וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לקראת יום ירושלים: "הדו-קיום לא מושלם, אבל צריך לשמור עליו"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

1.6.2016 / 12:57

לרגל יום ירושלים שיחול ביום ראשון נאם ראש הממשלה במליאה: "לעם ישראל שמורה חזקת ראשונים בירושלים". הרצוג נאם אחריו: "ירושלים לא תישאר יהודית ושלמה אם לא יקרה שינוי מדיני". חברי המחנה הציוני התעמתו עם השר אלקין בזמן נאומו

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (רביעי) נאום במליאת הכנסת לרגל יום ירושלים שיחול ביום ראשון, 5 ביוני. נתניהו אמר כי דו הקיום לא מושלם ולא אידילי אבל הוא קיים וצריך לשמור עליו בכל התפתחות בעתיד הנראה לעין. צריך לא לתת לאיש להצית תבערה ונפעל בתקיפות אם ינסו לעשות זאת". הוא הוסיף כי "לעם ישראל שמורה חזקת ראשונים בירושלים, והיא הייתה שלנו ותהיה שלנו".

נתניהו הזכיר בנאומו את טענות הפלסטינים לפיהן ישראל מבקשת לפגוע במסגד אל-אקצא ואמר כי מדובר "בדבר שלא היה ולא נברא והשקר הישן הזה קם לתחייה". הוא התייחס גם להחלטת אונסק"ו לגבי הר הבית שלא התייחסה לקשר בין היהדות למקום הקדוש, ועליה התנצלו גורמים רשמיים בצרפת. "לנו אין קשר להר הבית? - זו טענה כל כך מגוחכת ואבסורדית שאני לא נרגע ממנה".

יום ירושלים, שבמהלכו מתקיימת "צעדת דגלים" מסורתית ברחבי העיר, יחול השנה במקביל לערב הראשון של חג הרמדאן. בשנים קודמות אירעו עימותים בין הצועדים לפלסטינים במהלך הצעדה המסורתית ולכן השנה עלה החשש שהם יוחמרו לנוכח החגים הנחגגים במקביל. אתמול נחל הקמפיין נגד מעבר הצעדה ברובע המוסלמי הצלחה חלקית. הוחלט כי הצעדה תתקיים, אך בשעות הערב לא יתאפשר מעבר לצועדים ברובע המוסלמי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"לנו אין קשר להר הבית?". נתניהו/נועם מושקוביץ

ראש הממשלה התייחס גם למתיחות בהר הבית לקראת חג רמדאן. "עשינו מאמץ לפני פסח כדי שהנפץ לא יופעל מחדש - לפרובוקציות סביב הר הבית היה חלק חשוב בהנעת טרור היחידים לפני שבעה חודשים ובהדרגה זה ירד. לפני הרמדאן אנחנו עושים את אותו מאמץ, ואני מקווה בשיתוף פעולה מלא של כל חברי הבית ושל כל שכנינו".

השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, תקף את המחנה הציוני שבשם "שמירה על ירושלים היהודית רוצה לחלק אותה", וכינה את הרעיון אווילי. חברי המפלגה האופוזיציונית תקפו אותו בחזרה. הוא הוסיף כי "ברגע שאנחנו לא מאוחדים בבית הזה סביב אחדות ירושלים לא נתפלא שבכל יוזמה מדינית יהיה חלק אינטגרלי של חלוקת ירושלים. אם יהיה קונצנזוס ישראלי גם העולם יבין שירושלים היא לא נושא לוויכוח".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

הרצוג: "החלום של העיר שחוברה לה יחדיו הוא אשליה"

ראש האופוזיציה, יו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג עלה לנאום אחריו. הוא הזכיר את גל הטרור שחוו רחובות ירושלים בחודשים האחרונים. "צעירים פלסטיניים קמו מתוך שכונותיה השונות ובאו בגלים לדקור את בני גילם בשכונות היהודיות. לפתע הסתבר שהחלום של העיר שחוברה לה יחדיו בין שכונות יהודיות לכפרים מוסלמיים הוא אשליה. לפתע התברר שמערכת החינוך בכפרים העוטפים אותה ונחשבים חלק ממנה היא פלסטינית וזו שבעיר היא ישראלית שני עולמות תוכן שונים. שני נראטיבים שונים. שני עמים שונים".

ח"כ יצחק הרצוג, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
"האם זו המציאות שנוריש לימי איחוד ירושלים?" הרצוג/נועם מושקוביץ

הרצוג תהה: "האם זו המציאות שנוריש ביובל הבא של ימי איחוד ירושלים? האמנם ירושלים מאוחדת או שמא המציאות האנושית הנגלית מול עינינו קצת מורכבת יותר מהנאומים הבנאליים, רווי הקלישאות, הנישאים מידי שנה בטקסי יום ירושלים?". לדבריו, "ירושלים לא תישאר יהודית, מוסרית, שלמה ובטוחה אם לא יקרה פה שינוי מדיני דרמטי.

יו"ר המחנה הציוני הגיב גם להתייחסותם של ראש הממשלה ושר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן ליוזמת השלום הערבית. "ההתייחסות כשלעצמה חיובית. אך זכרו, מילים בלבד לא יישנו את המצב והן בהרבה מקרים מתגלות כזגזוג וככלי ריק, רק מעשים אמיצים, מפוכחים, נכוחים שיבטיחו לנו את ישראל היהודית והדמוקרטית ישנו את המצב ויבטיחו את עתידנו כאן ואת עתידה של ירושלים שכולנו מאוחדים בדרישת טובתה ואהבתנו אליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully