וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבעוניות במקום אלימות, ססגוניות במקום סטיגמות

גלינה פור דה ברה

1.6.2016 / 11:57

"בשנות ה-90 השוטרים באו לעצור אותנו עם כפפות גומי על הידיים, בימינו זה כבר נראה טבעי שדראג קווניס יובילו אירוע של הקהילה הגאה ולמענה, אבל החיבור הזה עדיין אינו מובן מאליו כשזה נוגע למאבק ב-HIV". גלינה פור דה ברה (גיל נוה) על שיוויון, גאווה, אהבה ומין בטוח

אמנית הדראג גלינה פור דה ברה (גיל נוה). רם דאדו ויורי שקלנקו, מערכת וואלה! NEWS
"אמני הדראג צריכים לעורר את השכל ואת השיחה, בקלילות, בהומור, בצבעוניות ובהרבה כישרון". גלינה פור דה ברה/מערכת וואלה! NEWS, רם דאדו ויורי שקלנקו

"זו זכות להשתתף באירוע הזה וזה לא מובן מאליו שכולנו נזכה לעלות לבמה", אמרה בשבוע שעבר הדראג קווין הצעירה ליזי לה בל בסוף החזרה הגנרלית לוויגסטוק - מופע הדראג הגדול שיתקיים הערב בגן מאיר שבתל אביב במסגרת אירועי הגאווה בתל אביב, אשר נועד להעלות את המודעות ל-HIV ולחשיבות המין הבטוח במניעת מחלות מין.

בימינו זה נראה אך טבעי שדראג קווינס ודראג קינגס יובילו אירוע של הקהילה הגאה ולמענה, אבל החיבור הזה אינו מובן מאליו. במיוחד כשמדובר במאבק נגד מחלה שעדיין, למרות הכל, גוררת מהישראלי הממוצע יותר סטיגמות מאשר מידע, יותר בושה מאשר שכל בריא ובעיקר - משמשת כמעין אות קין לדיכוי של הקהילה הגאה, בפרט של הומואים, טרנסיות וביסקסואלים. זה בעיקר "נושא כבד" שלאף אחד אין כוח לדבר עליו בהיגיון.

ודווקא כאן נכנס מקומם של אמני הדראג - האמנים והאמניות שהכי מזוהות עם הקהילה הגאה - לעורר את השכל ואת השיחה, בקלילות, בהומור, בצבעוניות ובהרבה כישרון. כי מי יותר מתאימה להסביר על מין בטוח בלי מבוכה מאשר מלכת דראג? מי יותר מתאימה לומר, בלי בושה, שגם אם אתם בזוגיות צריך לדבר על קונדומים ועל בדיקות דם? עם מי יותר נוח לדבר על זוגיות פתוחה מאשר עם דראג קווין? או כפי שאמרה סלין לה דיווין, מלכת הדראג של באר שבע: "זו הזדמנות לתקוע יתד בהיסטוריה התרבותית-חברתית עם האמנות שלנו ולצבוע בססגוניות את השחור-לבן. הוויגסטוק הוא אחד המקומות היחידים שבהם כולנו מרגישות ומרגישים בו בו משפחה אחת גדולה".

ואכן, עוד מימיו הראשונים של הוויגסטוק בישראל, בשנות ה-90, זה לא רק היה אירוע הדראג הגדול ביותר בישראל, אלא מלכות ומלכי הדראג שהשתתפו באירוע בחרו להעלות על נס את המאבק ב-HIV ובסטיגמות הקשורות לנגיף שעלול לגרום למחלת האיידס. עוד מימיו הראשונים הוויגסטוק היה חגיגה גדולה וצבעונית שבה יש מקום לכולם/ן, בלי קשר לנטייה מינית, זהות מגדרית ומצב בריאותי.

ואז הגיעה דנה

זה לא רק הקישור האוטומטי שעדיין עושים - חלקית בצדק - בין הקהילה הגאה לבין המאבק ב-HIV, כי הנגיף לא מבחין בין נטיות מיניות. דראג קווינס מאז ומתמיד עמדו בחזית המאבק של הקהילה הגאה, לצד אחיותיהן הטרנסיות, בארץ ובעולם, והן מובילות ללא בושה את אירועי הגאווה בכל מקום. מינה דה לה צ'ורבה, אחת המלכות הוותיקות שמשתתפות באירוע, שזכתה בפסטיבל הדראג בישראל בשנת 1997, אמרה: "אני מופיעה בכדי ליצור עולם שוויוני יותר ולצייר את הצדדים היפים יותר של הקהילה, בהעצמה נשית".

אם בשנות ה-90 הייתה אולי תקופה בישראל שבה היה ספק שדראג קווינס הן מהמובילות של דרישת הקהילה הגאה לשיוויון זכויות והמאבק בסטיגמות נגד הקהילה, הספק נעלם לאחר המהומות שאירעו בסוף הוויגסטוק בשנת 1998 - זמן קצר לאחר זכייתה של דנה אינטרנשיונל באירוויזיון.

כשהגיעו שוטרים עם כפפות גומי לעצור את האירוע, בשל אי הסכמות על שעת הרישיון של האירוע ולקראת כניסת השבת, הובילו האמנים הססגוניים והנשים הטרנסיות את המחאה של הקהילה הגאה נגד הסטיגמה הבוטה שהובילה את אופן הפעולה של השוטרים באירוע. המחאה הפכה במהרה למהומות ואת שערי העיתונים ביום ראשון שלאחר מכן עיטרו תמונות של דראג קווינס זועמות, עומדות על גגות של מכוניות ברחוב הירקון בתל אביב, מתעמתות עם שוטרים, לעיתים אף באלימות.

18 שנה חלפו מאז, ואנחנו בפירוש לא מעודדות אלימות, אבל אנחנו נמשיך להוביל בצבעוניות מנצנצת את הקריאה לשיוויון, לגאווה, לאהבה ולמין בטוח בוויגסטוק הקרוב, שיוקדש כולו לאירוויזיון. במילותיה של הדראג קווין ג'ניפר ווקר: "נמשיך להראות שלא משנה מה - כולנו Glorious"

גלינה פור דה ברה היא אחת ממלכות הדראג המובילות בישראל, ממקימות ההרכב "פאות קדושות" ומייסדת בית הספר הראשון לדראג בישראל

seperator

אירוע הוויגסטוק יתקיים הערב ב-20:00 בגן מאיר בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully