וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נזק גדול למוניטין המשטרה": מאחורי הקלעים של הפארסה בפרשת האונס

30.5.2016 / 14:19

אחרי הדיון שבו טענה המשטרה כי המניע לאונס לאומני, חזרה בה ואז התחרטה, אומרים גורמים במשטרה כי ההתנהלות בתיק החקירה דורשת בדיקה. לוואלה! NEWS נודע כי הדוברות, שמפעילה לחצים על החקירה, ידעה על החשדות רק באיחור ובאופן חלקי

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

"נידרש לבדוק את כל ההתנהלות בתיק החקירה של האונס ביפו, שגרמה נזק גדול למוניטין המקצועי של משטרת ישראל" - כך אמר היום (שני) קצין בכיר במשטרה בהתייחסו לפארסה שהתחוללה מוקדם יותר בבית המשפט, בדיון בהארכת מעצרו של אחד החשודים באונס הצעירה הנכה בערב יום העצמאות. במהלך הדיון התקשתה המשטרה לקבוע, בשל לחצים מהדוברות, אם האונס הקבוצתי נעשה ממניע לאומני. לוואלה! NEWS נודע כי אנשי הדוברות נחשפו לחשדות באיחור וגם אז רק באופן חלקי. שיאה של הפארסה התרחש כשנציג המשטרה נאלץ בעקבות שיחות טלפון שקיבל מהפיקוד, לשנות גרסאות מול השופטת, הסנגורית ואנשי התקשורת באולם.

מעצרו של החשוד הבגיר הוארך היום בארבעה ימים ומעצרו של החשוד הקטין בשלושה ימים. המקרה עצמו אירע לפני שבועיים, כשבת ה-20 הלוקה בשכלה התארחה בבית קרובי משפחתה ברחוב הסמוך למטה משטרת תל אביב ברחוב סלמה, על גבול יפו. הצעירה טענה כי נאנסה על ידי שני ערבים, האחד ערבי ישראלי והאחר נער בן 17 משכם. עוד נטען כי חברם עמאד אלדין דראגמה, פלסטיני משכם, תיעד את האונס במצלמת טלפון. הצעירה נחקרה פעם אחת בתחילת הפרשה ובפעם השנייה אתמול על ידי חוקרת מיוחדת של משרד הרווחה. חקירת המומחית ממשרד הרווחה חשובה משום שבגלל הלקות השכלית שממנה סובלת הקורבן, לא בטוח שניתן יהיה לזמן אותה לתת עדות, במקרה שיוגש כתב אישום.

העובדה כי הצעירה תיארה מספר רב של פרטים בשתי החקירות רק מחזקת את גרסתה ובשל לקותה השכלית, מאמינים החוקרים כי היא אינה מסוגלת לערוך תרגילי מניפולציה מולם. במהלך עדותה טענה הצעירה כי הושפלה בצורה קשה. החשודים הטילו את מימיהם עליה, איימו על חייה ועל חיי משפחתה וקראו קריאות לאומניות וגזעניות, כמו "מגיע לך, את יהודייה".

לקריאה נוספת:
"הפיקוד במשטרה מפעיל לחץ להסיר את החשד הלאומני מאונס הצעירה"
ח"כיות תקפו את נתניהו על תגובתו לאונס הלאומני; רה"מ: "מצר על כך"
נתניהו על החשד לאונס לאומני: "פשע מזעזע, נגבה את מלוא המחיר"

הארכת מעצר בפרשת האונס הלאומני, בית משפט השלום בת"א, מאי 2016. מגד גוזני
הארכת מעצרו של החשוד באונס. בית משפט השלום בתל אביב, הבוקר/מגד גוזני

כיממה לאחר האונס הגישו הצעירה ודודתה תלונה ותיק החקירה הוטל תחילה על ידי חוקרי משטרת יפו. אלה מיהרו ועצרו שניים מהחשודים - האדם שתיעד את המקרה והנער. החשוד השלישי נמלט, ולמרות ניסיונות המשטרה לאתרו הוא טרם נעצר. החוקרים שמו ידם על טלפון נייד שבו מצולמת הצעירה כשהיא עירומה וכן תמונות המציגות מגע מיני. בחקירה הראשונית הרחיקו השניים את עצמם מהמקרה וטענו כי מדובר בעלילה שאותה רקמו בני משפחת הצעירה כדי לסלקם מהשכונה שבה הם מתגוררים, בשכנות לבית הדודה. רק אתמול שינה הקטין את גרסתו לקשר וטען כי יחסי המין בוצעו בהסכמה.

פרשת האונס נחקרה במשך עשרה ימים מבלי שהמשטרה הוציאה הודעה לעיתונות וחשפה את החשדות החמורים העולים ממנה. לדברי גורמים במשטרת תל אביב, החשש היה שהמקרה יגביר את המתיחות בין יהודים לערבים. הגורמים הסבירו כי הדבר נובע ממדיניות המפכ"ל רוני אלשיך של להדיר מידע מהציבור.

"ההנחיה היא לא לדבר לא לפגוש עם אנשי תקשורת ולא להיות בחברתם. המדיניות היא גם לא לעדכן את הדוברים בחקירות כדי שזה לא ייצא לתקשורת", אמר גורם במשטרת תל אביב. לוואלה! NEWS נודע כי אנשי הדוברות נחשפו לחשדות באיחור וגם אז באופן חלקי. הפרשה נחשפה בסופו של דבר בוואלה! NEWS לאחר הדיון השלישי בבקשת המשטרה להאריך את מעצר החשודים. אז חשף פרוטוקול הדיון את דברי חוקרת המשטרה ודברי שופטת המעצרים שגוללו את פרטי הפרשה ובכלל זה את החשד הלאומני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בקשת המעצר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרסום גרם לסערה ציבורית רחבה ואף הוביל את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרסם פוסט בפייסבוק, ובו ביקורת על השמאל ועל התקשורת שלדבריו, לא גינו וסיקרו את הפרשה. יממה לאחר מכן חזר בו ראש הממשלה מהדברים והודיע שיש לחכות למיצוי חקירת המשטרה.

"הדוברת יצאה בהכרזות מבלי שדיברה עם צוות החקירה"

מי שלא המתין לסיום החקירה ורצה להודיע כי העניין הלאומני ירד מהפרק בחקירה היא דוברת המשטרה ניצב-משנה מירב לפידות. בריאיון לגל"צ היא טענה כי לא מדובר בעבירות לאומניות או גזעניות. גורם במשטרת תל אביב אמר הבוקר בהתייחס לדבריה: "היא יצאה ההכרזות מבלי שדיברה עם צוות החקירה, מבלי שדיברה או תודרכה על ידי צוות הדוברות של מחוז תל אביב. מהיכן היא שאבה את המידע - רק לה התשובות".

בסוף השבוע, בעקבות ההד הציבורי הנרחב שלה זכתה הפרשה, הנחה מפקד מחוז תל אביב במשטרה, ניצב משה אדרי, להעביר את תיק החקירה מצוות החוקרים של משטרת יפו לצוות החקירה המיוחד של מרחב יפתח בפיקודו של רפ"ק אסף ברנס. מדובר בצוות חקירה מיומן שמטפל בפשיעה חמורה ובכלל זה עבירות לאומניות, תיקי רצח ואירועי אלימות קשים. מדובר בצוות החקירה שזכה להערכה כצוות החקירה הטוב ביותר של משטרת תל אביב.

הארכת מעצר בפרשת האונס הלאומני, בית משפט השלום בת"א, מאי 2016. מגד גוזני
"זה יצא מפרופורציה כל הסיפור הזה"/מגד גוזני

אנשי הצוות המיוחד החלו את החקירה שוב, מההתחלה, בשלושת הימים האחרונים. הבוקר התייצב החוקר רס"מ אילן קובלנץ בבית המשפט כשבידו בקשה להאריך את המעצר בשמונה ימים, ובה ציין כי החשד הוא לאומני, בניגוד לדברים שאמרה דוברת המשטרה. בקשה זו פורסמה באתרי החדשות ובמשטרה נבהלו מהצגת עמדתם כמבולבלת. במהלך הדיון, בעודו על דוכן העדים, צלצל הטלפון של החוקר. לאחר שיחת נזיפה מפיקוד המשטרה, הודיע החוקר הנבוך לשופטת: "לעניין הרקע הלאומני אני יודע שבתקשורת פורסמו הרבה דברים ואף דוברת המשטרה רואיינה בעניין זה. אולם בשלב זה הבקשה היא אותה בקשה וזה יצא מפרופורציה כל הסיפור הזה. אבקש מבית המשפט להסיר את העניין הלאומני. לא להתייחס לכך, לא בכך אנו דנים".

אלא שבעוד החוקר מובך ומתפתל על דוכן העדים, קראה השופטת את עדות הצעירה וכן את מכתב הפרקליטה המלווה את התיק. שני ממצאים אלה, ביחד ולחוד, הצביעו על התחזקות החשד הלאומני. השופטת רונית פוזננסקי כץ המתינה לסוף הדיון ובאצילות מסוימת הקריאה את סעיפי החשדות תוך שאלות ורמיזות לחוקר בעניין החשד הלאומני, במטרה שלא להביכו. החוקר ביקש להתקשר למפקד, ולאחר שיחת טלפון נוספת שב החוקר ותיקן את עצמו ואת עמדת המשטרה. "כל עוד לא עצרנו את החשוד השלישי העניין הלאומני עדין בתוקף", הודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully