וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנאנסת בת ה-9 לא יוצאת לי מהראש": המסע לשיקום שפחות המין של דאעש

האישה שילדיה הורעלו, הילדה שאכלה את שיערה כדי לשרוד – לסיפורים אלה נחשף א', בן הדת היזידית שמסייע לנשים שנמלטו מהשבי. בריאיון לוואלה! NEWS מצפון עיראק הוא סיפר על נשמתן המצולקת של הקורבנות ועל התהליך הנפשי שהן עוברות בארגונו. "העבודה הזו שינתה את חיי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(כוחות הפשמרגה פועלים לכיבוש מחדש של העיר סינג'אר, דצמבר 2015)

"ר' הייתה רק בת 9 כשנאנסה שוב ושוב על ידי כמה לוחמי דאעש. את הפגישה שלי איתה אני לא יכול להוציא מהראש" – כך סיפר לוואלה! NEWS א', תושב העיר הכורדית דהוכ שבצפון עיראק, שמסייע מדי יום לעשרות נשים ממוצא יזידי שנמלטו מהשבי האכזרי של דאעש – שם שימשו כשפחות המין של לוחמי הארגון ועברו התעללות נפשית ופיזית. "לפי המסורת של דאעש, כשאחד הלוחמים מתחתן הוא צריך לקחת את אשתו הטרייה לבזאר כדי לקנות לה משהו חדש. ר' סיפרה לי כי כשלקחו אותה לבזאר היא ביקשה דבר אחד – בובה. מעולם לא ראיתי כזו ברוטליות", הוסיף.

א', בן הדת היזידית שביקש לא לחשוף את שמו, הוא רק בן 22. בגיל שבו צעירים מתחילים את חייהם הבוגרים, הוא כבר הספיק לעבור חוויות קשות ונאלץ להימלט על חייו עת פלשו לוחמי דאעש לעירו סינג'אר ב-3 באוגוסט 2014. 200 אלף מתושבי העיר הכורדית, הסמוכה לגבול עם סוריה ובה רוב יזידי, נמלטו. מי שנשאר בה ובאזורים הסמוכים לה חווה את הגרוע מכל: כ-5,000 גברים מבני הדת, שבה רואה דאעש כעבודת השטן, הוצאו להורג בדרכים אכזריות והנשים והילדים נלקחו בשבי.

לפי דוח האו"ם בנושא, דאעש שם לעצמו למטרה להחריב את הדת היזידית, וייתכן מאוד כי התכוון לבצע רצח עם. הדוח מדגיש כי הילדות והנערות הצעירות שנשבו ניתנו בדרך כלל ללוחמי הארגון למטרות נישואים. נשים אחרות נלקחו לשוקי עבדים, שם הן נמכרו לכל המרבה במחיר. "הילדות והנשים הצעירות, שגילם נע בין 9 ל-35, נאנסו ועברו עינויים קשים", סיפר א'. "רוב הנשים המבוגרות יותר לא נאנסו, אך הן עברו התעללות פיזית ונפשית קשה בדרכים אחרות. רבות מהן אולצו להמיר את דתן לאסלאם ואף הופרדו מבני משפחותיהן".

מחנות לפליטים יזידים באזור העיר דהוכ שבצפון עיראק. AP
"הילדות והנשים הצעירות עברו עינויים קשים". נערה יזידית במחנה קנקה שליד דהוכ/AP

א' ציין כי ביום שבו השתלט דאעש על עירו הוא נמלט לטורקיה. כעבור כמה חודשים הוא שמע על הקמת ארגון עולמי בשם "יזדה", הפועל למען הניצולים שהצליחו להימלט משבי דאעש. הוא החליט לשוב בחזרה לצפון עיראק ולסייע להקים את מטה הארגון בעיר דהוכ, בסמוך למחנות הפליטים שהוקמו באזור לאחר הטבח הקשה.

הארגון פועל בכ-15 מחנות פליטים ומסייע לנשים ולילדות היזידיות שחוו את הנורא מכל לעמוד בחזרה על הרגליים. הוא מעניק להן טיפול פיזי וכלכלי, ולאחרונה החל לפעול כדי לטפל בנפשן המצולקת של הנשים, שהיו במשך חודשים רבים כלי לסיפוק מיני של לוחמי הארגון הקיצוני.

מחנות לפליטים יזידים באזור העיר דהוכ שבצפון עיראק. AP
הארגון פועל בכ-15 מחנות בצפון עיראק. מחנה פליטים ליד העיר דהוכ/AP
"את הילדה שנותרה בחיים אילצו לצלם את גופות אחיה ולהראות את התמונה לאמה. ראיתי את התמונות, לעולם לא אשכח אותן"

א' סיפר על המצב הקשה שבו מגיעות הנשים למחנות הפליטים. "הייתה אישה שהגיעה אלינו חסרת רגשות לחלוטין. היא לא הייתה יכולה לבכות יותר, היא כבר בכתה יותר מדי. היא עברה יותר מדי התעללויות, יותר ממה שנפשו של אדם יכולה להכיל", אמר. "היא הייתה אם לארבעה שנשבתה עם ילדיה על ידי דאעש. בפעם הראשונה שהיא ניסתה להימלט היא נתפסה, וכעונש הלוחמים לקחו שלושה מילדיה - בני שנה, שלוש וחמש, והרעילו אותם למוות. לאחר מכן, הם אילצו את הילדה שנותרה בחיים, שגם עמה נפגשתי, לצלם את גופות אחיה ולהראות את התמונות לאמה. ראיתי את התמונות, לעולם לא אשכח אותן".

"פגשתי גם את אמה של ילדה בת שש", הוסיף א'. "בתה נלקחה על ידי לוחם דאעש, שאנס אותה וכלא אותה בארון במשך תשעה ימים. האם סיפרה לי שכשהוא הוציא אותה החוצה כל השיער שלה היה אכול. היא גוועה ברעב. כמה זמן לאחר מכן הלוחם בעט בה ושבר את עמוד השדרה שלה. כעבור כמה שעות היא כבר לא הייתה בחיים".

מחנות לפליטים יזידים באזור העיר דהוכ שבצפון עיראק. AP
עד כה סייע הארגון ל-950 נשים. אישה במחנה פליטים בצפון עיראק/AP

עד כה סייע הארגון לכ-950 נשים בנות הדת היזידית הנמצאות במחנות הפליטים, אך הטיפול הפסיכולוגי בהן נמצא בחיתוליו ובשלב זה נמצאות בתהליך כ-50 נשים בלבד. הצוות בדהוכ כולל כ-55 איש, חמישה מהם אחראים על מחלקה הפסיכולוגית, שבה ישנו כעת פסיכולוג אחד ובהמשך החודש צפויים להצטרף שניים או שלושה נוספים. רוב החברים בצוות בדהוכ הם בני הדת היזידית. "קל יותר לנשים לסמוך על אנשים בני אותה הדת", הסביר א'. "יש לנו שפה ותרבות משותפת עם הקורבנות ואנו מבינים את מצבן הרבה יותר טוב מאנשים שלא חוו על בשרם את זוועת דאעש".

הוא סיפר כי לפני שהעובדים פוגשים בקורבנות הם עוברים סדנאות שיכשירו אותם להתמודד עם המקרים הקשים. "ברגע שאישה ששרדה מגיעה למחנות הפליטים, הרשויות במקום מבקשות ממנה ליצור עמנו קשר", אמר וציין כי פעמים רבות אותן הנשים לא מבינות את מצבן ואינן מרגישות כי הן זקוקות לסיוע נפשי. "אנשי הצוות שלנו הפועלים במחנות הפליטים מצליחים לאתר את הנשים הנזקקות לטיפול נפשי", הוסיף. "תחילה אנו מבקשים מהן למלא את פרטיהן כדי לכלול אותן בתכניות השונות. אם הדבר מסתייע, אנו משלמים עבור נסיעתן למטה שלנו בדהוכ ומעניקים להן מעט כסף".

ביקור של נשים יזידיות ששוחררו משבי דאעש בקבר השייח עדי, מייסד הדת. יזדה, אתר רשמי
מנסים להשיב את האמונה לנשים. סיור שארגן "יזדה" לקבר מייסד דת בני היזידים/אתר רשמי, יזדה
"קל יותר לנשים לסמוך על אנשים בני אותה הדת. אנו מבינים את מצבן הרבה יותר טוב מאנשים שלא חוו על בשרם את זוועת דאעש"

בחודש פברואר האחרון נפתח מרכז לנשים בסמוך למטה הארגון בדהוכ, שמשם פועלת המחלקה הפסיכולוגית. המקום מספק שירותי טיפול בילדים, כך שאמהות יוכלו להשתלב בטיפולים הנפשיים, וכן חדרי שינה, שבהם יכולות הנשים למצוא מחסה לכמה ימים. במרכז עוברות הנשים טיפולים שונים הכוללים שיחה קבוצתית, הרפיה, שיחה עם פסיכולוג וסוגי טיפול נוספים על פי צרכיה של האישה. "במקרים קריטיים שבהם האישה סובלת מטראומה קשה אנו מנסים להעביר אותה במהירות למרכז, או להעביר אותה לידי ארגונים נוספים הפועלים במקום המסוגלים להעניק לה טיפול מידי", ציין א'.

דרך טיפול נוספת באותן הנשים היא הדרכה רוחנית. לאחר הזוועות שעברו, נשים רבות זקוקות לחיזוק דתי, ועל כן הארגון פועל עם אנשי דת כדי שישיבו לנשים את האמונה שלעיתים אבדה להן בחודשים הקשים בשבי. נוסף על כך, החל מפברואר האחרון מארגנים העובדים לנשים סיורים קבועים לקבר השייח עדי אבן מסאפר, מייסד הדת היזידית, הנמצא בכפר לאלש שבצפון עיראק ומהווה מוקד עלייה לרגל חשוב עבור בני הדת.

"כיזידי ששרד, אין מאושר ממני כשאני רואה שעבודתנו משנה את חיי הנשים"

הארגון פועל גם למתן סיוע כלכלי לנשים, המתגוררות בתנאים קשים במחנות הפליטים. אחד מהישגיו הגדולים הוא קיום דיונים מול הממשל בבגדאד, שבתומם הוסכם על הענקת מענק מיוחד לניצולות. עד כה חולקו כמה מאות מענקים שכאלה, והמטרה היא כי בכל יום יוענקו 50 מענקים נוספים. כמו כן פועל הארגון לגיוס כספים עבור אותן נשים מצד ארגוני סיוע ברחבי העולם.

העיר סינג'אר אמנם שוחררה בסוף השנה שעברה, אך אלפי נשים וילדות יזידיות עדיין מוחזקות בשבי דאעש. על פי דוח האו"ם מינואר האחרון, הארגון הקיצוני מחזיק בכ-3,500 שפחות ועבדים בשטחי הכיבוש שלו, ורובם הגדול מורכב מנשים וילדות יזידיות.

"כיזידי ששרד את הטבח בבני דתי, אין מאושר ממני כשאני רואה שעבודתנו משנה את חייהן של הנשים ומסייעת להן להתגבר על הקשיים", סיכם א'. "העבודה הישירה שלי מול הנשים שינתה את חיי, ולעולם לא אשכח אף סיפור ששמעתי מפיהן. משמח אותי לראות את הנשים מצליחות לחזור לחיים נורמליים. העבודה שלנו היא משימה שאין לה סוף ואנו נפעל כל עוד הקהילה שלנו תזדקק לנו. אני גאה להיות חלק מהארגון המדהים הזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully