וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוקולד נוטלה וליטוף חתולים: דאעש מנסים להציג צד מהנה ורגיש

4.6.2016 / 15:45

הארגון מנסה להפוך את עצמו ל"מותג בינלאומי" ולמשוך צעירים באמצעות שימוש בסמלים מסחריים מערביים. בסוריה מתחתנים דרך הסקייפ, "נטלי פורטמן של איראן" מציגה קעקוע ומצהירה שהיא פמיניסטית. וואלה! בשכונה

עריכת תוכן: יפעת רוזנברג, הפקה: תום רוכלין, צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

47 חברים (מתוך 81 בסך הכול) במועצה המהפכנית של פתח, גוף המייעץ להנהגת התנועה, חתמו על מסמך בן שש דרישות, לאור המצב הקשה אליו הגיעה התנועה לדבריהם. בין היתר, הם דורשים לקיים בחירות חדשות לפרלמנט ולתפקיד יו"ר הרשות. הם גם קוראים לפתח לתמוך ב"התקוממות" נגד ישראל ולהכין תכנית עבודה משותפת עם הארגונים האחרים ודורשים שינויים "מהפכניים" וארגון מחדש בתוך מוסדות התנועה.

לפני כשבועיים חנך אבו מאזן רחוב חדש על שמו (בדרך המחברת בין ביר זית לרמאללה) והשתתף בטקס הצבת השלט, עם הכיתוב "רחוב הנשיא מחמוד עבאס". הצעד הנרקסיסטי עורר כצפוי ביקור ולעג בקרב מתנגדי ברשתות החברתיות, שם פורסמו בדיחות דוגמת "זה כמו אחד שכותב פוסט ומוסיף לייק לעצמו" או "לא הייתי קונה קרקע ברחוב הזה גם בחמישה שקלים למטר". מעבר לכך, הגולשים הציעו שמות אלטרנטיביים לרחוב: "רחוב עלי באבא", "רחוב המוסד" או "רחוב תן וקח". השבוע, אלמונים כבר הספיקו להשחית את השלט עם שמו של אבו מאזן בשעת לילה.

דאעש ונוטלה

על יכולות התעמולה של דאעש דובר כבר רבות. בעולם המודרני, העובר תהליכים מואצים של גלובליזציה, ישנה חשיבות הולכת ופוחתת לגבולות וטריטוריה וחשיבות רבה יותר למידע, ערכים וסמלים. לאור זאת, בונה את עצמו דאעש כ"מותג בינלאומי", עם לוגו (דגל הארגון המפורסם), זרוע תעמולה משוכללת ומושקעת ו"זכייני משנה", המכריזים על נאמנות לארגון ומקימים סניפים נוספים שלו ברחבי העולם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מם של חייל דעאש מחזיק נוטלה ומזמין נשים להצטרף ללחימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוזר התובע הכללי של ארה"ב מזהיר כי הארגון עושה שימוש בכלי פרסום רבים ומגוונים על מנת למשוך צעירים להצטרף לשורותיו. כדי להראות אלמנטים נוספים חוץ מלחימה, מפיץ הארגון ברשת תמונות של לוחמיו כשהם מלטפים חתולים, זאת במטרה להציג רגע אנושי המעורר הזדהות עם הצופים. כמו כן, "גונב" הארגון מותגים בינלאומיים מובילים כמו שוקולד נוטלה או הממתק "סניקרס", על מנת להציג בפני צעירים ברחבי העולם את "החיים הטובים" כלוחם הארגון. אחרי הכל, מדובר בשימוש במותג מעולה, ללא תשלום וסביר להניח שתביעת זכויות יוצרים מצד חברת נוטלה איננה נמצאת בדיוק בראש רשימת דאגותיו של הארגון.

סורים מתחתנים בסקייפ

עקב העקירה ההמונית של מיליוני בני אדם מבתיהם בסוריה (מחצית מתושבי סוריה הם כיום פליטים, בתוך המדינה או מחוצה לה) ועקב המצב הביטחוני המתוח בכל המדינה, שלעיתים קרובות לא מאפשר התכנסות של קהל רב באותו מקום, מתפתחת במדינה תופעה חדשה: נישואין באמצעות סקייפ.

לעיתים קרובות מבקשים הוריהם של נער או נערה לחתן אותם זה עם זו, למרות שהם נמצאים באזורים שונים במדינה או אפילו ביבשת אחרת (נרשמו גם מקרים של חתונות שנערכו בדמשק עם בני זוג אשר נמלטו לגרמניה). הקאדי הראשי של דמשק (גורם במשטר הסורי), אמר כי 50 אחוזים מהנישואים שעורך בית הדין השרעי הם מרחוק, לא פחות מ-60 כאלה בממוצע בכל יום. החתונה נערכת כדת וכדין, עם "קאדי" (שופט שרעי) ועדים, שלא בנוכחותם הפיזית של בני הזוג, אלא בנוכחותם הווירטואלית בלבד. גורם נוסף שהביא לתופעה הוא העובדה שמרבית מדינות העולם סגרו את השגרירויות והקונסוליות הסוריות בשטחן, מה שלא הותיר לסורים השוהים מחוץ למדינה דרך לערוך את טקס הנישואין, מלבד האינטרנט.

הדבר העלה אף שאלה הלכתית: האם נוכחות וירטואלית ("בקול ובתמונה") תקפה לצורך עריכת חוזה הלכתי. השיח' יוסף אלקרדאוי, הפוסק הבכיר ביותר בעולם הסוני, מסביר שאם ישנה היכרות מוקדמת בין בני הזוג, הוא לא רואה מניעה בטקס כזה והוא תקף מבחינה הלכתית.

שחקנית איראנית וקעקוע: The Salesman

אשגר פרהדי הוא יוצר איראני שזכה להכרה בינלאומית לפני ארבע שנים, עת "פרידה" שלו גרף את פרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. לאחר שאת סרטו הקודם והפחות מצליח, "העבר", צילם פרהדי בצרפת, עם הסרט "The Salesman" הוא חזר למולדתו. הבמאי עשה זאת כדי להציג את סיפורם של שחקן ושחקנית, שותפים בחייהם המקצועיים והאישיים, שעורכים חזרות לקראת העלאת "מותו של סוכן", אך הדרמה האמיתית מתרחשת מחוץ לבמה. ההרמוניה ביניהם מתערערת בעקבות תקרית אלימה, שלא ברור מה היו הנסיבות שהובילו אליה והניסיון להבין אותן ולגלות את האמת, רק מעורר התפתחויות אלימות עוד יותר. הסרט החדש זכה בפרס התסריט והשחקן בפסטיבל קאן.

השחקנית האיראנית טראנה עלידוסתי, 32 , הידועה גם בשם "נטלי פורטמן של איראן", עוררה סערה במדינה, כאשר צילום שלה במסיבת עיתונאים בטהראן, עם חזרת הקאסט מקאן, חשף על זרועה קעקוע של סמל "העוצמה הנשית". פעילים שמרנים במדינה האשימו אותה ב"פמיניזם" (ביטוי הנחשב באיראן למילת גנאי), וכתבו ברשתות החברתיות כי סמל זה מייצג תמיכה בהפלות ופגיעה בערכי משפחה וכי היא מפרסמת זרים. השחקנית עצמה, נשואה ואם לילדה, סירבה להשיב על שאלות בנוגע לקעקוע בנימוק שזהו נושא פרטי, אך הכריזה, למען הסר ספק, שהיא פמיניסטית, עם או בלי קשר לקעקוע. בפוסט אחר כתבה שפמיניזם אין פירושו אנטי משפחה או אנטי גברים. המעריצים שלה מיהרו להגנתה וכתבו בטוויטר: "עכשיו כשאני חושבת על זה, הייתי פמיניסטית מההתחלה".

(עדכון ראשון: 02/06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully