וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקי ההשעיה והעמותות יקודמו: פתיחת מושב הקיץ של הכנסת

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

23.5.2016 / 6:30

מושב הכנסת הקרוב יחל על רקע ביקורת פנימית נגד הרצוג במחנה הציוני, כניסתו של ליברמן לממשלה וקידום חוקים שנויים במחלוקת. כך צפוי להיראות הקיץ בפוליטיקה הישראלית

צילום: לע"מ, עריכה: אוהד פיטר

(נתניהו, אתמול: "יש קולות של הלקאה עצמית ודכדוך, אני מציע להיפטר מהבכי והנהי")

מושב הקיץ של הכנסת ייפתח היום (שני) על רקע התהפוכות הפוליטיות והניסיונות להרחבת הממשלה. לצד התסיסה במערכת הפוליטית בעקבות הצטרפות ישראל ביתנו לממשלה וכישלון צירופו של המחנה הציוני, במרכז סדר היום של מושב הקיץ צפוי לעמוד התקציב הדו-שנתי. עם זאת, בכנסת מעריכים כי התקופה הקרובה צפויה להיות שקטה ברובה, בעקבות הרחבתה המסתמנת של הקואליציה מ-61 חברים ל-66.

מושב הקיץ ייפתח אחר הצהריים באופן רשמי בנאומים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. נאומו של הרצוג, כמו גם עתיד הקרבות הפנימיים במחנה הציוני, צפויים למשוך את מרבית תשומת הלב הפוליטית במהלך המושב הקרוב, וסביבם הקריאות להתפטרותו של יו"ר המפלגה ולקיום פריימריז על ראשותה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
ההסכם הקואליציוני צפוי להיחתם היום; "לתת לליברמן ימי חסד"
נתניהו: "אני האחראי לביטחון - ואשאר כזה. מספיק עם הבכי"
ביקורת חריפה נגד הרצוג בישיבת הסיעה: "הוצאת אותנו טיפשים"

כינוס הליכוד וישראל ביתנו בבנייני האומה ב 2012 בירושלים במהלך מערכת הבחירות של 2013. ראובן קסטרו
ליברמן ונתניהו בכנס הליכוד וישראל ביתנו בירושלים, לקראת הבחירות ב-2013/ראובן קסטרו

איתות לכך נרשם כבר אתמול, בישיבה מיוחדת שקיימה סיעת המחנה הציוני, שבמהלכה מתחו חלק מחברי הכנסת ביקורת קשה על הרצוג ועל מאמציו הכושלים להצטרף לממשלה. שורה של ח"כים, ובראשם יו"ר העבודה הקודמת שלי יחימוביץ', בחרו שלא להגיע לישיבה במחאה על התנהלותו של הרצוג. יחד איתה החרימו את הישיבה גם סתיו שפיר, יוסי יונה ומיקי רוזנטל, ותקפו בחריפות את יו"ר הסיעה. "התכוונתי להגיע לישיבת הסיעה, אך הבנתי שבמקום ליטול אחריות ולהרגיע את הרוחות ממשיך הרצוג להשתלח בחברי מפלגתו באופן מפלג ומסית וברטוריקה זהה לזו של נתניהו", אמרה יחימוביץ', שבשבוע האחרון הטיחה דברים קשים בהרצוג ונראה כי אינה מתכוונת לסגת מכך.

מנגד, הצטרפות חמשת הח"כים של ישראל ביתנו צפויה להקל על העבודה הפרלמנטרית של הקואליציה, שהתקשתה להעביר חלק מהצעות החוק הממשלתיות במושב החורף, ובשש הצבעות אף הצליחה האופוזיציה למנוע את אישורם של חוקים שיזמה הממשלה. הרחבת הקואליציה תאפשר להקטין את השפעתם של ח"כים סוררים בסיעת הליכוד, דוגמת אורן חזן, אברהם נגוסה ודוד אמסלם, שהחרימו חלק מהצבעות הקואליציה במושב הקודם.

יצחק הרצוג באירוע "שבתרבות" בכפר סבא, 21 במאי 2016. ניב אהרונסון
ספג ביקורת. הרצוג, באירוע "שבתרבות" בכפר סבא, שלשום/ניב אהרונסון

לפי ההערכה, הדיונים על התקציב הדו-שנתי הם שיתפסו את ראש סדר היום הפרלמנטרי והם צפויים להיכנס להילוך גבוה בקרוב. ראש הממשלה מעוניין לאשר את התקציב עד תום מושב הקיץ, כדי לצמצם את הלחצים הפוליטיים, והוא ככל הנראה יובא לקריאה שנייה ושלישית כבר בתחילת אוגוסט.

חוקים שנויים במחלוקת

נוסף לתקציב הדו-שנתי, הקואליציה תבקש לקדם במהלך מושב הקיץ שורה של חוקים שנויים במחלוקת שחקיקתם החלה במושב החורף. הבולט שבהם הוא "חוק ההשעיה", המאפשר להדיח ח"כים בשל תמיכה בשלילתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, בהסתה לגזענות או במאבק מזוין נגד המדינה. בתום מושב החורף החוק, המהווה תיקון לחוק יסוד: הכנסת, אושר בקריאה ראשונה והקואליציה מתכוונת להמשיך לקדמו.

דוגמה נוספת היא "חוק וי-15", שיזם ח"כ יואב קיש (הליכוד), ונועד להגביל פעילות של ארגונים פוליטיים במהלך מערכת בחירות ולהכפיפם לחוק המפלגות. עוד הצעה שהכנסת צפויה לנסות לקדם היא זו של החוק המכונה "חוק העמותות" או "חוק השקיפות", גם הוא עבר בקריאה ראשונה במושב הקודם. לפי ההצעה, כל עמותה שמקבלת מימון ממדינה זרה בהיקף של יותר מ-50% מתקציבה תצטרך לציין את שם המדינות התורמות בכל פרסום, נייר עמדה, או פנייה רשמית. הצעת חוק נוספת שכנראה תעלה לסדר היום היא זו של "חוק השתולים", המבקש ליצור מנגנון המגדיר ארגון שזוכה למימון של ישות מדינית זרה כ"נתמך" של אותה ישות, והוא יצטרף לחוק העמותות ולחקיקה ממשלתית של שרת המשפטים איילת שקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully