וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריפה הקטלנית שהציתה את הלהבות בין פתח לחמאס ברצועה

8.5.2016 / 8:25

הפסקות החשמל התכופות בעזה הובילו לטרגדיה: שלושה ילדים נספו בשריפה שפרצה מנרות שהודלקו בביתם. הנהגת הרשות ברמאללה ובכירי חמאס ברצועה הטילו את האחריות לאסון זה על זה - והמתיחות גברה. וגם: חריקת השיניים המפתיעה של חמאס בהסלמה האחרונה

ספק 500

ברגע אחד פתאומי וטראגי בערב שבת הפך הדיון בהסלמה האחרונה עם ישראל למשני בחשיבותו עבור תושבי רצועת עזה. כלי התקשורת המקומיים החלו לדווח בהרחבה על אירוע קשה שאירע בצפון-מערב הרצועה, במחנה הפליטים שאטי: שלושה פעוטות ממשפחת אל-הינדי נספו בשריפה שפרצה בביתם בשל מנרות שדלקו בחדר. הזוועה קיבלה משנה תוקף לאחר שתמונות שלוש הגופות הופצו ברשתות החברתיות ובחלק מאתרי החדשות שאינם נוהגים לצנזר את דיווחיהם.

בבוקר שלמחרת כבר החלה מלחמת האשמות בוטה בין חמאס לפתח, שעסקה גם בקשר של ישראל לאירוע. במרכז הדיון הסוער עמדה השאלה - מי האחראי להפסקות החשמל הממושכות, שגרמו לאותה משפחה להדליק נרות בביתה, כפי שעושים עשרות אלפי בני אדם אחרים בעזה?

שריפה שפרצה בבית ברצועת עזה לאחר שהושארו נרות דולקים, ובה נהרגו שלושה ילדים, מאי 2016. רויטרס
שלושה ילדים נהרגו בשריפה. הבית השרוף/רויטרס

את מלחמת ההאשמות החלו בני משפחת אל-הינדי עצמם. אתמול בבוקר הם פרסמו תמונות של כמה מהגברים בחמולה נושאים את תמונותיהם של ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית ראמי חמדאללה, כמו גם של היו"ר אבו מאזן, תחת הכותרת "רוצחי הילדים".

התגובה מרמאללה לא איחרה לבוא: כעבור כמה שעות הכריז חבר הוועדה המרכזית של הפתח ג'מאל מוחייסן כי האחראים למותם של שלושת הילדים הם בני משפחת אל-הינדי עצמם, שלא נשמעו להוראות "ההגנה האזרחית", המקבילה הפלסטינית של מכבי האש, שהפצירה בתושבים לא להותיר נרות דולקים בבתים בעת הפסקות חשמל. מוחייסן, הנחשב לאחד מאנשיו הקרובים של אבו מאזן, העלה שם של אחראי נוסף – חמאס, וטען כי הארגון מסרב לאפשר לממשלה של חמדאללה לפעול ברצועה ולטפל בענייניה, דבר שהוביל לטענתו לאירוע הקטלני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"רוצחי ילדים". בני משפחת אל-הינדי נושאים שלטים נגד בכירי הרשות/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובת חמאס לדברים הגיעה מעט לאחר מכן, בהלוויה של שלושת הילדים שנערכה בצהרי יום שבת. סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, איסמעיל הניה, השתתף בהלוויה ופתח במסע השמצות נגד הרשות הפלסטינית. לדבריו, ההנהגה ברמאללה היא שמסרבת בתוקף להקים נמל ימי בעזה או פרויקטים שיביאו ל"הסרת המצור" כהגדרתו, כך שהיא למעשה אחראית למצב הכלכלי הקשה ולהפסקות החשמל התכופות .

"מי נושא באחריות?", שאל הנייה. "מי גובה בכל חודש 70 מיליון דולר ממסי הרצועה? מי מתעקש על הטלת מסים על הדלק של תחנת החשמל? מי שולל את הארכתו של קו הגז מישראל לתחנת החשמל בעזה? זה לא מפחית מפשעי הכיבוש שאחראי להפצצות על עזה והריגתה של השהידה ג'אנא אל-עמור (שנהרגה בחמישי מפגיעת פגז של צה"ל – א"י)", הוסיף.

בניסיון להרגיע את הביקורת נגד הרשות, הודיע ראש הממשלה רמי חמדאללה כי משפחת הילדים תקבל בית חדש וכסף. גם יו"ר הרשות, אבו מאזן, התקשר ושוחח בטלפון עם אב המשפחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריקטורה שפורסמה בכלי התקשורת הפלסטיניים לאחר מות השלושה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ניתן רק לנחש שלנוכח המחלוקת הקשה בין חמאס ופתח סביב מס הדלק (בלו), הפסקות החשמל יימשכו, ובעקבות זאת עוד רבים מתושבי עזה ישובו וישתמשו בנרות על מנת להאיר את בתיהם. לעת עתה מסרבת חברת החשמל הפלסטינית בעזה לשלם את המס על הדלק שמגיע מישראל, דרך הרשות, ודורשת כי הממשלה ברמאללה תעשה זאת. הרשות כרגע משלמת כחצי מהמס, ולא מוכנה לשלם את כולו בטענה שעל חמאס לתרום את חלקו. כך, תחנת הכוח אינה מקבלת את כל הדלק שהיא זקוקה לו כדי לייצר עוד חשמל והפסקות החשמל רק מתארכות.

ואיך כל זה קשור להסלמה מול ישראל? האירוע ביום שישי בלילה מגביר את תחושת האין מוצא של התושבים והאכזבה העמוקה משלטון חמאס ומהרשות גם יחד. התושבים רוצים לראות שינוי וחלקם אף אינו מסתיר את נכונותו למלחמה נוספת מול ישראל ולו רק כדי להוביל לשינוי במצב של הרצועה.

החדשה המרעישה מההסלמה האחרונה: חמאס ממש לא מעוניין במלחמה - לעת עתה

השתלשלות האירועים האחרונה בין ישראל לחמאס מדגישה עד כמה מוכן הארגון לחרוק שיניים כדי לא להגיע לסבב לחימה נוסף מול ישראל. זו אולי החדשה המרעישה והחיובית יחסית מההסלמה הנקודתית האחרונה: שני הצדדים אמנם אינם רוצים במלחמה, אך חמאס מסכים אפילו להכיל פעילות ישראלית בתוך שטח הרצועה. כל זאת, לפחות לעת עתה, והארעיות כאן היא נקודת מפתח.

בימים האחרונים פעלו כוחות צה"ל בתוך עזה, סביב "הפרמטר"- רצועה של כ-150 מטרים מהגבול בתוך השטח הפלסטיני, שבה מותר לצה"ל לפעול לפי הסכמי הפסקת האש שנחתמו בתום מבצע "צוק איתן". חמאס הסתפק בירי מוגבל של פצצות מרגמה לאזורים פתוחים ולא התפתה לירות רקטות לעבר יישובים ישראלים או להפעיל את כוחות העילית שלו לפשיטות מיוחדות מהים או מהקרקע.

טנקים סמוך לגבול רצועת עזה. מאי 2016. AP
חמאס הסתפק בירי מוגבל. כוחות צה"ל בסמוך לרצועה, בשבוע שעבר/AP

בכל אותם ימים שצה"ל פעל בתוך שטחי הרצועה, חמאס גם ידע להעביר מסרים לישראל באמצעות קטאר, מצרים, האו"ם ועוד, לפיהם הוא אינו מעוניין במלחמה. בפועל, אפילו נוצרה הבנה בין הצדדים, באמצעות המתווכים המצריים, כי ישראל תצא בתוך פרק זמן מוגבל מ"הפרמטר", ואז גם תיפסק האש של חמאס והארגון בזמן הזה לא ירחיב את הירי שלו אל מעבר לשטח זה.

למעשה, הארגון הסכים לפעילות הישראלית באופן עקיף, אם כי הוא לא יודה בכך לעולם. ליתר דיוק, הוא הסכים שלא לגרום ללחימה להתרחב מעבר לאותו "פרמטר". אפילו בדרשת יום השישי של הניה, שבדרך כלל מלאה פאתוס וקריאות קרב נגד ישראל, בחר ראש הממשלה לשעבר להדגיש כי חמאס אינו רוצה מלחמה.

ועדיין כאמור, צריך להדגיש, הכול לעת עתה. בתוך הזרוע הצבאית מנשבות רוחות רעות שדורשות לנקוט במהלך אלים ומפתיע כדי לשנות את המשוואה ולייצר "מכת פתיחה" שבסופו של דבר תביא להסרת המצור על עזה. כך גם בציבור מתרבים הקולות שתומכים בסבב נוסף של לחימה, בעיקר בקרב אלה שאין להם כבר מה להפסיד. פגז ישראלי תועה, כפי שכבר אירע ביום שישי, או פצצת מרגמה פלסטינית תועה, תביא לחיזוק אותם קולות נציים בשני המחנות. או לחילופין, עוד שריפה טרגית כתוצאה מהפסקת חשמל ושימוש בנרות, עלולה אף היא להצית את רוחות המלחמה בעזה ולהביא להסלמה רבתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully