וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההזדמנות ההיסטורית" של הרצוג היא בלוף

אבישי בן ששון-גורדיס

18.5.2016 / 16:03

כמו שגילתה ציפי לבני כשהייתה הממונה על המשא ומתן תחת נתניהו, כל האווירה הטובה שמנהיג מהשמאל יכול לייצר, לא תעזור כשראש הממשלה הוא נתניהו. וכמו שגילינו כולנו בעקבות משא ומתן הכושל שהניע ג'ון קרי, קריסתו של המשא ומתן תוביל לתסכול, לאלימות ולהאשמת השמאל. דעה

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו. נועם מושקוביץ ולע"מ, עיבוד תמונה
באתי לעזרת חבר? הרצוג ונתניהו/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ ולע"מ

בשעה טובה, אחרי הרבה עבודה קשה וחיפושים קדחתניים, נמצאה העילה לכניסת הרצוג לקואליציה. נשיא מצרים, סיסי קרא למפלגות בישראל להתאחד ולפעול לשלום. סיסי גם הציע את עזרתו לישראלים ולפלסטינים להגיע לשלום על בסיס היוזמה הערבית, היוזמה הצרפתית והמאמצים האמריקאיים. הרצוג מיהר לפרסם סרטון קצר בו הוא טופח לעצמו על השכם על שידע על מה הוא מדבר כשהבטיח "הזדמנות מדינית היסטורית".

האמת היא שאין שום הזדמנות מדינית. בשביל הזדמנות מדינית צריך ממשלה שמוכנה לקבל את העיקרון של מדינה פלסטינית בגבולות 67'. בשביל הזדמנות מדינית צריך ממשלה שמוכנה להפסיק לבנות בהתנחלויות ולפנות אותן. בשביל הזדמנות מדינית צריך רצון פוליטי ללכת נגד בנט, סמוטריץ' ושקד. נתניהו וחבריו למפלגה ולממשלה אומרים השכם והערב, שאין להם את הרצון לעשות אף אחד מהדברים הללו, והרצון הזה לא יווצר רק כי הרצוג קיבל את תפקיד שר התקשורת.

מצד שני, הרצוג צודק כשהוא אומר שמדובר במאורע היסטורי. היסטוריה זו מילת המפתח כאן כי אנחנו לא עוסקים בשום דבר חדש. זו אפילו לא הפעם הראשונה שסיסי אמר את הדברים. כך למשל באוקטובר 2014 הוא קרא לעם ולממשלה בישראל "להחזיר לפלסטינים את זכויותיהם כדי שייכון שלום ושגשוג". למעשה, ההזדמנות המדינית החדשה כל כך היסטורית שהיא הולכת אחורה לשנת 2002, כשהליגה הערבית הציעה את היוזמה הערבית. ביוזמה זו העולם הערבי הציע לנרמל את יחסיו עם ישראל בתמורה לנסיגה לגבולות 67' ולפתרון "צודק ומוסכם" לבעיית הפליטים. תזכורת: עד היום ממשלת ישראל לא הגיבה באופן רשמי ליוזמה.

נתניהו לא קידם את היוזמה הערבית ב-14 השנים שחלפו מאז הונחה על השולחן (מתוכן כיהן בממשלה כ-11) והוא לא יעשה זאת כעת. הוא לא יעשה זאת כי הוא עצמו לא מקבל את הרעיון של מדינה פלסטינית בגבולות 67' וכי אין לו שום כוונה להתעמת עם "הבית היהודי" ובוחריו.

כמו שגילתה ציפי לבני כשהייתה הממונה על המשא ומתן תחת נתניהו, כל האווירה הטובה שמנהיג מהשמאל יכול לייצר, לא תעזור כשראש הממשלה הוא נתניהו. וכמו שגילינו כולנו בעקבות משא ומתן הכושל שהניע ג'ון קרי לפני שלוש שנים, קריסתו של המשא ומתן תוביל לתסכול, לאלימות ולהאשמת השמאל. עוד הצהרה סטנדרטית של נשיא מצרים היא לא סיבה ללכת שוב להרפתקה מועדת לכשלון שתזיק למפלגה שבראשה הוא עומד, למחנה שאותו הוא מתיימר להוביל ולציבור הישראלי כולו. אם הרצוג נחוש לעשות היסטוריה, הוא יטיב לעשות אם יתחיל מללמוד ממנה.

אבישי בן ששון-גורדיס הוא חוקר מדיניות במולד: המרכז להתחדשות הדמוקרטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully