וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אף משרד לא מוכן לקחת אחריות": מחאת הקייטנות הגיעה לכנסת

6.6.2016 / 10:02

ועדת הפנים קיימה דיון בנושא מחירי הקייטנות הגבוהים וביטול תכנית "בית הספר של החופש הגדול" לכיתות ג' ו-ד'. במהלך הדיון, טענו בשלטון המקומי כי "האוצר והחינוך מתנערים מאחריות". משרד החינוך: "סדרי העדיפויות חדשים". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין: צילום: גדעון צטנר, עריכת וידאו: ניר חן.

ועדת הפנים של הכנסת דנה הבוקר (שני) בהוזלת מחירי הקייטנות, על רקע מחאת ההורים בימים האחרונים. במהלך הדיון, ענה יו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) לנציגת משרד החינוך, שטענה כי על פי החוק משרד הפנים הוא האחראי לקייטנות. "אני מבין שאף אחד במדינת ישראל לא מטפל בקייטנות", אמר. "משרד הפנים אומר 'זה לא אנחנו', משרד החינוך אומר 'זה לא אני'. מה את רוצה, שאפנה למשרד החקלאות שיעשה קייטנות?".

אמסלם הוסיף ואמר כי הוא מזדהה עם ההורים, וסיפר במהלך הדיון כי תקופת החופש הגדול עבורו ועבור רעייתו הייתה "סיוט". "אני ואשתי עבדנו קשה מאוד וביולי אוגוסט הייתי נכנס לסיוט - קייטנות ואז נופש ואז ילקוטים וקלמרים", אמר. "זה היה מסתכם ב-25 אלף שקל כל שנה. הייתי ממשכן את כל השנה וחוזר חלילה".

מנהל המ?נהל לשלטון המקומי במשרד הפנים, מרדכי כהן, כי הנתונים אכן מצביעים על פערים גדולים בין הרשויות ועל עלויות גבוהות מדי. "הנתונים שמשרד הפנים אסף מצביעים על עלויות גבוהות והבדלים בלתי מוסברים בין רשויות מקומיות. המחירים מגיעים עד קרוב ל-3,000 שקלים", אמר. "אמנם משרד הפנים הוא הרגולטור על הרשויות המקומיות שמפעילות את הקייטנות, אך משרדי האוצר והחינוך מתנערים מאחריות".

כמו כן, האשים חלק מהרשויות וטען כי הן "מנצלות את ההכנסה מהקייטנות לא רק לטובת פעילויות הקיץ". ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) הוסיפה ואמרה: "יש רשויות שגובות סכומים דמיוניים ומרוויחות לא מעט כסף. אם זה היה בבסיס השירות שהרשות מעניקה לתושב, היא לא הייתה לוקחת רווח כזה גדול".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי אמר: "משרד החינוך הכניס אותנו להיריון וברח. משרד הפנים, שהוא הרגולטור שלנו, רק עכשיו התעורר". יו"ר הוועדה אמסלם השיב: "אני רואה את משרד הפנים כאחראי ורגולטור מול הרשויות".

מחאת הורים במזכרת בתיה על מחירי הקייטנות. פייסבוק, צילום מסך
שלט מחאה במזכרת בתיה, אתמול/צילום מסך, פייסבוק

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי מוקד הפעילות צריך להיות מול הממשלה ומשרד החינוך. "היכולת שלנו מכאן לשנות התנהגות של ראשי ערים מאוד מוגבלת. הייתי מחליף את ראש עיריית תל אביב מחר אבל אני לא יכול", אמר. "המוקד שלנו צריך להיות איפה שאנחנו יכולים להשפיע - הממשלה ומשרד החינוך. היה שר חינוך שקידם רפורמה מגן ילדים ועד כיתה ה', והנה, בחטף הדבר הזה הוכנס למגירה. איך דבר כזה קורה בלי ביקורת ציבורית?".

לסיכום, אמסלם דרש משר הפנים אריה דרעי לכנס ישיבה עם הגורמים הרלוונטיים. "לא מבקש שהוא יממן את זה. יקרה או לא יקרה, אני מבקש גם מהשלטון המקומי שיעשה עבודה פנימית גם בהנחה שהממשלה לא רוצה להיכנס לעניין", אמר. "אם לא, אחתים חברי כנסת ואגיש הצעת חוק פרטית ונקבע בה מחיר גג לקייטנות".

מחאת ההורים החלה על רקע הודעת משרד החינוך מלפני שבועות אחדים, ולפיה התכנית "בית הספר של החופש הגדול", שמטרתה לספק לילדים מסגרת חינוך גם במהלך חופשת הקיץ, לא תופעל השנה עבור תלמידי כיתות ג' ו-ד'. זאת, נוסף על מחירי הקייטנות הגבוהים ברחבי הארץ, שיכולים להגיע עד סכומים של קרוב ל-3,000 שקלים. אתמול התקיימו ברחבי הארץ הפגנות הורים במחאה על מחירי הקייטנות ועל ביטול התכנית.

השר נפתלי בנט, סיעת הבית היהודי, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"נקבעו סדרי עדיפויות חדשים". בנט/נועם מושקוביץ

מלשכת שר החינוך נפתלי בנט נמסר: "עם כניסתו של שר החינוך החדש, נפתלי בנט, למשרד החינוך הוא קבע סדרי עדיפויות חדשים: חינוך איכותי מעל לכל. השר בנט החליט לתת בראש ובראשונה מענה לשתי הבעיות החריפות ביותר במערכת החינוך: צמצום מספר התלמידים בכיתה והוספת סייעת שנייה בגני הילדים. יצויין כי בעיות אלו סבלו מהזנחה וחוסר מענה במשך שנים רבות, ואף שר לא העז להרים את הכפפה.

"השר בנט לא הסכים לקבל עוד מצב שבו בכיתה לומדים 40 ומעלה תלמידים, וסייעת אחת נאלצת לטפל ב-35 ילדי גן. לאור זאת, החליט להוסיף סייעת שנייה לכל גני הילדים בגילאי שלוש-ארבע, 4,600 סייעות נכנסו לגנים מידית, ולהקטין את הצפיפות בכיתות - ממוצע התלמידים החדש בכיתות א' עומד על 28 בלבד. העלות הכוללת של צעדים אלו כמיליארד שקלים מידי שנה לתקציב החינוך.

"בחופשת הקיץ הקרובה, ילדי כיתות א' ו-ב' יוכלו גם השנה ליהנות ממסגרת חינוכית בעלות בסיסית בלבד, בשדרות וביישובי עוטף עזה יסבסד המשרד פעילויות מהגן עד כיתה ו', ואנו תקווה שנוכל להרחיב את הפרויקט החשוב הזה בשנה הבאה לכל ילדי ישראל. חשוב לציין כי בהנחיית השר בנט פרויקט הקיץ אף הורחב לאלפי ילדים חרדים בכיתות א'-ב', שמסיבה לא ברורה ובהנחיית שר האוצר דאז יאיר לפיד ושר החינוך שי פירון, לא נכללו במסגרות הקיץ. השר בנט הנחה את משרד החינוך לתקן את האפליה, מדובר בילדים בכיתה א', ואין הבדל בין ילד חרדי לכל ילד אחר במענה מדינה למסגרות קיץ. במהלך דיוני התקציב הקרובים לקראת השנה הבאה, הרחבת פרויקט הקיץ תשוב ותיבחן לאור סדרי העדיפויות".

הפגנת הורים נגד מחירי הקייטנות מול הכנסת. 6 ביוני 2016. פורום ועדי ההורים, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת הורים מחוץ לכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, פורום ועדי ההורים

"התחושה שלי בימים האחרונים היא כמו של אחד שעשקו אותו בכוונה תחילה כי ידעו שהוא לא יכול לעשות כלום. מה שאני שומע מהדיון בוועדה כל כך מכעיס ומקומם", אמר שפיר משעל, הורה מגבעתיים ומי שהיה מראשוני המחאה נגד מחירי הקייטנות. לדבריו, "אצלנו בגבעתיים הוועד המרכזי של הורי הגנים התקפל במחאה ונכנע ל-200 שקלים של הנחה, אני הייתי נגד. אני חשבתי שאמנם ההורים לחוצים ורוצים כבר לרשום את ילדיהם אבל שיש לנו עוד זמן לעמוד על הרגליים האחוריות ולהילחם עוד, כי גונבים, חולבים ועושקים אותנו וזה לא צריך להיות ככה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully