וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות אזהרת ארדואן: מרקל תומכת בהכרה ברצח העם הארמני

קנצלרית גרמניה תיעדר מההצבעה בשל "אילוצים בלוח הזמנים", אך היא מגבה את ההצעה שתעלה מחר בפרלמנט. זאת על אף שבאנקרה הבהירו כי הדבר יפגע ביחסים. נשיא ארמניה: "מקווה שלא ייכנעו"

צילום: רויטרס

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל תתמוך בהכרה ברצח העם הארמני שיועלה להצבעה בפרלמנט ביום חמישי הקרוב – כך אישרה היום (רביעי) הדוברת שלה כריסטין ווירץ. ואולם, היא הוסיפה כי היא לא תשתתף בהצבעה עצמה בשל לוח זמנים צפוף. המהלך הנתמך בידי מפלגתה השמרנית, שותפה הקואליציונית המפלגה הסוציאל-דמוקרטית וכן על ידי מפלגת הירוקים שבאופוזיציה. טורקיה כבר הזהירה כי יהיו לכך השלכות על היחסים בין שתי המדינות.

הצעת ההחלטה, שנקראת "זיכרון והנצחת רצח העם של הארמנים ושל מיעוטים נוצריים אחרים ב-1915 וב-1916", כוללת גם את ההגדרה השנויה במחלוקת בתוך הטקסט שלה. טורקיה וארמניה חלוקות מאז על היחס לטבח שאירע במהלך מלחמת העולם הראשונה. הארמנים טוענים כי מיליון וחצי איש מבני עמם נהרגו באותה תקופה בזמן שקרסה האימפריה העות'מאנית שבשטחה הם חיו. עם זאת, טורקיה המודרנית דוחה את הטענות הללו וגורסת כי בין 300 אלף לחצי מיליון ארמנים כמו גם מספר דומה של טורקים נהרגו במהלך עימותים שהחלו עם התקוממותם של הארמנים נגד העות'מאנים.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בוועידה באיסטנבול, מאי 2016. AP
שוחח עם מרקל על הנושא. ארדואן וקנצלרית גרמניה באיסטנבול בחודש שעבר/AP

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן כבר שוחח אתמול עם מרקל על הנושא וראש הממשלה החדש בינאלי יילדרים כינה את ההצבעה "אבסורד". מנגד, נשיא ארמניה סרז' סרקזיאן הפציר בחברי הפרלמנט בברלין שלא לסגת. "יהיה זה לא הוגן שלא לקרוא לרצח העם הארמני רצח עם רק מאחר שזה יגרום לראש מדינה אחר להתרגז", הוא אמר לעיתון הגרמני "בילד" בריאיון שפורסם היום. "אני בטוח שהבונדסטאג יראה זאת באותה הצורה ולא ייכנע לאיומים", הוסיף.

ההצבעה מגיעה בזמן שגרמניה והאיחוד האירופי מנסות להחזיק את ההסכם שנחתם עם טורקיה במטרה לעצור את זרם המהגרים ליבשת, על אף המתיחות הגוברת בין הצדדים סביב סוגיות של זכויות אדם. ההכרה ברצח העם הארמני היא סוגיה רגישה גם בגרמניה עצמה, לאור יחסיה המיוחדים עם אנקרה בין היתר לנוכח העובדה ששלושה מיליון טורקים מתגוררים במדינה. יותר מ-20 מדינות שונות, בהן צרפת ורוסיה, מכירות ברצח העם הארמני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully