וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לארדואן: בוטלה הרשעת מאות בכירים בתכנון הפיכה נגדו

בית המשפט העליון לערעורים בטורקיה ביטל את הרשעתם של 275 איש, בהם רמטכ"ל לשעבר, שהואשמו בהקמת רשת להדחת הנשיא עוד בימים שהיה ראש הממשלה. זאת בשל פגמים בחקירה, שכללה האזנות סתר לא חוקיות

רג'פ טייפ ארדואן ורמטכ"ל צבא טורקיה איקר בסבוג, 2010. AP
ניסה להחליש את הממסד הצבאי. ארדואן והרמטכ"ל לשעבר בסבוג, 2010/AP

בית הדין העליון לערעורים בטורקיה ביטל אתמול (חמישי) את הרשעתם של 275 איש, בהם אנשי צבא בכירים, שהואשמו בתכנון הפיכה נגד שלטונו של רג'פ טייפ ארדואן – כך דיווחו כלי התקשורת הממלכתיים במדינה. בית הדין קבע כי קיומה של הרשת, שכונתה "ארנקון", מעולם לא הוכח.

חברי הקבוצה – קצינים, עיתונאים, עורכי דין ואנשי אקדמיה – הורשעו ב-2013 בתכנון להדיח את ארדואן, שהיה אז עוד ראש הממשלה. הפסיקה עשויה להוביל למשפט חוזר בעניינם. מדובר באתת הפרשות המסועפות ביותר בהיסטוריה המודרנית של טורקיה, שהובילה למאבק בין תומכי מפלגת השלטון האסלאמית של ארדואן לממסד הצבאי החילוני.

הגורם הבכיר ביותר שהיה מעורב בפרשה היה הרמטכ"ל לשעבר איקר בסבוג, שנשלח למאסר עולם. על 16 מורשעים נוספים הוטל עונש דומה ועונשי מאסר כבדים הוטלו על מעורבים אחרים. בית הדין לערעורים מצא פגמים נוספים בהליך המשפטי, כולל האזנות סתר וחיפושים בלתי-חוקיים. בסבוג עמד בראש הצבא בין 2008 ל-2010.

רשת "ארנקון" הואשמה בתכנון ההפיכה נגד ארדואן בין 2003 ל-2004. במשפטים נגדם נטען שהם רצו להקים "משטר צללים" שקשר קשר לעורר כאוס בציבור שיוביל להפיכה צבאית. מתנגדיו של ארדואן, נשיא טורקיה כיום, טענו כי החקירה הייתה ניסיון מצדו לצמצם את ההשפעה של הצבא על הפוליטיקה המקומית.

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully