וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בעולם הרפואה מ"חיידק העל": עמיד בפני כל אנטיביוטיקה

מקרה ראשון אובחן בארה"ב של אישה שנדבקה בזיהום עמיד בפני אנטיביוטיקה, גם החזקה ביותר. מדובר בקריאת התעוררות עבור רופאים ורוקחים בניסיון לפתח תרופה שתיתן מענה למחלות אלו. "צריך לפעול במהירות"

אילוסטרציה. ShutterStock
"מעריכים שלחיידק יש יכולת התפשטות מהירה"/ShutterStock

רשויות הבריאות בארצות הברית דיווחו שלשום (חמישי) על מקרה ראשון של הידבקות בזיהום עמיד בפני אנטיביוטיקה. לפי הרשויות, קיים חשש שחיידק זה, שזכה לכינוי "חיידק-על", יתפשט באוכלוסייה ויקשה על ההתמודדות. "אנחנו מסתכנים בהליכה לקראת העולם שאחרי האנטיביוטיקה", אמר תומאס פרידן, מנהל המרכז האמריקני לבקרת מחלות.

פרידן, שנאם בוושינגטון, סיפר על המקרה שאובחן, שבו אישה בת 49 מפנסילבניה נדבקה בדלקת בדרכי השתן. לדבריו, אפילו אנטיביוטיקה מסוג קוליסטין, השמורה למקרים קיצוניים במיוחד, לא עזרה לאותה אישה להחלים. במרכז החלו לחקור את הזיהום שאותר אצל האישה. 'חיידק העל' נצמד לחלק קטן ב-DNA שנקרא פלסמיד וכך נוצר הגן MCR-1 שעמיד בפני קוליסטין. "מדובר בהופעתם של חיידקים עמידים באמת", נכתב במחקר על אודות הזיהום, "למיטב ידיעתו זו פעם ראשונה שמופיע הגן MCR-1 בארצות הברית".

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון בוועידת G-7 ביפן,  27 במאי 2016. רויטרס
"האנטיביוטיקה הקיימת כבר לא מסייעת",.קמרון בוועידת G-7 ביפן, אתמול/רויטרס

ד"ר גייל קאסל, מרצה לרפואה בהרווארד הזהירה מהסכנה שבפני התפשטות החיידק ברחבי ארצות הברית וציינה: "אנחנו מעריכים שלחיידק יש יכולת התפשטות מהירה". עם זאת, הבהירה כי לא ניתן יהיה לקבוע בוודאות את מהירות התפשטות החיידק עד שלא יסתיים המחקר על החולה מפנסלבניה ועל החיידק ועמידותו בפני קוליסטין.

בשנה שעברה אותר הגן MCR-1 בקרב אנשים וחזירים בסין, מה שעורר סערה בעולם הרפואה. לדברי ד"ר קאסל החשש העיקרי הוא היכולת של הגן לעבור מבעלי חיים לבני אדם. היא הוסיפה כי נכון להיום הדרך הכי טובה להתמגן מפני מחלות היא שמירה על ניקיון, שטיפת ידיים ביסודיות, שטיפת פירות וירקות והכנת אוכל כראוי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"אנשים מתים בגלל זיהומים פשוטים"

במהלך ועידת G-7 שהתקיימה אתמול ביפן התייחס ראש ממשלת בריטניה, דיווויד קמרון, לתקרית וקרא להפחתת השימוש באנטיביוטיקה ולתגמול חברות תרופות שיצליחו למצוא פתרון להתמודדות עם מחלות זיהומיות חזקות מהאנטיביוטיקה הקיימת. "ליותר מדי מקרים האנטיביוטיקה הקיימת כבר לא מסייעת", אמר והוסיף: "זה אומר שאנשים מתים בגלל זיהומים פשוטים כמו שחפת, טטנוס, אלח דם ועוד. זיהומים אלו לא אמורים להיות גזר דין מוות".

מאז 1990 נשמעו קולות בעולם הרפואה מפני חיידקים שיפתחו עמידות בפני אנטיביוטיקה ורוקחים החלו לנסות ולפתח תרופות חזקות יותר. לדבריו של פרידן, פיתוח תרופות מעין אלו הוא הדבר הדחוף ביותר בעולם הרפואה בשעה זו. "ארון התרופות מתרוקן עבור חלק מהחולים", אמר פרידן והוסיף, "זה סוף הדרך לאנטיביוטיקה אם לא נפעל במהירות". ואולם, לדבריו של פרידן, מרבית הרוקחים משקיעים את מירב המשאבים שלהם לפיתוח תרופות נגד הסרטן ומזניחים את פיתוח האנטיביוטיקה החדשה.

(עדכון ראשון: 20:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully