וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה לטורקיה: הימנעו מתגובות מוגזמות להכרה ברצח העם הארמני

לאחר שהחוק להכרה ברצח העם אושר בפרלמנט, קרא שר החוץ לאנקרה להנמיך את הלהבות. ואולם, היא הספיקה להשיב את השגריר להתייעצות ולשגר מסרים תקיפים בנוגע לכוונותיה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

שר החוץ של גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר, התייחס הערב (חמישי) למשבר הדיפלומטי עם טורקיה בעקבות הכרת הפרלמנט ברצח העם הארמני, ואמר כי הוא מקווה שטורקיה לא תגיב "באופן מוגזם" לכך. "זאת החלטה עצמאית לחלוטין של הבונדנסטאג", אמר. "כפי שהיה ניתן לצפות, טורקיה הגיבה לנושא, ואני מקווה שנצליח להימנע בימים ובשבועות הקרובים מתגובות מוגזמות".

דבריו של שטיינמאייר מגיעים לאחר שנשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, אמר כי הצעד "ישפיע באופן רציני על היחסים בין שתי המדינות". לפני כן, הוחזר השגריר הטורקי בברלין לאנקרה להתייעצות בעקבות ההכרה, שאותה אישר הפרלמנט ברוב גדול.

דיון ברצח העם הארמני בפרלמנט הגרמני, ברלין, 2 ביוני 2016. רויטרס
חבר מפלגת הירוקים, שמוצאו בטורקיה, נואם בפרלמנט הגרמני לפני הדיון/רויטרס

ראש הממשלה החדש של טורקיה, בינאלי יילדרים, הבהיר השבוע כי אנקרה לא תסכן את ההסכם עם האיחוד האירופי בנוגע להתמודדות עם משבר הפליטים, אולם טען כי אישור ההחלטה הוא "מבחן אמיתי לידידות" בין גרמניה לטורקיה. גרמניה זקוקה לטורקיה על מנת להגיע לפתרון משבר הפליטים, ולהיעזר באנקרה במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

המתיחות בין אנקרה לברלין רק החריפה בחודשים האחרונים, במסגרת המגעים להסכם בין האיחוד האירופי לטורקיה בנוגע להשבת מבקשי מקלט לשטחה. באנקרה מצאו הזדמנויות רבות לצאת נגד המענה החלש של מדינות אירופה למשבר בסוריה ובעיראק, והזכירו השכם וערב כי טורקיה קלטה את מספר מבקשי המקלט הגדול ביותר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
דיון ברצח העם הארמני בפרלמנט הגרמני, ברלין, 2 ביוני 2016. רויטרס
בני הקהילה הארמנית בדיון/רויטרס

לשון החוק שאושר קובעת כי מה שאירע לארמנים "היא דוגמה להיסטוריה של חורבן, טיהור אתני, גירוש ורצח עם, שמסמלת את המאה ה-20". כמו כן, החוק מבהיר כי גרמניה מכירה ב"ייחודיות" השואה שביצעו הנאצים, ומבעיה "חרטה על התפקיד" של גרמניה, בעלת בריתה של טורקיה העותמאנית, בכישלון לעצור את ה"פשע נגד האנושות", להגדרת החוק. כמו כן, החוק "מעודד" את טורקיה "להתמודד באופן פתוח עם הגירוש ועם הטבח, על מנת להציב את הבסיס הנחוץ לפיוס עם העם הארמני".

מדובר במכה נוספת ליחסי טורקיה עם האיחוד האירופי, לאחר שגרמניה הצטרפה לשורה הולכת ומתארכת של מדינות חברות האיחוד שהכירו בעבר ברצח העם הארמני. במסגרת ההסכם האחרון להתמודדות עם משבר הפליטים, הטורקים צפויים ליהנות מכניסה למדינות האיחוד ללא צורך באשרה, אולם יישום צעד זה מתעכב בשל המגעים בין הצדדים. יתרה מכך, המשבר החדש ביחסים עשוי להשפיע על המגעים העתידיים להצטרפותה של טורקיה כחברה מלאה באיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully