וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון קרא למחנה הציוני: "הצטרפו לממשלה, יש חלון הזדמנויות היסטורי"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

1.6.2016 / 19:10

שר האוצר התייחס לדיווחים על תהליך מדיני בתיווך מצרים ואמר כי קיימת "אפשרות לתפנית משמעותית ברמה האזורית". על תכנית מחיר למשתכן: "צריך להגיד את האמת – הקבלנים, הבנקים וגורמים במערכת הפוליטית רוצים שניכשל". הרצוג: "כבר אמרתי מה שהיה לי להגיד"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: יאיר דניאל

(הרצוג קרא לכחלון להתפטר: "אני מושיט לך יד, מנהיג צריך לשלם מחיר")

שר האוצר משה כחלון קרא היום (רביעי) למחנה הציוני להצטרף לממשלה למען האפשרות להתחיל בתהליך מדיני אזורי. בדברים שנשא במהלך טקס קבלת תעודת אזרח של כבוד בעיר נתניה, אמר כחלון כי "השמועות והדיבורים על מהלך מדיני משמעותי באזור שלנו מבוססות הרבה יותר מאשר סתם רמיזות בעיתונים. יש אפשרות לתפנית משמעותית ברמה האזורית. כינונה של ועידה אזורית שבמסגרתה מיוצגים כלל בעלי העניין באזור, היא מתווה חשוב, רצוי וראוי".

כחלון טען כי מהלך שכזה "ישנה את כללי המשחק, יפתח אפיקים נוספים להתקדמות מדינית ויש בה כדי להוציא את היחסים בינינו לבין שכנינו מהקיפאון שבו הם נמצאים". כמו כן, שר האוצר הבהיר כי יהיה זה "זרז משמעותי להרחבה נוספת של הקואליציה", ואמר: "אני לא חושב שהמחנה הציוני יוכל להימנע מלקחת חלק באתגר כזה. אני קורא להם להצטרף לממשלה. מהאופוזיציה לא עושים תהליך מדיני ולא מייצרים שינוי. אני מכיר בחשיבותה של אופוזיציה במשטר דמוקרטי, אבל יש כאן חלון הזדמנויות היסטורי וזה הזמן שלהם לתת יד למהלך".

שר האוצר משה כחלון, סיעת כולנו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"אני לא חושב שהמחנה הציוני יוכל להימנע מלקחת חלק באתגר כזה". כחלון/נועם מושקוביץ

כחלון התייחס בדבריו גם לתכנית "מחיר למשתכן", ואמר שהיא צפויה "לשים סוף" לרווחים של קבלנים ויזמים "על הגב של הזוגות הצעירים". לפיכך, טען כי לגורמים רבים יש אינטרס שהוא ייכשל.

"במשך שנים הקבלנים והיזמים קנו את כל הקרקעות ושמרו אותם", אמר. "קרקע זה הדבר היחיד שהערך שלו הולך ותופח מבלי שעושים דבר. כולם הרוויחו במשך שנים מאות מיליונים על הגב של הזוגות הצעירים, כל מי שהיה יכול לקח מהכסף שלהם ביס".

"תכנית 'מחיר למשתכן' שמה למצב הזה סוף", הבהיר כחלון. "בשנים הקרובות אף אחד לא יקבל את קרקעות המדינה למעט הזוגות הצעירים. בישיבות הקרובות של רשות מקרקעי ישראל נביא החלטה להאריך את תכנית 'מחיר למשתכן' בשלוש שנים נוספות. צריך להגיד את האמת – הקבלנים, הבנקים וגורמים במערכת הפוליטית - כולם רוצים שניכשל, אבל זה לא יעזור להם, אנחנו נמשיך בה כל עוד אני שר אוצר במדינת ישראל".

ח"כ יצחק הרצוג, ישיבה מיוחדת של הכנסת לציון יום ירושלים. מליאת הכנסת, 1 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
"רק כחלון מסוגל לקבל החלטה מוסרית". הרצוג/נועם מושקוביץ

מלשכתו של יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג נמסר: "הרצוג אמר לכחלון את מה שהיה לו לומר כבר ביום שני בקול רם וברור". זאת, בהתייחס לקריאה של הרצוג לכחלון להתפטר מן הממשלה. "אני מושיט לך יד. יש רגעים שמנהיג צריך לשים את עצמו מעל השיקול האישי, להעז לשלם את המחיר הכבד ביותר על האמת הפנימית שלו", אמר אז. "זה הרגע שלך, תקנה את עולמך ותציל את המדינה מהסכנה. רק כחלון מסוגל לקבל החלטה מוסרית".

גם ח"כ איציק שמולי התייחס לקריאתו של כחלון ואמר: "אני מציע לכחלון להתחיל לבנות דירות במקום קואליציות מדומיינות, כי בינתיים מחירי הדיור טסים לשמיים למרות שקיבל את ארגז הכלים המלא שביקש. לכחלון לא נוח במצב החדש כשמאלן התורן של נתניהו והוא בסך הכול מחפש מישהו שיפתור אותו מזה. הדלת נטרקה".

שמולי התייחס גם לתכנית "מחיר למשתכן", ואמר כי "ההצהרות על מאה אלף דירות של דיור למשתכן בשנה הן מופרכות. הממשלה לא מסוגלת לבנות אפילו חצי מזה גם כשמדובר בארמונות חול. הגזמות כאלו יגרמו לזוגות הצעירים לאבד אמון ולהתנפל על השוק."

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן בהצהרות לתקשורת בכנסת. לשכת העיתונות הממשלתית
שיבחו את יוזמת השלום הערבית. נתניהו וליברמן/לשכת העיתונות הממשלתית

שלשום, בתום השבעתו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון, נשאו ראש הממשלה בנימין נתניהו וליברמן הצהרות לתקשורת, שבהן ניכר כי היה ניסיון להדגיש מתינות מדינית של ממשלת הימין הרחבה שהוקמה, ולאשרר את תמיכת ראשיה בפתרון שתי המדינות. נתניהו וליברמן שיבחו את יוזמת השלום הערבית ואת נאומו של נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בחודש שעבר, שבו פנה לציבור הישראלי בקריאה לשלום.

"יוזמת השלום הערבית כוללת מרכיבים חיוביים שיכולים לסייע לשקם משא ומתן אמיתי עם הפלסטינים", אמר נתניהו. "אנחנו מוכנים לנהל משא ומתן עם מדינות ערב בנוגע לעדכון היוזמה כך שהיא תשקף את השינויים הדרמטיים שהתחוללו באזורנו מאז 2002, אבל תשמור על היעד המוסכם של שתי מדינות לשני עמים".

ליברמן, מצדו, הביע הסכמה עם דבריו של ראש הממשלה לגבי פתרון שתי המדינות, ואמר שנאומו של הנשיא סיסי היה "נאום חשוב מאוד שיצר הזדמנות, שחובה עלינו לנסות להרים את הכפפה בסוגיה זו. גם ביוזמה הערבית יש כמה אלמנטים שמאפשרים לנהל דיאלוג חיובי עם כל השכנות באזור".

הבית היהודי: נתנגד לכל ויתורל טובת הפלסטינים

לפי ההערכה במערכת הפוליטית, ההצהרות של נתניהו וליברמן נועדו לשגר מסר חיובי כלפי הקהילה הבינלאומית, שכבר הביעה את ספקנותה מהכיוון שאליו הולכת ממשלת הימין. המסרים של נתניהו וליברמן כוונו במיוחד לכיוון קהיר, שהייתה מעורבת במגעים להכנסת המחנה הציוני לממשלה, והופתעה לגלות שבסופו של דבר ליברמן מילא את מקומו של הרצוג.

לנוכח הדברים, גורמים בבית היהודי הבהירו שלשום כי יתנגדו לכל ויתור לטובת הפלסטינים. "לכל מי שמתנגד לחלוקת ירושלים ולהקמת מדינה פלסטינית בכביש 6, ונעצב ממבול הויתורים היום, אל דאגה, אנחנו כאן", צייץ שר החינוך נפתלי בנט. "דברים שרואים משם גם רואים מכאן". שרת המשפטים איילת שקד אמרה אתמול במהלך סיור במועצה האזורית בנימין: "אומר את הברור מאליו – כל עוד אנחנו בממשלה, לא תקום מדינה פלסטינית, לא יפונו יישובים ולא יימסר שטח כלשהו לאויב. הבית היהודי היא המפלגה היחידה שנלחמת בעד ההתיישבות ונגד הקמת חמאסטן ודאעשסטן בצמוד אלינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully