וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכשול בדרך להרחבת הממשלה: רה"מ יצטרך לפתור את המשבר עם בנט

26.5.2016 / 7:25

לאחר חתימת ההסכם, נותרה דרישת הבית היהודי לערוך שינויים בקבינט המדיני-ביטחוני. השר לוין: "לא דיון שצריך להתקיים במסגרת המו"מ". ראש המל"ל לשעבר: "שרים לא התלוננו שחסר להם מידע"

צילום: רוני כנפו, עורך: לירן מוסלי, עורכת משנה: סיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

משנסגרו פרטי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד וישראל ביתנו אמש (רביעי), נותר עדיין מכשול אחד בדרך להרחבת הממשלה: דרישתו של יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט לשינוי נהלי העבודה של הפורום הביטחוני החשוב בישראל, הקבינט המדיני-ביטחוני. בנט הודיע שאם הדרישה לא תקוים, מפלגתו לא תתמוך בצירופו של ליברמן לממשלה כשר הביטחון. ההצבעה צפויה להתקיים רק בשבוע הבא, כך שלראש הממשלה בנימין נתניהו יש כעת כמה ימים להגיע לפתרון עם שר החינוך.

בבית היהודי אומרים כי בכוונתם להתעקש על דרישתו של בנט למינוי מזכיר צבאי לקבינט המדיני-ביטחוני, שיהיה אחראי על העדכון השוטף של השרים בנעשה בזירה הביטחונית. בנט סבור שזו דרישה חיונית כלקח ממבצע "צוק איתן", שלטענתו היה ארוך ומסורבל יתר על המידה. זאת בין היתר בגלל פערי מידע בקרב שרי הקבינט, שלא זכו לעדכונים הנדרשים כדי לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר.

השר יריב לוין אמר אתמול במשדר וואלה! NEWS כי הדרישה של בנט צריכה לעלות לדיון במסגרת הקבינט ולא במסגרת של משא ומתן קואליציוני, וכי הליכוד אינו מתכוון לפתוח לדיון מחודש את ההסכמים הקואליציוניים עם הסיעות השונות. עם זאת, הוא תיאר את תביעתו של יו"ר הבית היהודי לשינוי בעבודת הקבינט כ"רצינית". בנט, מצדו, מתעקש שהחלטה בנושא זה תתקבל עוד לפני מינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון, ולא רק בדיוני הקבינט שיתקיימו לאחר המינוי. הוא כתב בדף הפייסבוק שלו כי דווקא החלפתו של שר הביטחון הקודם משה יעלון, שהיה איש צבא ותיק ומנוסה, מגדילה את הצורך בכך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בארוע פרידה מראש המל"ל היוצא, יעקב עמידרור. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אין מצב ששר רוצה לקבל תדרוך ואין לו מענה". יעקב עמידרור ובנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

כיום, מי שאחראי לתדרך את שרי הקבינט המדיני-ביטחוני הם אנשי המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) במשרד ראש הממשלה. ראש המל"ל לשעבר אלוף (במיל') יעקב עמידרור אמר בשיחה עם וואלה NEWS כי "כל פתרון שנוגע לעבודת הקבינט חייב להתבצע אך ורק דרך המל"ל. הרי בדיוק בשביל זה הקימו את הגוף הזה בזמנו". עמידרור אמר כי אין לו עמדה חד-משמעית לגבי הדרישה של בנט למינוי מזכיר צבאי לשרי הקבינט, אבל "גם אם יוחלט בסוף למנות קצין בדרגת אלוף-משנה, למשל, שזו תהיה אחריותו, תהליך העבודה והעדכון עצמו חייב להתבצע דרך המל"ל. שכן הוא גוף עצמאי ונפרד משאר חלקי מערכת הביטחון ויש לו את היכולת להסתכל על כלל השיקולים והעמדות השונות".

עמידרור, שנחשב גם כיום מקורב לראש הממשלה, כיהן כראש המל"ל בין 2011 ל-2013 והחודשים האחרונים לכהונתו חפפו את הקמת ממשלת נתניהו השלישית, שבה שימש בנט שר וחבר בקבינט. לדבריו, "לא שמעתי אף פעם תלונה מאחד השרים שחסר לו מידע. כל השרים ידעו, ולהערכתי עדיין יודעים, שאם הם רוצים להעמיק את הידע שלהם בנושא מסוים, הם פונים למל"ל ותמיד יקבלו מענה רציני. אפשר לארגן השתלמויות, ביקורים ושיחות עם אנשי המקצוע. אני זוכר פעם אחת ספציפית שאחד השרים פנה אליי בבקשה מסוימת, הכנו לו דוח ואני ישבתי ועברתי אתו בצורה מסודרת על הדברים. לא נתקלתי בשר שאמר שהייתה לו בעיה לקבל את כל מה שהוא צריך".

עמידרור הוסיף כי עם השבעת הממשלה החדשה ב-2013 "עשינו להם סדרת השתלמויות שהמל"ל ארגן, כולל ביקורים ותדרוכים שהם עצמם ביקשו. לצערי, בחלק מאותן השתלמויות, חלק ניכר מהשרים לא הגיעו. לזכותו של בנט ייאמר שהוא היה 'תלמיד' מאוד שקדן בנושא הזה. השרים מתעסקים בסופו של דבר בניהול המשרדים שלהם, בעניינים פוליטיים וכדומה, אבל אין מצב שבו שר רוצה לקבל תדרוך או מידע מסוים ואין לו איך לקבל מענה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
"לא רעיון גרוע למנות מישהו מטעם המל"ל שיהיה אחראי לעדכונים שוטפים". בנט ונתניהו/הארץ, מוטי מילרוד

שר לשעבר שכיהן בכמה קבינטים אמר לוואלה! NEWS כי "מי שרוצה להקדיש זמן ללימוד הנושאים המדיניים-ביטחוניים לא יתקשה לעשות את זה. מהניסיון שלי, בצבא ובשאר מערכת הביטחון יש הרבה פתיחות לבקשות כאלה. ברוב היחידות והגופים הגישה היא של – 'הנה, סוף סוף מתעניינים בנו ורוצים ללמוד ברצינות על הפעילות שלנו'. הבעיה מתחילה כשיש שרים שבמקום לנצל את הפתיחות הזו כדי לשבת ברצינות שעתיים-שלוש וללמוד, הם באים לבסיס, שומעים הרצאה של חצי שעה, ואת שאר הזמן מקדישים לצילומים כדי שיוכלו להעלות תמונה לאוהדים שלהם בפייסבוק".

"בישראל אין משטר נשיאותי, מי שבפועל מוסמך לקבל את ההחלטות בנושאי מלחמה ושלום זה הקבינט המדיני-ביטחוני, ולכן חשוב שחברי הקבינט יהיו כמה שיותר מעודכנים. אני לא חושב שזה רעיון גרוע למנות מישהו מטעם המל"ל שיהיה אחראי על עדכונים שוטפים שלהם, אבל אני חושב שהשאלה העיקרית שצריך לשאול היא איך יוצרים מנגנון שהשרים בקבינט יהיו חייבים לקחת את התפקיד הזה הכי ברצינות שאפשר, ולא יראו בזה נטל. אם זה יהיה המצב, כלל לא בטוח שיצטרכו לעשות עוד מינויים כדי לשפר את עבודתם".

מאז מינויו של יוסי כהן לראש המוסד בתחילת השנה אין ראש מל"ל במשרה מלאה, מאחר שהמועמד שאותו בחר נתניהו לתפקיד, תת-אלוף (מיל') אבריאל בר-יוסף, מנוע מלהיכנס לתפקיד בשל חקירת משטרה. מי שבינתיים ממלא את תפקידו של בר-יוסף, יעקב נגל, אמר לחדשות 2 כי "לקראת כל דיון בקבינט, כל שר שרוצה יכול להתכונן ולקבל את כל החומר הנדרש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully