וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המושך בחוטים: האיש החזק במשטרת ישראל שלא היכרתם

11.6.2016 / 19:01

הוא שרד ארבעה מפכ"לים, חקירות, פרשיות וטלטלות חמורות במשטרה, אבל לא נראה ששאול גורדון מתכוון לפנות את מקומו בעתיד הנראה לעין. היועץ המשפטי למשטרה, מי שנמצא מאחורי שורת ההחלטות מעוררות המחלוקת של רוני אלשיך, סוגר עשור באחד התפקידים המשפיעים במדינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת הדילמות הראשונות שעמדו לפתחו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך עם כניסתו לנעלי השוטר מספר 1, נגעה לעתידו של מפקד יחידת להב 433, ניצב רוני ריטמן. זמן קצר לפני מינויו של אלשיך התבשר ריטמן על ההחלטה לסגור את התיק בעניינו במחלקה לחקירות שוטרים, תיק שעסק בחשדות להטרדה מינית. על שולחנו של אלשיך הונחו שתי חוות דעת מנוגדות. הראשונה, של היועץ המשפטי ללממשלה דאז, יהודה וינשטיין, המליצה להזיז את ריטמן לתפקיד פחות "מושך אש". האחרת השתייכה למי שנחשב בעיני רבים לאיש החזק ביותר במשטרה, היועץ המשפטי, תת ניצב שאול גורדון, המכהן בתפקיד כ-10 שנים. גורדון גרס כי יש להותיר את ריטמן בתפקידו על אפו וחמתו של ויינשטיין, וכך גם לגבי כל יתר הניצבים החשודים בפרשיות השונות שהגיעו לפתחה של המחלקה לחקירת שוטרים. "חלוף הזמן מאז קרות האירועים הנטענים, טיב המעשים, ותלונה כבושה שהוגשה רק לאחר מינוי קצין בודק כנגד מתלוננת, שנשמרה ליום סגריר, מצביעה על התנהלות אשר מנוי וגמור עם המפכ"ל למגרה", כתב גורדון בחוות הדעת לגבי ריטמן, שהגיעה לידי וואלה! NEWS ונשלחה לבאי כוחה של המתלוננת נגדו.

פרשת ריטמן תוארה במשטרה כמורכבת במיוחד. כלפי הקצינה שהגישה את התלונה נגד מפקד יחידת העלית, נטען על ידי מקורביו של ריטמן כי עשתה זאת במסגרת "מלחמת הגנרלים" ששררה במשטרה בתקופת המפכ"ל יוחנן דנינו. על פי גורדון, המתלוננת הייתה חברתו של תת ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין במשטרה, שהיה מסוכסך עם ריטמן במשך שנים. על אף עדויות רבות להתנהלות בעייתית של ריטמן, בעיקר בכל הקשור לנהנתנות וצריכת אלכוהול בעת מילוי תפקידו, שהובאו בפני המחלקה לחקירות שוטרים, לא ראה גורדון סיבה לאמץ את עמדתו של וינשטיין. באחת מתשובותיו אף הגדיל לעשות וקבע כי הישארותו של ריטמן במשטרה הכרחית, לאור שורת ההדחות של קצינים בכירים אחרים.

את דרכו המשפטית החל שאול גורדון כעורך דין במחלקת בג"צ של פרקליטות המדינה. בהמשך גויס לשמש כשופט צבאי, תפקיד בו שירת 15 שנה, עובדה שלא נעלמה מעיני מושכים בחוטים במשטרה. לאחר מכן מונה לנשיא בית המשפט הצבאי בשטחים. ב-2006 החליט מפכ"ל המשטרה משה קראדי, שהתרשם מהאפשרות ששופט יכהן בתפקיד כה רגיש למשטרה, למנותו לתפקיד היועץ המשפטי. מאז הספיק גורדון לכהן תחת שלושה מפכ"לים נוספים, עבר אינספור טלטלות, פרשות וחקירות, ונותר על כיסאו גם כשהארגון סביבו שינה את פניו כמעט לחלוטין. "מדובר בתפקיד מקצועי מאוד, וככזה צריך מדי פעם רענון", אומר בכיר במשטרה בהתייחס למשך תקופתו של גורדון בתפקיד, "לא ייתכן שיועץ המשפטי למשטרה, מוכשר ככל שיהיה, יישאר כל כך הרבה שנים בארגון". גורדון נשוי לניצב משנה רקפת לוין גורדון, קצינה בכירה האמונה על משלחות השוטרים לפולין. אלו הם נישואיו השניים "בתוך המשטרה".

תפקיד היועץ המשפטי למשטרה הוא תפקיד ייחודי מאוד בכל הקשור לסמכויות במשטרה. בניגוד לקצינים בכירים אחרים, היועץ שתחת פיקודו נמצאים יותר מ-45 עורכי דין, כפוף פיקודית למפכ"ל המשטרה ומקצועית ליועץ המשפטי לממשלה, המכריע בדילמות משפטיות.

רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה בועדה לזכויות האישה בכנסת. נועם מושקוביץ
שיתוף פעולה מלא בנושא המכתבים האנונימיים. המפכ"ל רוני אלשיך/נועם מושקוביץ

מהשטחים לצמרת המשטרה

היועץ המשפטי למשטרה פועל בשני תחומים עיקריים במסגרת תפקידו: התווית דרכה המשפטית של המשטרה בעזרת הנחיות הנוגעות להוראות פתיחה באש, הנחיות בנוגע להאזנות סתר או שימוש בכח. ברובד השני, היועץ ממליץ למפכ"ל בין השאר על העמדה לדין או פיטורים של אנשי משטרה. אם מחלקת המשמעת תומכת בהמלצת היועץ, אמור המפכ"ל לקבל החלטה בנדון. ברוב מוחלט של המקרים, מסכימים גורמי המשטרה עם המלצות היועץ, זאת מאחר שהוא נחשף מידית לראיות פוזיטיביות חד משמעיות, כמו מצלמות אבטחה או הודאה בחקירה של שוטר. במקרים הנדירים בהם מתעוררת מחלקות, מקיים גורדון ישיבות בלשכתו על מנת להגיע לעמק השווה. למרות האמור לעיל, במטה הארצי מתנערים מהקביעה שהמפכ"ל משמש כחותמת גומי בלבד והחלטות רבות מתקבלות על ידו.

אחד האנשים שמכירים את גורדון היטב ונקלע עמו לאורך השנים לעימותים קשים במיוחד, הוא עו"ד פיני פישלר. כיאה לאחד המבקרים החריפים ביותר של המשטרה, שיגר פישלר מדי שבוע מכתבים קשים נגד התנהלותו של הארגון אל לשכתו של גורדון. כחלק מהביקורת והלעג שלו על המשטרה, פישלר אף הקים עמוד פייסבוק תחת השם "לואי דה פינס", על שם כוכב הקולנוע הצרפתי שהפך את דמות השוטר האנוכי והמגוחך לסמל בסרטיו המצליחים.

בתחילת דרכו של גורדון בתפקיד הוא החליט כי לאור היחס של פישלר למשטרה, אין בכוונתו להתייחס למכתביו ברצינות. לאחר סולחה בין השניים, הם עבדו יחד במשך שנים. פעם אמר גורדון שפישלר צודק רק ב-20% מפניותיו, כיום הוא יסכים על 80%.

כיום השניים עובדים זה עם זה ברוח טובה, למרות הבדלי הגישות. דוגמה לכך ניתן למצוא בהתכתבויות ביניהם בחודש האחרון. לטענתו של פישלר גורדון התחייב להפסיק את מסורת צנזור שמות השוטרים שהורשעו בבית הדין המשמעתי. על אף זאת, גם במהלך מאי המשיכו הפרסומים הללו להופיע כאשר ריבועים שחורים מכסים חלקים נרחבים מפסקי הדין. למרות התפישות השונות, ההתכתבות הייתה עניינית.

בין ההכרעות המהותיות להן נדרש היועץ המשפטי למשטרה בישראל, כלולים דיונים בפיטוריהם של קצינים או השעייתם, הגדרת סמכויותיהם בפעילות בשטח וטיפול בתלונות נגד שוטרים. ובכל זאת, כשבוחנים את היסטוריית ההמלצות המשפטיות של גורדון בתקופתו של המפכ"ל דנינו, קשה למצוא מקרים בהם תמך בהשעיית קצינים. בין המקרים הבודדים ניתן למצוא את סמפכ"ל המשטרה ניסים מור, מפקד מחוז ירושלים ניסו שחם וראש להב 433 מנשה ארביב. מנגד, קיימים גם מקרי קיצון אחרים כמו חקירתו של מפקד מחוז חוף לשעבר, ניצב חגי דותן. בעוד במחלקה לחקירות שוטרים התלבטו אם להותיר את התיק בתחום הפלילי או שמא מדובר בעבירות הנוגעות לתחום המשמעתי, התגלגלה ההחלטה לפתחו של גורדון. לאחר התייעצות בין דנינו לבין גורדון, החליט דנינו לפטר את דותן מהמשטרה. במרץ האחרון, בתום שנה ארוכה מאוד מבחינתו של דותן, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים להעביר את התיק לטיפולה של מחלקת המשמעת של המשטרה, שם הוגש כתב אישום משמעתי דל במיוחד כנגד הקצין, על אף החשדות החמורים שיוחסו לו תחילה.

גורמים המעורים בפרטים ציינו כי לגורדון לא היו התלבטויות גם בנוגע לחגי דותן. בשל אמות המידה הגבוהות המצופות מהמשטרה, לא ייתכן מצב בו מקיים קצין בכיר יחסי אישות עם קצינה, ולאחר מכן מעורב בקידומה. מקרה זה הוביל למסקנה של גורדון כי יש להמליץ על פיטוריו של דותן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ניצב חגי דותן, יוני 2015. ראובן קסטרו
נפל על הצד המחמיר של גורדון. ניצב חגי דותן/ראובן קסטרו

בחזרה לתיק ריטמן, שהוביל לפתיחת שרשרת ההחלטות השנויות בתקופת אלשיך. בעדותה של המתלוננת בתיק נכתב: "שאלתי את עצמי: איך קצין בדרגת תת ניצב מרשה לעצמו לשתות ולנהוג דרך כל כך ארוכה? היו הזדמנויות שבהן רוני שאל אם אני שותה, לי זה היה ברור שהוא מתכוון לאלכוהול, כי הוא שותה אלכוהול בלשכה. היה לו אלכוהול". ריטמן עצמו לא הכחיש ואמר כי: "אני שותה באירועים של המשטרה כוס בירה, כוס יין, אולי שתיים".

למרות עדויות אלו, והמלצות וינשטיין בגין התנהלותו של ריטמן, פסק גורדון: "אפילו נקבל את גרסת המתלוננת כאמת לאמיתה, ללא היסוס, ללא פקפוק, הרי שהמעשים המיוחסים לו אינם חוצים את אותו רף מינימלי הנדרש כדי להפוך מעשה לא ראוי לעבירה פלילית". ההמלצה היחידה של גורדון, וגם של המפכ"ל, הייתה לחדד נהלים, ועל כך הוא נותן את דעתו במכתבו: "המפכ"ל זימן את ניצב ריטמן ובסיכום ריאיון שנערך לו הודיע לו על חזרתו לתפקיד, חידד בפניו את המצופה מקצין בכיר, בין היתר בכל הנוגע לשיחו ואופן התנהלותו מול פקודיו".

כפועל יוצא של הפרשה, החליטו אלשיך וגורדון להסתער על תופעת "המכתבים האנונימיים". כפי שנחשף בוואלה! NEWS באיגרת שניסח סמפכ"ל המשטרה, ובהמשך גם בפקודה ישירה מצדו של אלשיך, חידדה האיגרת את הנהלים וקבעה כי תלונות אנונימיות יתקבלו רק בשאלונים רשמיים שיחולקו לשוטרים. "התהליך אמור לייתר את נושא המכתבים האנונימיים הצצים, כדרך פלא, לפני שיבוצי וקידומים. על דעת המפכ"ל, עם השקת התהליך ולאור הישגיו עד כה, מכאן ואילך, מכתבים אנונימיים - לא יטופלו!", נכתב באגרת. "גורדון, יחד עם אלשיך, זיהו ריבוי עצום של מכתבים אנונימיים וניסיונות חיסול על שמו של ריטמן", מספר בכיר במשטרה, "ולכן ההחלטה של אלשיך היא להפסיק לטפל במכתבים האנונימיים. אבל במחלקה לחקירות שוטרים לא אהבו את ההחלטה, בלשון המעטה, בעיקר כיוון שהזירה האנונימית הביאה להרבה תיקים פליליים".

במטה הארצי מחלקים את הסיבות לשליחת מכתבים אנונימיים לשניים: הפחד מפני ההשלכות שבהגשת תלונה לא אנונימית והחשש מנקמנות. על פי אנשיו של גורדון, החשש מפעולות נקם משמעותי הרבה יותר, אך הם לא מתעלמים מכך שמתלוננים רבים עלולים לוותר על הגשת תלונה ללא האנונימיות. עם זאת, מסבירים במטה הארצי כי במידה ויתקבלו מכתבים אנונימיים בהם עולים ניחוחות של עבירות פליליות - אין כל ספק כי הם יועברו למחלקה לחקירות שוטרים.

טקס הענקת דרגות בכירות במשטרה 11 ינואר 2016. יואב דודקביץ'
הכרחי למשטרה לאור מפולת ההדחות. ניצב רוני ריטמן/יואב דודקביץ'

שיא הביקורת נגד אלשיך בתוך המשטרה הגיעה עם ההחלטה השנויה במחלוקת להשאיר בתפקידו את י', קצין משטרה בדרגת ניצב משנה, דווקא לאחר החלטת מח"ש להגיש נגדו כתב אישום בגין הטרדה מינית של אזרחית שביקשה לגייס את בנה למשטרה. עמדתו של גורדון הייתה מפתיעה במיוחד: הוא עמד על כך כי לאור הממצאים בתיק וחולשת הראיות כנגד הקצין, שהכחיש לאורך כל הדרך את העבירות שיוחסו לו, אין מניעה להשאירו בתפקידו גם אם תלוי ועומד נגדו כתב אישום פלילי. גם את ההמלצה הזו אימץ אלשיך, לאחר שקלול הראיות בתיק ובעיקר לאור העובדה שהתלונה הוגשה לאחר שהקצין לא ניאות לבקשותיה של המתלוננת לגייס את בנה למשטרה.

כיוון שהתיק התמקד בהטרדות המילוליות שביצע לכאורה, החליט גורדון להמליץ על השארתו של הקצין. לכן הופתעו מאוד במטה הארצי כאשר המחלקה לחקירות שוטרים בחרה להגיש כתב אישום נגד הקצין עקב חולשת הראיות. ואכן, בחודש האחרון החליטו במח"ש לוותר על כתב האישום ולהעביר את הטיפול בקצין למחלקת המשמעת של המשטרה.

ההחלטה האחת והיחידה, כך נראה, בה לא קיבל אלשיך את עמדתו של גורדון הייתה נגעה לראש אגף התנועה במשטרה, ניצב ירון בארי. ההמלצה של גורדון הייתה כי יש להעמיד את בארי לדין בנוגע לקשר התמוה בינו לבין רונאל פישר. ואכן, הוגש כתב אישום משמעתי כנגד בארי בהמלצתו של גורדון, אותו דן אלשיך. החשדות כנגד בארי נגעו לתרומות, לכאורה, שהעביר רונאל פישר לרעייתו באמצעות דף הפייסבוק. במסגרת דין משמעתי כדיין יחיד, החליט אלשיך שבארי ישאר במשטרה, נוכח העובדה כי מדובר בקצין צה"ל לשעבר, שאינו מכיר בהכרח את נהלי טובות ההנאה במשטרה, השונות ככל הנראה מאלו הקיימות בצה"ל.

עו"ד חי בר אל, המייצג בעתירה לבג"צ שהגישה המתלוננת נגד ריטמן, מסר בתגובה לסגירת התיק: "ההמלצה להשאיר את ריטמן בתפקידו, למרות שלפי בדיקת מח"ש ביצע הטרדה מינית, ובניגוד להמלצת היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין, הייתה שגויה ונבעה משיקול דעת לקוי באופן קיצוני. זאת, במיוחד לאור העובדה שבהמלצה עצמה המשטרה מכירה במעשיו של ריטמן. לכן עתרנו לבג"צ וביקשנו שריטמן יודח מתפקידו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסמך החתום על ידי היועץ המשפטי למשטרה שאול גורדון/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully