וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיסות נתניהו מומנו בידי גורמי חוץ: "חשש למראית עין של טובות הנאה"

24.5.2016 / 16:00

מדוח מבקר המדינה עולה כי נתניהו ומשפחתו טסו שמונה פעמים כששימש שר האוצר בעלות של מאות אלפי שקלים, במימון ארגונים ואנשי עסקים. נתונים נוספים הועברו לבדיקת היועמ"ש. נתניהו: "הנסיעות היו חשובות לישראל, ההר הוליד עכבר"

צילום סטילס: תום רוכלין, עריכה: ניר חן

כחצי מיליון שקלים שולמו בידי גורמים חיצוניים ופרטיים כדי לממן את ביקוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחו"ל בעת ששימש שר אוצר. מתוכם 83 אלף דולר מימנו את נסיעותיהם של רעייתו וילדיהם – כך עולה מהדוח שפרסם היום (שלישי) מבקר המדינה יוסף שפירא. על פי הדוח, שמתפרסם חמש שנים מאז חשיפת הפרשה שזכתה לכינוי "ביביטורס", בין היתר עקב עיכוב בתגובתו של נתניהו לממצאים, נתניהו לא דיווח על הנסיעות והמימונים החיצוניים לגורמים המשפטיים המוסמכים וטען בתגובה כי מדובר בכספים לצורך נסיעותיו במסגרת תפקידו. המבקר מדגיש בדוח כי הימנעות ביודעין על טובת הנאה "מהווה עבירה פלילית".

נתניהו, רעייתו שרה וילדיו יאיר ואבנר טסו יחד עם מלווים נוספים בשנים 2005-2003, אז שימש שר אוצר בממשלתו של אריאל שרון. מתוך 15 טיסות, רק שבע היו במימון ממשלתי. היתר מומנו על ידי גורמים חיצוניים, ובהם ממשלות של מדינות אחרות, ארגון הבונדס, גופים ציבוריים, אנשי עסקים ואנשים פרטיים בעלי קשרים שונים לנתניהו או למשק הישראלי.

בימים אלה, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 10, בוחן היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אם יש מקום לפתוח בחקירה פלילית בנוגע לחלק מהממצאים שעלו בבדיקת המבקר. שפירא עצמו הדגיש בסיכום הדוח כי ישנם פרטים שאינם מופיעים בבדיקתו, שכן העדיף להעבירם לטיפול היועץ המשפטי. "לאחר קבלת תגובות המבוקרים על טיוטת הדוח, ובמהלך עבודת השלמת הביקורת שנעשתה לאור תגובות אלה, הועברו אל היועץ המשפטי לממשלה לבדיקה חומרים נוספים הנוגעים להיבטים מסוימים במימון נסיעות מר נתניהו לחו"ל, זאת בחודשים מאי ודצמבר 2015. לפי בקשת היועץ המשפטי לממשלה, הועברו אליו שוב, בד בבד עם העברת החומרים הנוספים, החומרים שכבר הועברו אליו בשנת 2013 לבדיקתו. לאור בדיקת היועץ המשפטי לממשלה, יש סוגיות הנוגעות לנושא שאינן נדונות בדוח זה".

נתניהו על חשיפת המנהרה: "נגיב בעוצמה על כל ניסיון תקיפה מצד חמאס". לשכת העיתונות הממשלתית
לא דיווח על הנסיעות והמימונים החיצוניים לגורמים המשפטיים המוסמכים . נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

אחת הנסיעות שנבדקו נוגעת לביקור של נתניהו ורעייתו באוקטובר 2004 בארצות הברית. משם נסעו השניים לביקור פרטי בריביירה הצרפתית שנמשך עשרה ימים. העלות: 2,500 אירו ללילה במלון. חלקו הארי של הטיול, שכולל את שהותם של השניים בארצות הברית ובצרפת, לרבות מימון טיסותיהם של בני הזוג, מנהלת לשכתו של נתניהו ומאבטחו האישי, מומן על ידי הבונדס. גורם נוסף השתתף בעלות הביקור, אולם הוא לא מפורט בדוח המבקר.

ביקור אחר שצוין בדוח הוא שהותו של נתניהו ורעייתו בארצות הברית ביוני 2004. בנסיעה זו, שלא היתה במסגרת תפקיד, מומנה טיסתה של רעייתו שרה. כרטיס הטיסה עלה כ-12 אלף דולר ומומן על ידי ארגונים זרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
seperator

על פי הדוח, הבונדס היה המממן העיקרי של נתניהו, והעניק לו ולמקורביו מימון נסיעות לחו"ל בסך של לפחות 167 אלף שקלים. הארגון, שמגייס בשנים האחרונות מדי שנה יותר ממיליארד דולר מיהדות התפוצות למען ישראל דרך אגרות חוב ממשלתיות, הוקם בשנות ה-50 על ידי הממשלה כדי לגייס כספים ופועל כיום באמריקה ובאנגליה. מלבד הבונדס, הטיסות מומנו גם בידי ארגונים הפועלים בארצות הברית, מוסד חינוך בבלגיה ואנשי עסקים פרטיים ששמותיהם אינם מפורטים בדוח.

לפי הנוהג, שר האוצר הוא שממליץ לדירקטוריון הבונדס על מינויו של נשיאו. בשנת 2005, המליץ נתניהו על הארכת כהונת הנשיא יהושע מצא, חבר תנועת הליכוד המקורב לו, שמונה על ידי שרון.

רוה"מ בנימין נתניהו ורעייתו מחווים את בנם אבנר ללשכת הגיוס, נובצבר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
83 אלף דולר לנסיעות במשך שנתיים. משפחת נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ביולי 2005 נסע נתניהו לאנגליה בענייני משרד החוץ יחד עם רעייתו. אף שהטיסה מומנה על ידי הממשלה, הבונדס מימן את טיסתה של שרה נתניהו ואת שהותם של השניים בעלות כוללת של 6,958 לירות שטרלינג. במקרה נוסף, מימן הבונדס נסיעה של נתניהו לניו יורק בסך 2,164 דולר, כשזו הוגדרה על ידו כ"ביקור פרטי". נתניהו והבונדס טענו בתגובה כי במסגרת ביקור זה פעל נתניהו בנושא גיוס כספים למען ישראל.

בתגובה אמר אז נתניהו: "נסיעה במימון הבונדס כמוה כנסיעה במימון המדינה. הבונדס הוא זרוע של המדינה לגיוס כספים עבורה בלבד והוא פועל בשליחותה". עם זאת, פירוט הנסיעות מלמד כי הבונדס מימן נסיעות של נתניהו, רעייתו, ילדיהם ומלווים נוספים, גם כשלא היה מדובר בביקורים הקשורים לגיוס כספים למען ישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר שעיין בטיוטת המבקר, הודיע מנדלבליט בחודש אוקטובר האחרון כי בכוונתו לנסח הנחייה מיוחדת הנוגעת לבונדס ולגופים נוספים שיש להם זיקה לישראל. זאת, מאחר שהנהלים הקיימים היום אינם נותנים מענה למורכבות הנושא.

seperator

אחד המקרים החריגים המופיעים בדוח נוגע לנסיעה של נתניהו לאנגליה ביולי 2005. דוח המבקר קובע כי יחיאל לייטר, שכיהן אז כראש לשכתו של נתניהו, שילם בכרטיס האשראי האישי שלו את עלות הטיסה לאנגליה של שני בניו של נתניהו בסך 2,880 דולר. לייטר ונתניהו טענו בתגובתם לממצאים כי התשלום הוחזר במלואו במזומן, וכי הסיבה לכך שנתניהו לא שילם מכיסו נובעת מהעובדה שאין לו כרטיס אשראי. באותו ביקור מומנה טיסתה של שרה על ידי הבונדס, כמו גם שהותם של בני הזוג נתניהו באנגליה, בסך 5,343 לירות שטרלינג.

במקרים אחרים, מימן איש עסקים את שהותם של בני הזוג ושל בנם אבנר בבית מלון בלונדון בינואר 2005. העלות: 8,568 לירות שטרלינג. חלק מהסכום שולם על ידי הבונדס, שאף מימן את הטיסה עצמה.

יהודה וינשטיין ואביחי מנדלבליט, ישיבת ממשלה. 31 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
האחד קבע שאין מקום לחקירה, השנייה יבדוק שוב. וינשטיין ומנדלבליט/פול צלמים, עמית שאבי

אחת הנקודות הבעייתיות בסוגיה היא כי אף שחלק מביקוריו של נתניהו בחו"ל מומנו על ידי גורמים חיצוניים, הממשלה היא זו שנשאה בהוצאות האבטחה של ביקורים כאלו ואף מימנה לנתניהו מלווה, הוצאות רכב וטלפון. "הביקורת העלתה כי נסיעותיו של מר בנימין נתניהו ובני משפחתו במימון גורמים חיצוניים בתקופת היותו שר האוצר חרגו מהכללים החלים בנושא, והדבר עלול ליצור מראית עין של קבלת טובת הנאה או של ניגוד עניינים", קבע המבקר.

עוד קבע המבקר כי ישנו חשש לפעילות פלילית. "על פי חוק המתנות ועל פי הכללים למניעת ניגוד עניינים, נסיעת שר לחו"ל במימון מלא או חלקי של גורם חיצוני שאינו ממשלתי עשויה להיחשב טובת הנאה או מתנה, שיש בה פוטנציאל לניגוד עניינים. מהביקורת עלה כי מר נתניהו לא פנה לוועדת המתנות לצורך בדיקה אם נסיעותיו הן בגדר טובת הנאה או מתנה, וממילא לא נבדקה השאלה אם ניתן להקנות לו את המתנה - או שעליו לשלם את שווייה. כמו כן לא פנה אל הוועדה למתן היתרים. משרד מבקר המדינה מעיר על השימוש שעשה מר נתניהו בכספי הבונדס לצורך מימון שהותו במלון בנסיעה פרטית".

seperator

חרף הדברים, הדוח קובע כי התנהלותו של נתניהו לא הייתה חריגה בהשוואה להתנהלותם של שרי ממשלה נוספים באותה תקופה. המבקר תיאר כי באותה התקופה, וגם בשנים שלאחריה, הממשלה העניקה אישורים אוטומטיים לשרים בנוגע לאישור נסיעותיהם במסגרת תפקידם, כשהיא משמשת למעשה כ"חותמת גומי", וזאת משום שהבקשות שהוגשו לה לא כללו פרטים בדבר הנסיעות, מטרתן, נחיצותן, הצטרפות בני משפחה והגורם המממן את הוצאותיהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דוח המבקר מתפרסם כחמש שנים לאחר חשיפת מקורות המימון לטיסות נתניהו על ידי העיתונאי רביב דרוקר. היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה וינשטיין, החליט בספטמבר 2014 כי "אין מקום לפתוח בחקירה פלילית מצדו של נתניהו". אלא שלאחר קבלת תגובות המבוקרים על טיוטת הדוח ולאחר שבוצעה עבודת השלמה על ידי חוקרי משרד מבקר המדינה, הועברו כאמור ליועץ המשפטי לממשלה חומרים נוספים במהלך שנת 2015.

seperator

מטעמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר בתגובה: "אחרי שנים של כותרות מפוצצות ופרסומים בהיקף אדיר מתברר שההר הוליד עכבר. בנסיעותיו של מר נתניהו לא היה שום ניגוד עניינים, שום מימון כפול ושום דבר בלתי חוקי. היועץ המשפטי לממשלה כבר בדק את החומר שהעביר אליו המבקר ב-2013 וקבע שאין שום סיבה לפתוח בחקירה. אנו משוכנעים שכך יהיה גם עם הספיח שהועבר אליו ב-2015.

"מבקר המדינה קובע שנתניהו נהג בדיוק כמו שרים אחרים ושבאותה תקופה עדיין לא נקבעו הכללים לנסיעות שרים. הכללים לגבי נסיעות שרים נקבעו רק ב-2008, בעוד שהדוח מתייחס לתקופה עד 2005. הניסיון להחיל רטרואקטיבית על נתניהו, ורק על נתניהו, כללים שנקבעו אחר כך, אינו ראוי. התחושה היא שמדובר בדין מיוחד לנתניהו, ודין אחר לכל היתר.

"גברת נתניהו הצטרפה לנסיעותיו של בעלה כמקובל לגבי רעיות ראשי ממשלה לשעבר ולעתים גם לרעיות שרים. הגופים החיצוניים שהזמינו את נתניהו הם גופים ציבוריים כמו הבונדס, השדולה לטובת ישראל בבריטניה, מוסדות חינוך וכדומה.

"נסיעות אלה היו חשובות למדינת ישראל. במהלכן גייס מר נתניהו עשרות מיליוני שקלים לטובת המדינה, התראיין עשרות פעמים בתקשורת הבינלאומית והופיע בפני גופים ציבוריים רבים לטובת ההסברה הישראלית. משך שנים ארוכות סורקים את נתניהו ורעייתו במסרקות ברזל ולא מוצאים כלום - כי אין כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully