וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פילוג לקראת אחדות: אלו המכשולים של הרצוג בדרך לממשלה

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

18.5.2016 / 0:20

המחנה הציוני נחלק בשבועות האחרונים לקבוצות של מתנגדים למהלכי היו"ר, וח"כ אחד בלבד שעומד לצדו. המו"מ נמשך בניסיון להציג את המתווה שיביא להכי מעט "מורדים", בזמן שבליכוד תוקפים את ליברמן על שלא הסכים להצטרף

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

(כחלון: "אין זמן טוב יותר לממשלת אחדות")

ברקע המשא ומתן המתמשך בין יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו על כניסת המפלגה לקואליציה, הסערה במפלגה נמשכת וביומיים הקרובים, ככל הנראה לאחר שיסתיים המשא ומתן, תכונס ועידת מפלגת העבודה כדי להצביע על הכניסה לממשלה. להרצוג ובן בריתו בקידום המהלך, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יש אמנם כוח בלתי מבוטל בקרב צירי הוועידה, ולכן כל הצעה שהוא יביא תאושר ברוב, אך חברי המפלגה עצמה ממשיכים להתנגד נחרצות.

עד כה, רק חבר כנסת אחד, איתן ברושי, התייצב פומבית לימינו של הרצוג והודיע על תמיכה באחדות. בקרב המתנגדים, עם זאת, קיימת חלוקה לשני מחנות: המתנגדים בכל תוקף להצטרפות לממשלת נתניהו, והמתנגדים לכניסה במתווה הנוכחי. על פי ההערכות, אם הוועידה אכן תאשר את ההצעה של הרצוג, המחנה השני יקבל את הדין וילך בעקבות היו"ר. במחנה הראשון נמצאים יו"ר התנועה ציפי לבני וארבעת הח"כים הנוספים ממפלגתה. כמו כן, נמצאים בו שישה חברי כנסת מהעבודה – אראל מרגלית, שלי יחימוביץ', עמיר פרץ, סתיו שפיר, מיקי רוזנטל, יוסי יונה ואיילת נחמיאס-ורבין. אתמול התגברה עוצמת ההתנגדות של יחימוביץ', שהתבטאה בחריפות ואמרה כי תצא למאבק בהצעת האחדות. בכך, היא הצטרפה למרגלית שזה חודש מוביל קריאה לוחמנית נגד הצטרפות לממשלת נתניהו. ככל הנראה, גם אם המתווה יאושר, הם ימרדו ויישארו מחוץ לממשלה.

ח"כ יצחק הרצוג, תל אביב 17 באפריל 2016. מגד גוזני
צריך לסיים את המו"מ עד לפתיחת מושב הקיץ. הרצוג/מגד גוזני

במחנה השני נמצאים 13 ח"כים ממפלגת העבודה, שיקבלו את ההכרעה אם תובא בפניהם הצעה משופרת. בין היתר, מדובר גם בחברי מפלגה שהתבטאו נחרצות נגד כניסה לממשלה במתווה כפי שפורסם. בין היתר, מדובר בח"כים המקורבים להרצוג כמו איתן כבל, מרב מיכאלי וחיליק בר.

"יש הרבה ח"כים שכרגע מפחדים להגיד שיתמכו כי עדיף להם לשדר שרירים", אמר ח"כ במפלגה לוואלה! NEWS. "אבל ברגע שיהיה טוויסט קטן של הצעה עטופה בצלופן והוועידה תצביע בעד – הם ישנו את עמדתם". גורם נוסף בסביבתו של הרצוג אמר: "שיפורים במתווה יכולים לייצר תחושה טובה יותר גם אצל הח"כים וגם אצל הציבור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המתווה עצמו עדיין לא הוצג על ידי הרצוג לח"כים, אך על פי הפרסומים השונים, נתניהו הציע לו שמונה משרות שר, שלוש משרות סגן שר, שלושה ראשי ועדות ושני סגני יו"ר הכנסת, אך אינו כולל שינוי משמעותי בקווי היסוד של הממשלה או תפנית מדיניות או כלכלית כלשהי במדיניות שלה. הרצוג הכחיש ביממה האחרונה את הדיווחים לפיהם דרש מנתניהו את אחד מתיקי התקשורת, המשפטים או התרבות, אך מקורביו אמרו כי תוספת של תיק משמעותי עשויה לשפר באופן דרמטי את ההצעה שתובא לפתח ועידת העבודה. "יש שורה של צעדים שמנסים לגבש. התיקים הם לא בהכרח גולת הכותרת, אבל יש ניסיון להביא לשולחן חבילה שיש איתה שינוי", אמר גורם המעורה במשא ומתן.

ח"כ בעבודה העריך כי אם הרצוג יציג הצעה לוועידה, "היא תהיה שונה מכל מה שפורסם, וגם מתנגדים לכאורה כמו יחימוביץ' וכבל יתעשתו וישמחו לקבל תפקיד מיניסטריאלי". לגבי הח"כים המתנגדים אבסולוטית, במערכת הפוליטית מעריכים כי הם יישארו במפלגה אך מחוץ לממשלה, ולא יידרשו או יחויבו להצביע בעד החלטותיה.

"אם הרצוג לא נכנס - זה הסוף שלו"

חרף האמירות הנחרצות של בכירי מפלגתו נגדו, הרצוג נחוש עדיין להשלים את המהלך ואף לא משקיע מאמצים בשכנוע אינטנסיבי שלהם. לפי סקרים שנערכו בערוצי הטלוויזיה השבוע, הח"כים דווקא קשובים לציבור: כ-50% מהציבור מתנגדים להצטרפות המחנה הציוני לממשלה. ואולם, הרצוג לא נרתע מהתגובה הציבורית. "כשבודקים לעומק, רואים שעוד לפני שיש הסכם 30% תומכים במהלך של אחדות", צוטט היום בגל"צ, בהקלטה מתוך כנס פעילים.

תאריך היעד להרחבת הממשלה הוא פתיחת מושב הקיץ של הכנסת, בשבוע הבא. אם לא תושג הסכמה עם נתניהו, טענו בסביבתו של הרצוג כי יישא נאום ביום שני ובו "יוכיח לציבור שהמדינה לא מעניינת את ראש הממשלה". עם זאת, במערכת הפוליטית מעריכים כי בהתחשב במצבו הפוליטי של הרצוג וקריאות התיגר על הנהגתו מכיוונם של מרגלית ויחימוביץ', הוא יעשה מאמץ גדול כדי להשלים את המהלך. "אם הרצוג לא נכנס לזה – זה הסוף שלו. אין לו אלטרנטיבה אחרת באמת", אמר גורם פוליטי.

ובינתיים - אחרי שחיזרו אחריו, בליכוד תוקפים את ליברמן

בעוד המגעים לצירוף המחנה הציוני לקואליציה נמשכים, בליכוד מפנים אצבע מאשימה כלפי יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן וטוענים כי הוא מונע את הרחבת הממשלה. לטענת גורם בכיר בליכוד, נתניהו פנה בימים האחרונים לליברמן וקרא לו להצטרף לממשלה אך "עד לרגע זה ליברמן לא ענה להצעה".

נוסף על כך, בערוץ 10 פורסם כי ליברמן נפגש עם נתניהו בשבוע שעבר. בפגישה זו הציע ראש הממשלה ליו"ר ישראל ביתנו להתמנות לשר הביטחון, ואף הבטיח לו לתמוך בחוק עונש מוות למחבלים. כמו כן, מוקדם יותר השבוע קרא נתניהו לליברמן "להתנתק מזועבי" ולהיכנס לממשלה, ובישיבת ראשי הקואליציה ביום ראשון אמר כי יקדם פתרון לבעיית הפנסיות של העולים מברית המועצות לשעבר כמחווה למפלגת ישראל ביתנו. גם חברי כנסת נוספים מהליכוד, כמו שר התיירות יריב לוין ויו"ר הקואליציה הנכנס דוד ביטן, קראו בימים האחרונים לליברמן להצטרף לממשלת ימין לאומית.

גורמים בסביבתו של ליברמן דחו את הדברים ותיארו אותם כ"ספין נוסף, אחד מיני רבים שראינו בימים האחרונים". לדבריהם, המהלך נועד להכשיר עבור מצביעי הימין את צירופו של המחנה הציוני לממשלה. ליברמן עצמו צפוי לקיים היום בצהריים מסיבת עיתונאים שבה יסביר את גרסתו לאירועים.

אביגדור ליברמן בוועידת מפלגת "ישראל ביתנו". פברואר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
"הכנסת המחנה הציוני לממשלה מנוגדת להבטחות לבוחרים". ליברמן/תצפית TPS, הלל מאיר

הגורמים הסבירו כי הכנסת המחנה הציוני "מנוגדת להבטחות שניתנו לבוחרים ערב הבחירות", וכי מאז הבחירות דורשת ישראל ביתנו להקים ממשלת ימין לאומית שתמגר את שלטון חמאס בעזה, שתבנה באריאל ובמעלה אדומים ו"תמנע מאיימן עודה ומחנן זועבי להתמודד לכנסת". לטענתם, "מי שמנע זאת (הקמת ממשלת ימין לאומית - ט"ש) עד היום זו הממשלה הנוכחית".

בחודשים האחרונים ליברמן הציג בפומבי את דרישותיו לכניסה לממשלה, ובראשם תיק הביטחון, יחד עם דרישה לשינוי משמעותי של המדיניות בכל הנוגע לשלטון חמאס בעזה, עונש מוות למחבלים, בנייה בהתנחלויות וחקיקת חוק ברית הזוגיות. "אנחנו לא מחפשים תירוצים, אלא שינוי אמיתי במדיניות הביטחונית והאזרחית. כל עוד לא יהיה שינוי מהותי בביטחון – אין סיבה להיכנס", אמר גורם המקורב לליברמן.

(עדכון ראשון: 21:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully