהמחנה הציוני. "יש מוסכמה היסטורית, ומוסכמות כוחן לפעמים יותר מחוקים, אבל האופוזיציה שלנו היא רק בכותרת ולא במעשה", תקף פריג' את חבריו לספסלי המליאה בשיחה עם וואלה! NEWS. המחנה הציוני, לדבריו, "פוזל לקואליציה ועסוק מדי במאבקים פנימיים, וביש עתיד כל הזמן מחשבים את חיבורי העתיד ורואים בליברמן שותף פוטנציאלי בקואליציה עתידית. בשביל שיקולי קואליציה עתידיים שתי המפלגות לא רוצות להכעיס את ליברמן וממלאות פיהן מים".

יאיר לפיד ויצחק הרצוג בישיבת הכנסת בהצבעה על חוק תקציב המדינה. נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
"שתי המפלגות ממלאות פיהן מים משיקולי קואליציה עתידיים"/נועם מושקוביץ

יצוין כי בחירתו של אילטוב כנציג האופוזיציה לוועדה התאפשרה מלכתחילה במסגרת הסכם בין ראש הממשלה ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שנועד להבטיח גוש חוסם בעל אג'נדה ימנית מובהקת. כך שלטענת גורמים רבים באופוזיציה, לא נרשם שינוי מהותי במצב. ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), מועמדת האופוזיציה בבחירות שנערכו בשנה שעברה, אמרה כי "מראש הדמוקרטיה נרמסה – כבר בדיל של ראש הממשלה וליברמן שהביא לבחירתו של אילטוב בשנה שעברה. ח"כ אילטוב שימש כנציג הקואליציה מיום בחירתו ולרגע לא שירת את האינטרסים של הציבור והאופוזיציה".

בעקבות פניית וואלה! NEWS, קראה ח"כ נחמיאס-ורבין לח"כ אילטוב להתפטר לאלתר "ולהעביר את השרביט לנציג אופוזיציה על פי הנוהג". היא הוסיפה: "יתרה מכך, על מנת למנוע מקרים אלה בעתיד, עלינו לוודא כי נציג האופוזיציה בוועדה אינו בגדר המלצה בלבד ולכן אדאג לעגן זאת בחוק. רק כך נוכל להבטיח התנהלות של דמוקרטיה אמיתית". ח"כ פריג' כבר הניח על שולחן הכנסת תיקון לחוק בתי המשפט הקובע מפורשות כי נציגי הכנסת יחולקו בין הקואליציה והאופוזיציה. "חל שינוי בהשתייכות של נציג הכנסת לסיעות הקואליציה או האופוזיציה, תופסק חברותו בוועדה והכנסת תבחר נציג אחר", לפי התיקון המוצע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully