וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגולחים ונטמעים בתוך משפחות: כך מסתננים לוחמי דאעש מלוב לאירופה

CNN

30.5.2016 / 9:00

כתב CNN ניק פטון וולש סייר ברחבי הבירה טריפולי, שמשם מנסים להגיע עשרות אלפי מהגרים בלתי-חוקיים לאירופה. אליהם משתחלים אנשי הארגון, ששולט בעשירית מקו החוף השל המדינה ומנצל את חמדנותם של המבריחים. "רק כסף מעניין אותם"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(עשרות הרוגים בתקיפה אמריקנית נגד יעדי דאעש בלוב, מרץ)

דרך רחובות מלאי האשפה, בחלוף על פני מכוניות מפויחות ואל תוך חצר המלאה בבקבוקי מים ריקים אתה מוצא את עצמך לפתע בחדר מטונף וחשוך. כ-30 מהגרים אפריקנים, מצטופפים כשהם על ברכיהם, נאבקים עם גורלם החדש בתור אסירים של משטרת ההגירה של לוב.

יוג'ין דיבר ראשון, כשהוא הזכיר בדמעות את אחיו ואת אביו, שנהרגו מפצצה בניגריה, שהוטמנה על ידי בוקו חראם הנאמנים לדאעש. "היום פצצה, מחר פצצה", הוא הסביר את החלטתו לעזוב את ניגריה ולהיעזר במבריחים כדי לחצות את המדבר בדרך ללוב. "תנו לי לצאת החוצה, תנו לי לנסוע מכאן. כאן בלוב אין שלום. אין לנו שלום".

הם נתפסו כמה רגעים קודם לכן כשהמשטרה פשטה על מבנה בחוף הים שם הם התקבצו, לפני שהיו אמורים לצאת לדרכם בים התיכון. הם חלק מגל מהגרים שמנסה להשתמש בנתיב הלובי כדי להגיע לאירופה – כ-100 אלף ניסו לעשות זאת מתחילת השנה עם סגירת הגבולות הטורקיים – אך עתה הם עומדים בפני איום חדש.

גורמים לוביים ומבריח אחד סיפר לנו כי דאעש, שהרחיב את שליטתו במדינה לכעשירית מקו החוף שלה, מנסה לנצל את המסחר באומללותם כדי להעביר את לוחמיו לאירופה. מבריח אחד סיפר ל-CNN לפני כחודש כי הוא התבקש על ידי "קנאי דתי" שידוע כאיש דאעש להבריח בסירה 25 לוחמים לאירופה בתמורה ל-40 אלף דולר. הוא סירב, אך הוסיף כי הוא שמע ש-40 מאנשי הארגון הפליגו ממעוזם בעיר סירת עם מבריח. הם שבו על עקבותיהם בשל מזג אוויר סוער, אך הם ניסו שוב. הוא לא ידע מה עלה בגורלם, אך אמר כי למבריחים אין בעיה מוסרית להעביר לוחמי דאעש. "הם רק מתעניינים בהברחות. דאעש או כל אחד אחר. לא אכפת להם. רק הכסף משנה".

העיר סירת שבלוב לאחר כיבושה על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). טוויטר, צילום מסך
פעילי דאעש בסירת לאחר כיבושה בשנה שעברה/צילום מסך, טוויטר

לפי המבריח, הברחת הלוחמים הפכה לבולטת בחודשיים האחרונים. חלקם מגלחים את זקניהם לפני שהם עוזבים ומצטרפים למשפחות – במיוחד בשביל המסע – כדי לעורר פחות חשש.

הטענה של המבריח גובתה על ידי שני קצינים במשטרת ההגירה בטריפולי, שאמרו כי הם מצאו לוחמי דאעש בקרב המהגרים שהם עצרו לאחרונה. גם קולונל אסמאעיל ש-שוכרי, בכיר במודיעין הלובי, סיפר ל-CNN מהעיר מיסרתה כי דאעש "עשוי להיות בין מהגרים לא חוקיים על הסירות. הם נוסעים עם משפחותיהם, ללא כלי נשק, כמו מהגרים בלתי-חוקיים רגילים. הם יהיו לבושים בבגדים אמריקניים ויהיו להם מסמכים באנגלית כדי לא לגרום לחשד".

יצאנו לים עם קו ההגנה היחיד שלוב יכולה לספק לאירופה נגד האיום הזה – משמר החופים שלה. יש לו רק שש סירות קטנות כדי לסייר לאורך החוף של הבירה טריפולי, אך נאמר לנו שרק זאת שהיינו עליה נמצאת בשימוש. גודל האתגר שעומד בפניהם ברור.

הכתבה תורגמה על ידי וואלה! NEWS ובאחריותו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully