וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרגיל ה-DNA ו"טעות" ניווט: החקירה המתוחכמת נגד בייז'נרי

28.4.2016 / 0:48

לא היה פשוט למשטרה לקשור צעיר ללא עבר פלילי בארבע זירות רצח. אולם, מהאיכון שהוביל להתאמה ב-DNA עד להודאה - השוטרים ניסו לשמור על יצירתיות. "הוא יודע לשמור על קור רוח בחקירה"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: נועה לוי

קשירה של ארבע זירות רצח לחשוד ללא עבר פלילי כמו פיודור בייז'נרי, היא לא משימה פשוטה עבור המשטרה. היא הצריכה מהשוטרים הסמויים חשיבה יצירתית והתמדה, כך שכאשר תהפוך החקירה לגלויה, יהיו להם די חומרים בידיהם. "מדובר בנחקר לא פשוט. יש פה משחק מוחות בחדרי החקירה", אמר גורם בכיר במשטרה לוואלה! NEWS. "לבסוף, החשוד קשר את עצמו לזירות שהתגלו באשדוד ובחיפה בהודאה בפני החוקרים".

במרץ 2016, קבעו חוקרי הדליקות כי זירת הרצח השלישית, במרחב לכיש, לא התלקחה כתוצאה מתאונה או מקצר חשמלי. על הגופה נמצא DNA זר, והחוקרים החלו לבחון אילו טלפונים אוכנו בזירה בעת האירוע. אז, הגיעו לטלפון הנייד של בייז'נרי, עקבו אחריו ואספו שורה של ממצאים שמהם הפיקו את ה-DNA שלו על מנת להצליב עם המטען הגנטי שנמצא בזירה. כשנמצאה התאמה, הם הבינו שמדובר בבינגו והחקירה הפכה לגלויה. בחקירתו אישר בייז'נרי כי היה בקשרים מזדמנים עם הקורבן מאזור אשדוד אך הכחיש בתוקף כי היה מעורב ברציחתה או בהצתת הדירה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיודור ברז'ניי/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך החקירה הוכנסו כמה פעמים מדובבים דוברי רוסית לתא המעצר שבו ישב בייז'נרי וסיפקו לחוקרים מידע רב על אודותיו. בין היתר, הם סייעו למשטרה לבנות פרופיל אישיותי שלו, כך שהיו יכולים להיערך לתשאול מולו. "לא מדובר באדם לחוץ בחדר החקירות", סיפר גורם במשטרה. "הוא יודע לשמור על קור רוח ולהתנהל בצורה מתוחכמת עם השאלות ועם תרגילי התשאול".

תרגיל נוסף שניסו השוטרים על מנת לערער את קור הרוח של בייזנ'רי, היה הבאתו "בשוגג" לאחת מזירות הרצח המיוחסות לו. כשהועבר מתא המעצר בחיפה למתקן החקירות של משטרת תל אביב, חלפו השוטרים בשל טעות בניווט לכאורה על פני הזירה. בניידת, הותקן ציוד צילום ותגובותיו לזירה תועדו ונותחו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
בית הנרצחת מאזור חיפה. 27 באפריל 2016. שלומי גבאי
זירת הרצח מ-2013 באזור חיפה/שלומי גבאי

גם באירוע שקדם לזירה שהובילה לזיהוי ה-DNA שלו, הבחינה המשטרה בפרטים שאינם כשורה בזירה. במקרה הרצח הראשון שאירע באזור חיפה ב-2013, סברו תחילה החוקרים כי מדובר בשריפה שנגרמה מקצר במזגן. אלא שממצא בזירה העלה את החשד כי מדובר בהצתה מכוונת. הנרצחת, עיוורת בשנות ה-50 לחייה, החזיקה בכלב נחייה שבזמן השריפה נותר נעול מחוץ לדירה במרפסת.

על פי החשד, הרוצח חס על חיי הכלב בטרם הצית את הדירה והיה זה שהותיר אותו מחוץ לדירה בכוונה תחילה. החשד כי מדובר ברצח התגבר לאחר שנתיחת גופת האישה קבעה כי מתה כבר לפני השריפה. "אנחנו בשוק מכך שהיה כאן רצח", אמרו השכנים המופתעים בבניין הישן. "מעולם לא ראינו את מי שחשוד ברצח", הוסיפו.

קשיים ראייתים: לא ניתן לקשור את החשוד לשתי זירות רצח

חוקרי המשטרה הצליחו לקשור את בייז'נרי לשתי זירות רצח ושריפה בלבד. השתיים האחרות לא תאמו את הדפוס שבו פעל: באחת מהן כלל לא נשרפה הדירה שבה בוצע הרצח. בזירה אחרת אותרו כמה מוקדים של הצתה. כמו כן, בסרטונים שבידי המשטרה נראה חשוד בעל גוון עור כהה שאינו תואם את המראה של בייז'נרי.

אף שהמשטרה מגדירה את בייז'נרי "עבריין המין המסוכן במדינה", בפועל היא מייחסת לו עבירת אונס אחת - של הקורבן מ-2013. בייז'נרי נמצא במעצר בתחנת משטרה בחיפה, שם הוא זוכה לביקורים תדירים של אשתו הראשונה, אם בנו הבכור, המספקת לו סיגריות. "היא דואגת לו להכול", אומר גורם המקורב לחקירה. זוגתו הנוכחית, אם בנו התינוק, טוענת כי היא אינה בקשר עמו.

זירת הרצח באשדוד, 27 באפריל 2016. שי מכלוף
זירת הרצח ממרץ האחרון, אזור אשדוד/שי מכלוף

ביום שני הקרוב, לאחר יותר מ-50 ימי מעצר, ייתכן שהמשטרה תגיש נגד בייז'נרי הצהרת תובע, כשבמקביל תגיש בקשה חריגה מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה להאריך שוב את מעצרו. מי שהיה חתום עד היום על הבקשות החריגות להאריך את המעצר מעבר ל-30 הימים המוגדרים בחוק הוא המשנה לעניינים פליליים של היועץ המשפטי, עו"ד אלי אברבנאל.

המבנה שהוצת בתל אביב ובו נמצאה גופת אישה. דוברות כבאות מחוז תל אביב, מערכת וואלה! NEWS
זירת השריפה בגוש דן/מערכת וואלה! NEWS, דוברות כבאות מחוז תל אביב

עו"ד ליאור רונן, המייצג את ביינז'רי, אמר אתמול בריאיון באולפן וואלה! NEWS כי מרשו מכחיש כל קשר לחשדות נגדו. "חד וחלק אני אומר – מדובר בעבירת מין אחת בלבד באזור הצפון, זה מה שמיוחס לו. כל מה ששומעים עכשיו שיש DNA אני לא מכיר". לדבריו, הוא עצור 46 יום "כמעט בלי זכויות, אין לו אוכל חם ברוב המקרים, סגור בתא קטן, חקירות של שעות ארוכות, מבודד לחלוטין, בלי משפחה, בלי טלפונים. איך אפשר להחליט בשלב הזה? לא אומרים לו מה יש להם נגדו כי 'זה סודי'".

הסנגור הוסיף כי "הראיות שקושרות אותו לא אומרות דבר, זה כמו שאתה תזרוק בדל סיגריה עם DNA שלך במקום מסוים, וכמה ימים לאחר מכן יהיה שם רצח, והראיה הזו קושרת אותך. אם באמת היו ממצאים חד-משמעיים של DNA, המשטרה הייתה צריכה את עזרת הציבור? אם כן הם היו ניגשים להצהרת תובע כבר לפני 30-20 יום".

(עדכון ראשון: 16:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully