וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תפרו לי את הפה": בן הפוליטיקאי מפקיסטן חושף את העינויים בשבי

"הם תלשו לי את הציפורניים. אחר כך גילפו את גבי עם תערים, וזרו עליו מלח", סיפר ל-CNN שבאז טאזיר, שאביו נרצח משום שהתנגד לחוק אסלאמי מחמיר. הוא נשבה לפני ארבע שנים וחצי על ידי שני ארגונים חמושים, בהם הטליבאן האפגני. "שבתי מהמתים", אמר

איך זה מרגיש לחיות כמעט חצי עשור כבן ערובה, מועבר בין מיליציות שונות לאורך הגבול הסוער הידוע לשמצה בין פקיסטן לאפגניסטן, לעמוד בפני עינויים נוראיים ואז פתאום, ביום אחד, לברוח הביתה, ולמשפחה?

בריאיון ראשון באנגלית מאז יציאתו לחופשי, אומר שבאז טאזיר מפקיסטן לעיתונאית CNN כריסטיאן אמאנפור כי מדובר בשילוב של מבחן סבלנות, חוזק אמונה ומחוות אקראיות של טוב לב במקומות הכי לא צפויים, שסייע לו לשרוד את החוויה הקשה.

חמושים חטפו את טאזיר ב-26 באוגוסט, 2011, בעיר מולדתו, לאהור. החטיפה אירעה כמה חודשים אחרי שהתנקשו בחיי אביו, סלמן טאזיר, מושל פונג'אב הנועז, משום שיצא נגד חוק חילול הקודש, לפיו העלבת האסלאם הוא פשע שדינו עונש מוות.

לקריאת הכתבה באתר CNN

שבאז טאזיר, אזרח פקיסטני שנחטף ושוחרר אחרי ארבע שנים וחצי, 6 במרץ 2016. AP
שבאז, אחרי שחרורו/AP

אחרי שנשבה על ידי התנועה האסלאמית של אוזבקיסטן, שאבז אמר ל-CNN כי הארגון ידוע בקרב מיליציות כ"חסר רחמים, אכזרי ושלוחמיו הם הטובים ביותר". בעודו בשבי התנועה הוא עונה, ומעניו ערכו סרטונים בסגנון "הוליוודי" כדי לשלוח למשפחתו ולממשלה במטרה ללחוץ עליהם לעמוד בדרישות הכופר.

"הם תלשו לי את הציפורניים", סיפר שבאז לאמאנפור. "זה החל בהלקאות עם שוטים מגומי. ביום הראשון היו מאה (הלקאות) וזה היה יכול להגיע גם ל-200. הם היו מגלפים את גבי עם תערים, ואז היו זורים מלח על החתכים. הם תפרו את פי והרעיבו אותי. הם חתכו את הגב שלי, כך שהבשר נחשף לגמרי. דיממתי במשך שבעה ימים והם לא נתנו לי שום תרופות".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

קרן אור של תקווה

עם זאת, תמיד הייתה קרן אור של תקווה גם אחרי חוויות אכזריות אלה. שרבאנו טאזיר, אחותו של שבאז, אמרה ל-CNN כי שיחות הטלפון שלו עם אמו שמרו על נחישותו.

"כשהחוטפים התקשרו לאימא שלי, זה לא הייתי אני שדיבר אליה; זה היה הם. אני הייתי רק השופר שלהם. ידעתי שהיא גם לא יכולה לדבר בחופשיות. אבל למדתי להתמקד בקול שלה. אהבתי לשמוע את קולה".

סלמן שבאז, מושל פונג'אב לשעבר, שנהרג בהתנקשות, 2010. AP
הלוויה מפוארת נערכה למתנקש בחייו. אביו סלמן/AP

בנובמבר 2015, קרב מדמם בטליבאן האפגני לבין התנועה האסלאמית הוביל לבריחתו של שבאז. אולם אז הוא נתפס על ידי הטליבאן, שלא מאמין בחטיפה או בכופר. שבאז נידון לשנתיים מאסר, אך מזלו קיבל תפנית בלתי צפויה שכשהוא שוחרר על ידי חבר בטליבאן. "זה מטורף שאפשר למצוא אנושיות במקום שאין כזו", אמר שבאז.

אחרי ששוחרר ב-29 בפברואר, הוא יצא למסע רגלי לפקיסטן והגיע לעיירה הדרום-מערבית קוצ'לאק ב-8 במרץ, שם הדבר הראשון שעשה היה להתקשר לאמו. שיערו הארוך וזקנו המדובלל הפכו את שאבז לבלתי מוכר והוא אף נחשד בעצמו בחברות בטליבאן. הוא סירב לקבל עזרה, אך במקרה ריחם עליו איש טליבאן, שהציע לו להשתמש בטלפון שלו.

לוחמי טליבן במחוז דרום ווזיריסטן, פקיסטן, סמוך לגבול אפגניסטן, אוגוסט 2012. Ishtiaq Mahsud, AP
"זה מטורף שאפשר למצוא אנושיות במקום שאין כזו". לוחמי טליבאן/AP, Ishtiaq Mahsud

"פתאום הוא בא, בדחיפות מסוימת, שלא הצלחתי להאמין!", אמרה אמו אמנה טאזיר ל-CNN. בזמן שהמשפחה החלה להניע הליכים כדי להוציא צוות לחלץ אותו, הבשורה הופצה ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת המקומיים.

"לחזור מהמתים"

רק כמה ימים לפני, ב-2 במרץ, המתנקש בסלמן טאזיר נקבר במלוא הדר. גופתו הורדה לקבר עמוסה בזרי פרחים, לעיני אלפים שהשתתפו בהלוויה. אך כעת, כשהוא בבית ואינו חי בפחד, מחווה כזו לגבר שהרג את אביו אינו מטרידה את שאבז. הוא סיפר לאמאנפור כי הקהל הרב לא החליש את רוחו.

"אפשר לתפוס את הנס איך שרוצים", אמר ותיאר את עצמו "שב מהמתים כדי להוקיר את זכר אבי. אתה שוכח את הפנים של האנשים שאתה אוהב", העיד בפני CNN, "ואז פתאום אתה מקבל את החיים שלך בחזרה. זו הרגשה כל כך מדהימה. לראות את אשתי, לאכול ארוחת בוקר עם אמי, לנסוע עם אחי או לראות כדורגל עם חברים".

לקראת ערב, חותם שבאז את הריאיון. האישה שאוהבת אותו נראית בקרבתו. אשתו מאהין שעומדת לצדו, מחזיקה את ניירותיו בעוד אחותו עומדת מאחורי המצלמה ומארגנת לימונדה לצוות הטלוויזיה. במסדרון, אוסקר, כלב האסקי של המשפחה, מתכרבלת על הרצפה הקרה.

משפחה מאוחדת.

אמנה טאזיר נכנסת פנימה ומשבחת את בנה האמיץ. "רק כשהייתי עם הילדים, בכיתי לראשונה בארבע השנים וחצי האחרונות", סיפרה ל-CNN. "הציפייה סוף סוף הסתיימה".

הכתבה תורגמה על ידי וואלה! NEWS ובאחריותו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully