וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הזעם על גרמניה, ארדואן לא צפוי להשתמש ב"נשק יום הדין"

3.6.2016 / 12:00

באנקרה מיהרו להחזיר את השגריר מברלין אחרי ההכרה ברצח העם הארמני והביעו זעם על ההחלטה. עם זאת, נראה שנשיא טורקיה לא ישבור את הכלים ויבטל את הסכם המהגרים החיוני לו ולמרקל, שמצדה ניסתה להרגיע את הרוחות

עורך: לירן מוסלי, עורכת משנה: סיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עורכת וידאו: נועה לוי, צילומים: רויטרס, AP

בתזמון הגרוע ביותר מבחינה של אנגלה מרקל, אישר אתמול הפרלמנט בברלין את ההצעה המכירה בהרג ההמוני של הארמנים בידי האימפריה העות'מאנית כרצח עם. קנצלרית גרמניה שוקדת חודשים ארוכים כדי לממש את ההסכם השנוי במחלוקת שנחתם בין האיחוד האירופי לטורקיה, שנועד לצמצם את גלי ההגירה ששוטפים את היבשת. עתה, אחרי שההחלטה שקודמה בידי מפלגת הירוקים (מנהיגה הוא בן למהגרים טורקים) אומצה גם על ידי הקואליציה של מרקל ועוררה את זעמה של אנקרה, ייתכן שמאמציה שפגעו קשות בפופולריות שלה היו לשווא.

לכל הטורים הקודמים של חוץ מזה

קנצלרית גרמניה הדפה ביקורות חריפות על מנת להעביר את אותו הסכם עם טורקיה: ארגוני זכויות אדם ראו בכך נטישה מוסרית של מאות אלפי המהגרים שפקדו את חופי אירופה וגורמי ימין ושמאל רדיקלי בארצה ובאיחוד טענו כי זאת כניעה לשלטונו האוטוריטרי של רג'פ טייפ ארדואן. האיחוד הסכים לבטל את הצורך באשרות כניסה לאנשי עסקים טורקים, להאיץ את המגעים לצירופה של טורקיה ולהעביר מיליארדים שיסייעו למדינה המארחת כשני מיליון פליטים סורים. בתמורה, אנקרה אמורה לאטום את גבולותיה ולעמוד בשורת תנאים שהציבו בבריסל, הנוגעים גם לחופש הביטוי והעיתונות.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידה באיסטנבול, מאי 2016. AP
זקוקים זה לזאת. ארדואן ומרקל בחודש שעבר/AP

שלביו העיקריים של ההסכם טרם יצאו אל הפועל וארדואן הבהיר כי לא ימתין "לנצח". בנוסף לכך, הוא מסרב לדרישת האיחוד לסגת מהחקיקה הדרקונית למלחמה בטרור שמקודמת בפרלמנט המאפשרת את הסרת חסינותם של מחוקקים המעורבים לכאורה בפעילות עוינת. מהלך זה נתפס כניסיון להשתיק את האופוזיציה הכורדית והחילונית לנשיא, שמנסה לשנות את כל המערכת השלטונית ולהרחיב את סמכויותיו. גם הדחתו של ראש הממשלה אחמט דאווטולו, שיחד עם מרקל שזר את פרטי ההסכם אולם חלק על חלק ממדיניותו של ארדואן, יצרה חשש מפני האפשרות שההבנות שהושגו ירדו לטמיון.

צעד המחאה הראשון והמתבקש היה השבת השגריר הטורקי מגרמניה לאנקרה לצורך התייעצויות וכן שיחת נזיפה בשגריר הגרמני. ארדואן הכריז כי יהיו לכך השלכות חמורות על היחסים בין שתי המדינות החברות בנאט"ו ובכירים נוספים בממשלתו השתלחו בגרמניה וכינו בין היתר את ההחלטה "חסרת הגיון" ו"טעות היסטורית". נשיא טורקיה, שניסה לשכנע את מרקל יום לפני כן לעצור את ההצבעה, אמר במהלך ביקורו בקניה כי הממשלה באנקרה תדון בהמשך התגובה להכרה ברצח העם הארמני.

דיון ברצח העם הארמני בפרלמנט הגרמני, ברלין, 2 ביוני 2016. רויטרס
בגרמניה מקווים שהתגובה לא תהיה מוגזמת. ההצבעה בפרלמנט, אתמול/רויטרס

ארדואן לא הזכיר בדבריו את הסכם המהגרים ולא רמז לכך שהוא ייפגע, אך לנוכח הפתיל הקצר שלו, בברלין מקווים שהוא לא יפעל בפזיזות. שר החוץ הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר אמר כי הוא מצפה שטורקיה תימנע מתגובות מוגזמות, ומרקל עצמה – שנעדרה מההצבעה בפרלמנט בשל "עומס בלוח הזמנים" – כינסה מסיבת עיתונאים ובה הדגישה כי חרף חילוקי הדעות בין המדינות, היחסים האסטרטגיים וההיסטוריים ביניהן חזקים יותר.

הקנצלרית, שצפויה להתמודד על כהונה רביעית בשנה הבאה, זקוקה להסכם כדי לשפר את מעמדה ואת מעמדה של מפלגתה. קרניהן ירדו בשל משבר המהגרים שבמסגרתו הגיעו למדינה כמיליון בני אדם בשנה שעברה, נתונים שחיזקו את הימין הקיצוני. לשם כך היא מוכנה לבלוע את הדיכוי המתמשך של ארדואן, שאף העז לתבוע קומיקאי גרמני שחיבר נגדו שיר סאטירי ועתה עשוי לעמוד לדין על כך.

נשיא טורקיה זקוק אף הוא נואשות להסכם, שאמור להקל על העול הכלכלי שבקליטת הפליטים הסורים ואף להוביל בעתיד הרחוק לצירופה לאיחוד. ארדואן, שאיבד את היחסים עם רוסיה בעקבות הפלת המטוס בשנה שעברה וזועם על ארצות הברית בשל תמיכתה בכורדים הסורים, לא יכול להרשות לעצמו להפסיד גם את ידידתו הקרובה ביותר באירופה. מה שכן, הוא עשוי להקל מעט את הרסן על מעברם של הפליטים לאירופה משטחה של טורקיה, שנסגר כמעט הרמטית מאז שהושג ההסכם מוקדם יותר השנה. את איומו "להציף את אירופה" בפליטים הוא כנראה ישמור ליום סגריר יותר, במקרה שבו ביטול אשרות הכניסה שלו הוא כל כך משווע לא יצא אל הפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully