וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשיפה: ה-CIA העביר מידע שהוביל ללכידת נלסון מנדלה

"הסנדיי טיימס" הבריטי ציטט סוכן לשעבר בסוכנות הביון האמריקנית, שסיפר כי בזמן ששימש סגן קונסול בדרום אפריקה, סמל ההתנגדות למשטר האפרטהייד נעצר בזכות פרטים שהעביר. "הוא היה תחת שליטה מלאה של ברית המועצות"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(הלוויית נלסון מנדלה, 2013)

סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA) הובילה למעצרו של נלסון מנדלה בידי משטר האפרטהייד בדרום אפריקה – כך חשף סוכן לשעבר בריאיון לסנדיי טיימס שפורסם היום (ראשון). העיתון הבריטי התבסס על הפרטים שמסר דונלד ריקרד, שהיה סגן הקונסול בעיר דרבן וסוכן CIA, לבמאי ג'ון ארווין, יוצר הסרט "אקדחו של מנדלה" שמגולל את סיפורו של מתנגד המשטר המפורסם. הסרט יוקרן השבוע בפסטיבל קאן.

ריקרד הסביר כיצד מנדלה נעצר בזמן שהיה בדרכו מדרבן ליוהנסבורג, אך לא פירט איך הוא ידע היכן הוא יהיה. "גיליתי מתי הוא יגיע ואיך הוא יגיע. בכך הייתי מעורב ובעקבות זאת מנדלה נתפס", צוטט הסוכן לשעבר, שהלך לעולמו במרץ האחרון, שבועיים לאחר ששוחח עם במאי הסרט שטס לפגוש אותו בארצות הברית.

הוא הוסיף כי מנדלה "היה תחת שליטתה המוחלטת של ברית המועצות". לדבריו, "הוא יכולה היה להצית מלחמה בדרום אפריקה, ואז ארצות הברית הייתה צריכה להתערב והכל היה הולך לעזאזל. היינו על הקצה והיינו חייבים לעצור זאת, מה שאומר שאת מנדלה היינו חייבים לעצור. ואני שמתי סוף לכך".

מנדלה שוחרר מהכלא ב-1990, עם תחילת קריסת משטר האפטרהייד. הוא נבחר לנשיא דרום אפריקה ב-1994 וכיהן בתפקיד עד 1999. הוא הלך לעולמו ב-2013 בגיל 95.

נשיא דרום אפריקה לשעבר נלסון מנדלה. רויטרס
התשחרר מהכלא ב-1990. נלסון מנדלה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully