וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הפך יום העצמאות לחג המנגלים?

עדי אלייב

11.5.2016 / 21:57

התפוח בדבש מסמל את השנה המתוקה, החסה בפסח מסמלת את המרור שהמצרים האכילו אותנו, המצה את הזריזות בעת הבריחה ממצרים. והמנגל? מה המנגל מסמל?

מנגל/ גריל. ShutterStock
מנגל זה הכי ישראלי שיש. למה בעצם?/ShutterStock

יש משהו קסום ביום העצמאות, משהו שגורם לנו להרגיש בו עוד יותר ישראלים מבשאר ימות השנה, אולי זה המעבר משכול לחגיגה, אולי זה הדגלים המתנופפים עם הרוח על כל מכונית שנייה ואולי שרשראות הנורות הזוערות העוטרות כל פינת רחוב, משהו בחג הזה פשוט עושה לי טוב.

ואני באמת ובתמים רוצה לפצוח בשירה וריקודים. אחת החוויות הישראליות ביותר בעיניי היא לקחת פסק זמן, סלסלה וסדין ולהניח את הראש על כר דשא ירוק, מעט הירוק שעוד נותר. אני עושה בדיוק את זה, כל שנה ומתעוררת משנת צהריים בפארק של השכונה ורואה לנגד עיניי משפחות שלמות עסוקות בצליית בשר בכמויות שאין לי ספק שלא יסיימו לעולם ובהשארת זוהמה, כאילו הייתה כאן מלחמה. אני בטוחה שיש דרך קצת יותר פטריוטית וברת-קיימא לחגוג את יום העצמאות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש אופציות אחרות? דוכן שמעודד מזון מן הצומח/מערכת וואלה!, צילום מסך

העצמאות שלנו נמדדת בעצמאות של האזרחים – האם אנו מקבלים בעצמנו החלטה להצביע למועמד פוליטי? האם אנחנו מקבלים בעצמנו החלטה כיצד לחגוג יום מבורך זה בלי לפגוע בסביבה הקרובה שלנו, כדי שנוכל לנשום אוויר נקי גם ביום העצמאות הבא? כשם שאנו משמרים את העבר בואו נשמר את העתיד – אמנת האקלים שתיחתם בקרוב על ידי המדינה עומדת לשמור על ימי העצמאות הבאים שלנו. ביום העצמאות הזה אני לוקחת את העתיד שלי בידיי ומקבלת החלטה לשמור על הסביבה – להשתמש בכלים רב פעמיים, לצלות מזון מן הצומח, ולאסוף אחרי את כליי.

לא ידענו שמנת סטייק אחת מזהמת את המדינה שבה העגל נולד, את האוקיינוס שבו העגל נשלח אלינו, את חופי הארץ שפגרי העגלים מגיעים אליהם, את האוויר הצח של כבישי ישראל שמקבל גוון "אפור-צח", את היישובים והקיבוצים שליד ההסגרים, את הנחלים שליד בתי המטבחיים ומעל הכול- את הגוף שלנו. כשאנחנו מחזקים חקלאות צומח מקומית – אנחנו מחזקים את העתיד של ימי העצמאות הבאים; את העתיד שלנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העצמאות לבחור נכון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסעודות המסורתיות הן שיטה נהדרת לחגוג את ההיסטוריה היהודית והישראלית – אני הראשונה שניגשת עם התפוח ל?דבש והראשונה שטובלת את המ?רור במי המלח (מישהו אמר חקלאות צומח מקומית?). מנגל שמאחד את בני המשפחה מקצוות הארץ מבורך וחשוב במיוחד. האם אנחנו רוצים שאותו מנגל יהיה אחראי על הרס ונזק? המדינה שלנו היא כל מה שיש לנו – היא שמיכת הביטחון שלנו לכל מקרה שלא יבוא עלינו, האם אנחנו רוצים לזהם את האוויר שלה – באמצעות צלייה של בשר שחווה זיהום כל ימיו? – או לזהם את האדמה שלה – באמצעות האשפה שלנו? יום העצמאות הוא חג אזרחי ואנחנו קובעים כיצד לחגוג אותו. בידינו הזכות לבחור מהי הסעודה הלאומית שלנו.

בואו לא נעבוד על עצמנו – לא ניתן למחזר את הכלים החד פעמיים. השתמשנו בהם? עוד פינה של ארץ ישראל תהיה מזוהמת לאלפי השנים הבאות. צלינו בשר של חיות שהחודשים האחרונים שלהן היו בתוך בריכת ההפרשות שלהן? (שוב, בואו לא נעצום עיניים) – שחררנו את הזיהום הזה ל?אוויר שאנחנו וששאר חברינו למנגל נושמים. השארנו אשפה אחרינו, גם אם בשגגה? יצרנו מעגל של חיות בר ארצישראליות שאוכלות את האשפה וניזוקות מחתיכות הפלסטיק שמסתובבות בגופן. כאזרחית צעירה בישראל אני רוצה להסתובב בבטיחות בפארק השכונתי בלי לחשוב איך אני מזהמת את המדינה ביום עצמאותה.

ביום העצמאות השבוע אני מקבלת החלטה שמעבירה מסר לממשלה – שמרי על הסביבה שלי, חתמי על אמנת האקלים בדגש על הפחתת ייבוא מוצרים מן החי, ח?זקי את ידי חקלאות הצומח המקומית ובעיקר – הצטרפי למנגל הפטריוטי ובר הקיימא שאהיה בו עם אזרחים נוספים שבוחרים בעתיד ירוק למדינת ישראל.

ואני פונה גם אלינו, האזרחים, בואו נחשוב שנייה על כמויות הבשר האסטרונומיות שאנחנו צורכים בשבוע הזה יותר מבכל שבוע אחר. לא חייבים להיות טבעוניים, מספיק להפעיל טיפת היגיון בהיר ולהבין שאין צורך לקנות בכמויות שאף אחד לא יאכל אותן, שחג השבועות לא יצליח לאזן את הנזק שנגרם לנו ולכדור מיום אחד, ושהמחשבה הזו צריכה ללוות אותנו כל יום- במחשבה על העתיד שלנו ומה אנחנו משאירים אחרינו.

עדי אלייב היא ממובילי הקמפיין לקידום תעשיית המזון והצומח ומלחמה במשבר האקלים, מטעם ארגון "מגמה ירוקה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully