וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מידע מחיישנים ומלוויינים: המהפכה של צה"ל בהתרעה לאזרחים במלחמה

5.6.2016 / 11:30

בתרגילים שעורך בשבועות האחרונים פיקוד העורף נערכים ניסויים בשלוש מערכות חדשות להתרעת המונים, אחת מהן פעלה כבר ב"צוק איתן". המערכת המרכזית, הנמצאת בשלבי פיתוח, תאפשר תקשורת דו-כיוונית, כך שמלבד העברת התרעות היא תקלוט גם מידע מהאזרחים בשטח

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

בווידאו: יעלון, במרץ: חמאס מתקשה לשקם את יכולותיו שנפגעו בצוק איתן

פיקוד העורף מתקדם לקראת מהפכה בהתרעה לאזרחים במצבי חירום ובמלחמה. בחודשיים האחרונים ערכו פיקוד העורף וחברת "אויגילו" הישראלית כמה ניסויים במערכת התרעה לאזרחים, שמטרתה להעביר מידע חיוני על נפילות טילים, על רעידות אדמה ועל מצבי חירום נוספים במהירות ובהיקפים חסרי תקדים בזמן אמת. בשבוע שעבר נערך ניסוי מוצלח במערכת בגליל המערבי, והיום (ראשון) החל ניסוי נוסף במסגרת תרגיל העורף בגוש דן, שיימשך במהלך כל השבוע.

בשלב זה פיקוד העורף מקדם שלוש מערכות שונות, יחד עם חברת "אויגילו", במסגרת מערך ההתרעה של צה"ל. המערכת הראשונה שרכש צה"ל היא "מסר אישי", שפעלה במבצע "צוק איתן". אלפי אזרחים קיבלו הודעות באמצעות הרשת הסלולרית ללא התקנה של אפליקציה. המערכת פועלת גם כשרשתות הסלולר עמוסות ואינן מאפשרות שיחות או שליחת מסרונים.

עוד בוואלה! NEWS:
הורי "מחאת הקייטנות" מפגינים: "בנט – אתה בפגרה, אנחנו בעבודה"
הצעת פשרה: "מלך השוק האפור" יזכה לדירת המריבה של ענבל אור
שבת אלימה: חשד לרצח בראשון לציון; ארבעה נדקרו בתקריות נוספות

תרגיל פיקוד העורף, בית ספר יובלי הנגב במועצה אזורית בני שמעון. 15 בפברואר 2016. לירון מולדובן
תרגיל פיקוד העורף במועצה האזורית בני שמעון, פברואר/לירון מולדובן

המערכת השנייה היא IOREF. מדובר במערכת המבוססת על אפליקציה שמותקנת במכשירי האזרחים ומאפשרת קבלת התרעה לפי מיקום. נוסף על כך, האפליקציה כוללת הנחיות ותכנים של פיקוד העורף לאזרחים. המערכת נמצאת כרגע בניסוי מבצעי.

נפילת רקטה בגן ילדים באשדוד, אוגוסט 2014. חטיבת דובר המשטרה
המערכת החדשה תוכל לקלוט מידע חיוני מאזרחים. נפילת רקטה באשדוד, אוגוסט 2014/חטיבת דובר המשטרה

המערכת השלישית היא "מסר לאומי". זוהי המערכת המרכזית להתרעה של פיקוד העורף, הכוללת תחתיה את המערכות האחרות. היא נמצאת בשלבי פיתוח אחרונים, ובקרוב היא תועבר לצבא לשם הטמעה. המערכת תהיה מקושרת לכל אמצעי הגילוי הקיימים והמתוכננים של המדינה, והיא תעביר את ההתרעות הנדרשות לשאר מערכות ההתרעה, ובהן "מסר אישי" ו-IOref.

רמת המוכנות של האזרחים - "בינונית פלוס"

המערכות שחברת "אויגילו" מפתחת אמורות לסייע להפיץ מידע בשיטת ההמונים במצב חירום על מנת להפחית נזק ולשלוט במצב באמצעות בניית תמונה עדכנית וברורה בתרחישים כמו אסונות טבע ואירועים ביטחוניים. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת תקשורת דו-כיוונית: לא רק העברת מידע לאזרח אלא גם קליטת מידע חיוני מהאזרחים בשטח על המתרחש, כולל קריאות מצוקה בלחיצת כפתור. מערכת "מסר לאומי" מתחברת לחיישנים ולמקורות מידע זמינים ומפיצה מידע בין היתר באמצעות אפליקציה, SMS, רשתות חברתיות, אתר אינטרנט, דוא"ל, חייגנים אוטומטים, מערכות כריזה ושלטים דיגיטליים.

לדוגמה, המערכת מקבלת מידע מחיישן כמו מצלמות, לוויינים, תצפיות, סיסמוגרף, גלאי אש, או דיווח אנושי, מעבדת את המידע לפי תהליך עבודה מוגדר ומפיצה הודעות. מערכת המבוססת על אותה תפיסה פעלה בהצלחה בשנת 2014 בצ'ילה בעת רעידת אדמה הרסנית והצילה חיי אזרחים רבים.

בתוך כך, בשבוע שעבר אמר ראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, תת-אלוף (במיל') בצלאל טרייבר, כי רמת המוכנות של האזרחים היא "בינונית פלוס". הוא הוסיף כי במסגרת ההשקעה באמצעי ההתרעה בעורף, הותקנו אמצעי התרעה ב-1,600 מתוך 3,100 בתי ספר ברחבי הארץ , במטרה לסייע להיערכות מפני רעידות אדמה. נוסף על כך, יצא החודש מכרז להתקנת מערכת התרעה לאומית לרעידות אדמה באמצעות טכנולוגיה שתתפרס ברחבי הארץ ותזהה שינויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully