וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיץ מציג: פצצה מתקתקת בכבישי ישראל

עו"ד עמיקם חרל"פ

24.5.2016 / 0:00

החום הישראלי עושה את שלו, וכמות הנפגעים בתאונות דרכים קופצת בחודשי הקיץ. מה ניתן לעשות ולו במעט בכדי להתמודד עם תקופה מסוכנת זו? עו"ד עמיקם חרל"פ מנסה לענות על השאלה החשובה הזאת

תמונת אילוסטרציה של רכב מתנגש בעץ. ShutterStock
התמונות האלה חוזרות יותר מדי בקיץ הישראלי/ShutterStock

סוד גלוי הוא כי מספר הנפגעים בתאונות הדרכים בחודשי הקיץ גבוה לאין שיעור משאר ימות השנה. השילוב הקטלני של חופשת הקיץ, החום הכבד המשפיע על איכות הנהגים, ומיליון וחצי בני הנוער המסתובבים ברחובות ובכבישים משפיעים במישרין על מפת תאונות הדרכים - הטומנת בחובה מספר נפגעים הגדל מדי שנה.

רק בכדי לסבר את האוזן, מחקרים סטטיסטיים שבוצעו לאורך השנים העלו כי בחודשי הקיץ מקפחים את חייהם כשליש ממספר ילדים שנהרגים בתאונות דרכים במהלך השנה בכללותה. חודשים אלו בפירוש מועדים לפורענות בכל הקשור למספר הנפגעים - הן לנוער והן למבוגרים, הן להולכי רגל והן לרוכבים ולנהגים, כאשר חודש אוגוסט נחשב לבעייתי במיוחד, כנראה בגלל השימוש הנרחב בכבישים בין עירוניים לצורכי טיול - לא פעם עם המשפחה או במסגרת החופש הגדול.

ניתן אולי לשער שיותר ילדים ובני נוער נמצאים בחוץ בתקופות אלו, ולאור העובדה ששעות החושך מגיעות בשלב מאוחר של היום, הבאות בד בבד עם שעות החזרה הביתה של הנהגים מיום העבודה הארוך. מחקר מעניין נוסף מעלה כי בעוד בשנים האחרונות חלה ירידה במספר תאונות הדרכים הקשות בחודשי הקיץ, חלה עלייה משמעותית במס' התאונות הקלות, וכלל אין שיפור במספר התאונות הקטלניות.

גורמים ומחקרים שונים ניסו להסביר תופעה זו. חלק תולים זאת בחום הכבד השורר במדינתנו, המשפיע על איכות הנהיגה ביום ובלילה, יש כאלו התולים זאת בחופשת החופש הגדול ובמיליוני התלמידים המשוחררים ממסגרת. בין כך ובין כך-כולם תמימי דעים כי מדובר בתופעה של ממש הפוגעת בכל מגזר ובכל פלח אוכלוסייה.

יתירה מכך, העובדה כי בעונת הקיץ ישנם יותר נפגעים בתאונות דרכים מאשר בעונת החורף בולטת באופן חריג במיוחד בקרב רוכבי האופניים. מחקר סטטיסטי שערכה "אור ירוק" מעלה כי מספר רוכבי האופניים הנפגעים בתאונות בקיץ יותר מכפול ממספרם בחורף, וזאת בהשוואה להולכי רגל ולנהגים, אשר גם בהם נצפית עלייה משמעותית בחודשים אלו, שכן בקיץ מזג האוויר יבש ונוח לרכיבה על אופניים (ועל אופנועים) וזאת יחד עם שעמום והעדר תעסוקה.

הדברים מתעצמים שבעתיים נוכח המגמה הפושה ברחובותינו בשנים האחרונות, בו מתרחשת למעשה "מכת מדינה" של נפגעי תאונות המעורבים בהם אופניים חשמליים. מס' הפגיעות הפיזיות שנגרמות לרוכבי האופניים והנפגעים מהם-הולך וגדל מדי שנה באופן עקבי. נותר רק לתאר את ממדיה של תופעה זו בחודשי הקיץ, בהם מיליון וחצי ילדים נמצאים ללא מסגרת לימודית, מסתובבים ברחובות ובכבישים בבטלה. כפי שכל אזרח נוכח לצערו מדי יום, רוכבי האופניים אינם מקפידים על חוקי התעבורה ועל התמרורים השונים, ואף נוסעים ברחובות ללא הבחנה בסיסית בין הכביש לבין המדרכה.

מסקנות אלו תומכות בממצאי עמותת אור ירוק, שפרסם בבדיקתו כי בחודשי הקיץ השעות המסוכנות ביותר, שבהן נפגעו מס' הילדים הגבוה ביותר, הינם בשעות אחר הצהריים, ונוכח שעות האור הרבות, בני נוער רבים מסתובבים בכבישים וברחובות, ולעיתים למרבה הצער, מתנהלים בכביש ובמדרכה בחוסר זהירות ובטיחות מינימליים.

השאלה המתבקשת עולה מאליה: מה ניתן לעשות ולו במעט בכדי להתמודד עם תקופה מסוכנת זו? ראשית יש צורך בהגברת המודעות מצד בני הנוער היוצאים לחופשת הקיץ, לילדים ולהורים. יש צורך בהגברת המערך החינוכי לבטיחות בדרכים בבתי הספר, חינוך לנהיגה זהירה החל מהכיתות הנמוכות ובעיקר-השקעה כללית בחינוך הציבור בהתנהלות נכונה בכביש לשם מניעת תאונות דרכים.

אך לא די בהגברת המודעות מצד הילדים וההורים בתקופה זו. יש צורך ברביזיה משמעותית שלא תתמצה בפתרונות חלקיים או זמניים. יש ליצור מנגנון אכיפה יעיל עם סמכויות אכיפה נרחבות, אשר יוכלו למזער, ולו במעט את תופעת נפגעי האופניים החשמליים בפרט, ואת נפגעי תאונות הדרכים בקיץ בכלל. גם מערכת בתי המשפט צריכה לנקוט יד קשה יותר כלפי מפרי תקנות, ואף לנקוט בהגשת כתבי אישום לשם יצירת הרתעה יעילה. רק כך ניתן יהיה לצמצם את כמות הנפגעים, ובפרט בתקופה זו המועדת לפורענות.

עו"ד עמיקם חרל"פ עומד בראש משרד עמיקם חרל"פ ושו"ת, מומחה בדיני נזיקין, תאונות וביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully