וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוחרר דרוזי שנכלא בסוריה בגין ריגול: "שנים שלא שמענו כלום"

3.5.2016 / 19:14

ברג'ס עווידאת ממג'דל שמס למד בדמשק, והקשר איתו נותק לפני 13 שנים. "המחלקה הכי אכזרית במודיעין הסורי לקחה אותו", סיפר לוואלה! NEWS גורם המעורה בפרטים. "התשובה היחידה הייתה 'אל תשאלו עליו'"

ברג'ס עווידאת, דרוזי ממג'דל שמס, עם אמו לאחר שחרורו מהכלא הסורי, מאי 2016. מתוך הפייסבוק של ח"כ איוב קרא, אתר רשמי
"ביום בהיר אחד הגיעו אנשי המודיעין הסורי לאוניברסיטה ולקחו אותו". בן משפחתו של עווידאת ואמו/אתר רשמי, מתוך הפייסבוק של ח"כ איוב קרא

דרוזי ישראלי שנעצר בסוריה ב-2003 שוחרר אתמול (שני) מהכלא – כך דווח באתר החדשות "ג'ולאני" של העדה הדרוזית בגולן. על פי הדיווח, למשפחתו של ברג'ס עווידאת, תושב מג'דל שמס בן 47, נודע דרך הרשתות החברתיות שהוא נמצא כעת אצל קרובי משפחתו במחוז סווידא שבדרום סוריה, וכי נעשים מאמצים להשיבו לישראל דרך ירדן. לאחר שהתקבלה ההודעה יצאה אמו לפגוש אותו בסוריה.

על פי ידיעות לא רשמיות, עווידאת, שלמד רפואת שיניים באוניברסיטת דמשק, נעצר בידי השלטונות הסוריים בחשד שריגל עבור גורמים זרים, אולם אלו מעולם לא הודיעו על כך באופן רשמי, ובמשך שנים לא היה ידוע מה עלה בגורלו. גם פניות של מנהיגי הדרוזים בגולן לנציגים בפרלמנט הסורי ולגורמים דרוזים בסוריה לא הועילו.

"ביום בהיר אחד הגיעו אנשי המודיעין הסורי לאוניברסיטה ולקחו אותו לחקירה שנמשכה יומיים-שלושה", סיפר גורם המעורה בפרטים בשיחה עם וואלה! NEWS. "אחרי כמה ימים הגיעו לביתו ג'יפים של מחלקת פלסטין במודיעין הסורי ולקחו אותו. מדובר במחלקה הכי אכזרית, שמטפלת בכל מה שקשור לישראל. עשו לו חיפושים בבית, היכו אותו ולקחו אותו איתם. מאז ובמשך כל השנים שחלפו אף אחד לא שמע ממנו כלום".

עוד בוואלה! NEWS:
לאחר שהוגבלה העברת המלט לרצועה: בחמאס החלו לחזק מנהרות בפיברגלס
מנהיג שביתת התלמידים: "יו"ר ארגון המורים מתנהג כאילו מייצג בריונים"
יהודי מהלייבור על סערת האנטישמיות: "וירוס חסר מעצורים"

אביו של ברג'ס עווידאת, דרוזי תושב מג'דל שמס שנעצר בסוריה בשנת 2003 לאחר שנודע לו על שחרור בנו. מאי 2016. ג'ולאני, אתר רשמי
"הדוד נאלץ להפסיק לענות לאחותו לטלפונים, בגלל שהוא פחד מהשלטונות". עווידאת/אתר רשמי, ג'ולאני
"להיות חשוד בריגול בסוריה, זה יותר גרוע מאדם מצורע"

על פי דיווחים שונים, משפחתו קיבלה מסרים על כך שהוא בחיים וכלוא בכלא עדרא, שמצפון-מזרח לדמשק, ושמשם הוא הועבר בהמשך לכלא בעיר סווידא שבדרום המדינה. לפי אחד הדיווחים, אמו של עווידאת אף ביקרה אותו, לאחר שחצתה את הגבול בסיוע גורמים פרלמנטריים בישראל. רק ב-2009 פורסם לראשונה בעיתון "אל-ערב", היוצא לאור בנצרת, כי עווידאת נעצר בסוריה.

בשנת 2008 ביקשה אמו של עווידאת לצאת לסוריה במטרה לחפש את בנה. לאחר שהושגו אישורי היציאה לסוריה, היא העבירה חודש בפנייה לגורמים בכירים בניסיון להבין מה עלה בגורל בנה. "היא הגיעה גם למדחאת סאלח, תושב מג'דל שמס שחצה את הגבול עם סוריה ברגל ולימים הפך לראש המשרד לענייני רמת הגולן במשטר אסד", סיפר גורם המקורב למשפחה. "בפעם הראשונה היא הגיע אליו הביתה ואמרה לו מה היא מבקשת. הוא ענה לה: 'תני לי לבדוק, ומחר תבואי ואספר לך מה מצאתי'. למחרת היא חזרה לבית שלו, דפקה בדלת, אבל אף אחד לא ענה לה".

התאחדות הסטודנטים של הדרוזים ברמת הגולן התגייסה לעזרת משפחתו, וניסתה לברר פרטים על מקום הימצאו של עווידאת. "התשובה היחידה שהם קיבלו מהמודיעין הסורי הייתה "אל תשאלו עליו"", סיפר גורם המעורה בפרטים. "אח של אימא של ברג'ס הוא שופט בכיר בסוריה. היא התקשרה אליו הרבה בתחינה שיעזור לה לאתר את בנה. באיזה שהוא שלב הוא נאלץ להפסיק לענות לאחותו לטלפונים, בגלל שהוא פחד מהשלטונות. להיות חשוד בריגול בסוריה, זה יותר גרוע מאדם מצורע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

סגן השר לשיתוף פעולה אזורי איוב קרא כתב בפייסבוק שלו פוסט על כך שעווידאת שוחרר מהכלא לאחר 12 שנה. "ברג'ס נעצר בזמנו במעונות הסטודנטים שבהם שהה בדמשק על ידי המשטרה החשאית 'אגף פלסטין', ועד היום הוא לא מבין למה נעצר, אף שהואשם כאמור בריגול", כתב קרא. "אחרי שנים רבות של טיפול בעניין בממשלת ישראל, אחרי לא מעט ניסיונות לשלוח את אמו לביקורים בסוריה ולצור קשרים איתו, היום שוחרר ברג'ס עווידאת לחופשי למחוז הדרוזים בסווידא".

מכריו ממג'דל שמס ממשיכים לדחות בתוקף את טענות המודיעין הסורי כי עווידאת ריגל לטובת ישראל. "מדובר בבן אדם שאומר את מה שהוא חושב, הייתה לו הרבה ביקורת נגד משטר אסד והוא לא חסך אותה מסובביו", סיפר אחד ממכריו.

(עדכון ראשון: 16:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully