וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה לעצבנות אצל מתבגרים - פעילות אינטנסיבית של המוח

17.10.2002 / 9:38

מחקר חדש: יכולתם של בני נוער לזהות ולהבין סיטואציות חברתיות מידרדרת לפני גיל ההתבגרות; הסיבה: פעילות עצבית מוגברת במוח; עכשיו ברור למה כעס וקוצר רוח כל כך פופולרים

מדענים מאמינים כי הם מצאו את הסיבה לחרדה אצל מתבגרים. מחקר חדש שנערך על ידי צוות חוקרים מאוניברסיטת סן דייגו בארה"ב, מראה כי הפעילות העצבית במוחם של מתבגרים כל כך אינטנסיבית, עד שהם אינם יכולים לעבד מידע בסיסי. באתר האינטרנט ניו-סיינטיס דווח, כי החוקרים טוענים שזו הסיבה לכך שמצבם הרגשי והחברתי הופך למסובך במיוחד.

החוקרים מצאו כי יכולתם של ילדים לזהות במהירות את רגשותיו של הזולת צונחת על סף גיל ההתבגרות, והיא אינה חוזרת לרמה הנורמלית עד גיל 18. רוברט מקגיוורן, ראש צוות החוקרים, מעריך כי ממצא זה מסביר מדוע מתבגרים נוטים לחשוב כי החיים אינם "פיירים". הם פשוט אינם מסוגלים לקרוא ולהבין סיטואציות חברתיות ביעילות כמו אחרים, הוא אומר.

מחקרים קודמים הראו כי גיל הבגרות המינית מאופיין בגידול חד בפעילות העצבית בחלקים שונים של המוח. פעילות עצבית רבה במיוחד מתקיימת בחלק הקדמי של קליפת המוח, "חלק שממלא תפקיד מפתח ביכולת הערכה של יחסים חברתיים, כמו גם ביכולת התכנון והשליטה על ההתנהגות החברתית של האדם", אומר מקגיוורן.

מהירות זיהוי הרגשות יורדת ב – 20% בגיל 11

המחקר גם בחן אם הפעילות בחלק הקדמי של קליפת המוח משתנה עם השנים. החוקרים הציגו לכ-300 נחקרים, בין הגילאים 22-10, תמונות שהכילו מילים, תמונות ושילוב של השניים. הנחקרים נתבקשו לתאר את הרגשות בהם הבחינו, למשל כעס, שמחה, עצב או אדישות. החוקרים מצאו כי המהירות בה בני אדם מסוגלים לזהות רגשות ירדה ב–20 אחוז בגיל 11. זמן התגובה התקצר בהדרגה ככל שהגיל עלה, והגיע חזרה לזמן הממוצע רק בגיל 18.

לדברי מקגיוורן, במהלך גיל ההתבגרות מהווים היחסים החברתים מרכיב דומיננטי, שמשפיע על ההתנהגות האדם. הוא הסביר כי בדיוק בזמן זה, מוחם של המתבגרים מתחיל להתעצב מחדש. כתוצאה מכך, יכולים המתבגרים לחשוב שסיטואציה חברתית נתונה מסובכת יותר מכפי שהיא באמת, דבר שמוביל לכעס וקוצר רוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully