וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נערה נשרה מהלימודים, ביה"ס לא דיווח כשנתיים כדי לקבל תקציבים

18.5.2016 / 17:07

במשך שנתיים וחצי לא הייתה דנה במסגרת חינוך - אלא ברחוב. הרשויות לא היו מודעות לכך ולכן לא התערבו. עובד סוציאלי מעמותת עלם שפגשה במקרה החליט לסייע. "הוא לא ויתר עליי, ובסוף ניצחתי"

דנה (שם בדוי), במשך שנתיים וחצי לא הסתובבה ברחובות עד שעובד סוציאלי מעמותת עלם סייע לה. בית הנשיא, 18 במאי 2016. דנה ירקצי
"בהתחלה היא נזהרה מאתנו, חשבה שאנחנו שוטרים". דנה/דנה ירקצי

כשהייתה בת 15 נשרה דנה (שם בדוי) משדרות מהלימודים. דנה, היום בת 18, למדה בבית הספר "שובו" בקריית מלאכי כחלק מתכנית עליית הנוער שמממנת את הלימודים של נערים ונערות במצב כלכלי קשה. אלא שבמשך שנתיים וחצי לא דיווח על כך בית הספר לרשויות כדי להמשיך לקבל תקציבים.

במקום ללמוד עזרה דנה למשפחתה לשרוד במשבר הכלכלי שפקד אותה, גידלה את אחיה ובעיקר הסתובבה ברחובות, עד שפגשה באלי נאבי, עובד סוציאלי ומרכז ניידת לילה של עמותת עלם בשדרות. "באחד הערבים שעבדנו בניידת פגשנו שלוש נערות בכיכר בשכונה בעייתית בשדרות. ישבנו איתן ושם פגשנו את דנה", סיפר נאבי. "בהתחלה היא נזהרה מאתנו, חשבה שאנחנו שוטרים, אבל בהמשך היא החלה להיפתח וסיפרה לנו שהיא לא נמצאת במסגרת חינוך זה שנתיים".

אייל נאבי, עובד סוציאלי בעמותת עלם. מאי 2016. באדיבות המצולמים
אלי נאבי, "בהתחלה היא חששה מאיתנו, ואחר כך התחילה להיפתח"/באדיבות המצולמים

נאבי בדק את הרשימה שקיבלו מהרשויות המקומיות, ובה שמות של נערים ונערות שנשרו מהלימודים ונמצאים במעקב. "הסתכלתי ברשימה וראיתי שהיא לא מופיעה שם, הופתעתי", אמר. "למחרת התקשרתי לקב"ס (קצין ביקור סדיר – ד"י) של העירייה. הוא אחראי ליישום חוק חינוך חובה, ואם תלמיד נושר מהלימודים תפקידו למצוא לו מסגרת חינוך חלופית. אין כזה מצב שיש ילד שלא לומד. התקשרתי אליו, אמרתי לו את השם והוא אמר לי: 'זה שם שאני לא מכיר'". נאבי לא ויתר ונסע יחד עם דנה לעירייה.

"הוא בדק מולי ברשימות ואמר לי שהיא רשומה בבית ספר 'שובו' בקריית מלאכי, בית ספר דתי. הקב"ס אמר לי שהם לא יכולים למצוא לה מסגרת כי היא עדיין רשומה כאילו היא לומדת, אף שכבר תקופה ארוכה היא לא הולכת לבית ספר", הוסיף. לדבריו, הקב"ס סיפר כי בית הספר מקבל תשלומים במסגרת פרויקט עליית הנוער. "מדובר בתשלום מאוד גבוה", אמר נאבי, "תשלום עודף על זה שבית הספר מקבל נערים שמגיעים דרך הפרויקט הזה. הם פשוט לא גרעו אותה מהרשימה כי הם לא רצו להפסיק את התשלום מעליית הנוער. וככה יצא שבמשך שנתיים וחצי הנערה הזאת לא למדה כלל".

לדברי הקב"ס, לא מדובר במקרה בודד, והוא חוזר על עצמו בעיקר בחינוך הדתי. "הקב"ס התקשר אל בית הספר, ושם אמרו לו שהיא עדיין תלמידה שמגיעה ונוכחת", סיפר נאבי. "מאחר שדנה ישבה במשרד ואמרה בדיוק ההפך, הקב"ס שלנו דרש מהם לגרוע אותה מהמערכת כדי שיוכל למצוא לה מסגרת חלופית".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"אמרתי לעצמי שאני לא מוותרת"

עם זאת, המאמצים הרבים למצוא לדנה מסגרת חינוך חלופית עלו בתוהו, משום שלא הייתה בשום מסגרת במשך שנתיים וחצי. גם כשהתייצבה לצו ראשון נדחתה דנה וקיבלה פטור על רקע אי-התאמה בשל הניתוק הממושך ממסגרות חינוך. "זה היה היעד היחיד שהיא רצתה", אמר נאבי על דחייתה מצד הצבא. "יש לנו בניידת קצינה בכירה של חיל החינוך. היא ישבה יחד איתה והן כתבו מכתב ערעור לצבא, זה היה מאוד עצוב.

"הקצינה אמרה לדנה שהיא תכתיב לה, ובעצם ראינו שהילדה לא מצליחה לכתוב, היד שלה פשוט רועדת. בהתערבות שלנו, הצבא זימן אותה לעוד שיחה, ושם אמרו לה שהיא צריכה לעשות שנת לימודים בצבא שנקראת תכנית צל"ש. היה מדובר בהרבה עבודה, בהתמודדות עם מסגרות, בעבודה על כעסים. השיא היה שהיא שלחה לי תמונה שהיא קנתה קלמר ותיק", אמר.

"לכולם עוזרים, לכל הנערים שברחובות, ורק אני ישבתי בבית"

בהתחלה התקשתה דנה להסתגל למסגרת. "היו שם קשיים גדולים מאוד. בהתחלה היא לא הצליחה לעמוד בזה, היו לה משברים והיא חשבה לפרוש. הצוותים של עלם דאגו להיפגש איתה באופן קבוע", סיפר נאבי. "היא נבחרה להגיע לבית הנשיא ולהגיש יחד עם הצוות את דוח עלם. כשהודעתי לה על זה, היא אמרה שהיא לא יכולה כי יש לה מבחן, וכאן הרגשתי שהיא עברה את כל השלבים. בסוף החודש היא מתגייסת לצה"ל וביקשה מכל הצוותים להגיע לבקו"ם וללוות אותה".

אתמול התרגשה דנה לקראת המפגש עם נשיא המדינה, אך גם הביעה צער על שנות הלימודים שפספסה. "פספסתי שנתיים וחצי של לימודים במסגרות חברתיות, זה מאוד מפריע לי. אף אחד לא התקשר אליי לשאול אותי ולברר איתי, לכולם עוזרים, לכל הנערים שברחובות, ורק אני ישבתי בבית, הלכתי לעבוד וגידלתי את אחי הקטן", אמרה בשיחה עם וואלה! NEWS. "אף אחד לא ידע מזה ולא התייחס עד שאלי פנה לרשויות.

"ניסיתי להתקבל להרבה בתי ספר אבל משום שלא הייתי במסגרת חינוך היה קשה לקבל אותי", המשיכה דנה וסיפרה. "אבל אלי לא ויתר עליי, הוא עזר לי במלא דברים, דיבר איתי על החשיבות שבלימודים, שאני אלך ולא אוותר על עצמי. בהתחלה גם רציתי לפרוש מתכנית צל"ש, אבל בסוף אמרתי לעצמי שאני לא מוותרת כי אם אני אוותר גם על זה, אז לא יהיה גם את הצבא".

נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל לידיו את הדו"ח השנתי של עמותת עלם לשנת 2051. 18 במאי 2016. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא ריבלין בקבלת הדוח השנתי של עמותת עלם, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"לאט-לאט נלחמתי עם עצמי, התחלתי לעשות מבחנים, ללמוד יותר, לבוא יותר, לא לפספס", הוסיפה דנה. "אני חושבת שאם לא הייתי מכירה את אלי ואת הניידת של עלם, הייתי היום באותו מקום שהייתי לפני שנתיים. אולי הייתי עובדת באיזה מקום או ממשיכה סתם להסתובב". על הבחירה להגיע לבית הנשיא אמרה: "המורה שלי התרגשה, העובדת הסוציאלית התרגשה. בסופו של דבר אני ניצחתי, אני מרוצה מעצמי, כל התהליך היה שווה את זה".

לדברי ענבל דור קארבל, מנכלית עלם, מדובר בסיפור קיצוני. "מהבירור שעלה הדבר לא דווח על ידי בית הספר לרשויות, היא לא נשמטה מהמערכת. ברגע שתלמיד נשמט מהמערכת יש גורמים בקהילה שמנסים למצוא לו מסגרת אלטרנטיבית. אף אחד לא חיזר אחריה או חיפש אותה. ברגע שתלמיד לא נמצא בבית ספר, הקב"ס נכנס לפעולה ויוצר פתרון, ובמקרה הזה זה לא קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully