וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא ואמצעי מיגון: אבטחה כבדה בחג במוסדות היהודיים בעולם

21.4.2016 / 11:13

בבית חב"ד בבנגקוק יוצבו שוטרים ובצרפת ייפרסו 10,000 חיילים כדי להגן על בני הקהילה. המוסדות מתקשים לעמוד בעלויות, ומבקשים סיוע מהקרן לידידות, שהבהירה: "לא יכולים לממן את כולם"

עריכה: ניר חן

(החמרת אזהרת המסע לטורקיה, בחודש שעבר)

כמיליון ישראלים יעברו במהלך חג הפסח בנמל התעופה בן גוריון, וכמו בכל שנה יחגגו רבים מהם, כמו גם תיירים יהודיים ממדינות שונות, את ארוחת הסדר במוסדות הקהילה היהודית ברחבי הגלובוס. אך דבר אחד נשתנה בשנים האחרונות – התעצמות איום הטרור העולמי הוביל את המוסדות השונים לתגבר את האבטחה סביבם באופן חסר תקדים. התגבור המשמעותי מאלץ אותם להוציא כספים רבים על אבטחה - דבר שעמו הם מתקשים להתמודד.

"אנחנו יודעים שחג הפסח הוא חג מוכר בעולם ולכן אנחנו עושים הכול כי להגביר את האבטחה", אמר הרב נחמיה וילהלם, מנהל מרכז חב"ד בבנקוק, בירת תאילנד. "יש לנו פה 12 מאבטחים ישראלים שנמצאים באופן קבוע, קצין בטחון, ושוטרים מקומיים. יש פה מצלמות, דלתות ממוגנות, כל האמצעים שצריך, זה סיפור מאוד יקר".

לדבריו, עלויות האבטחה השנתיות של המוסדות היהודים בתאילנד נאמדים בסכום של כ-300 אלף דולר, וכשישית מהסכום – 40 אלף דולר, מוקצים השנה לאבטחה במהלך ההכנות לסדר וחג הפסח עצמו.

הכנות לסדר פסח בתאילנד. אפריל 2016. באדיבות בית חב"ד בנגקוק, מערכת וואלה! NEWS
"עושים הכול כדי להגביר את האבטחה". הרב וילהלם עם כוחות המשטרה המקומית/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות בית חב"ד בנגקוק
"ישנה הערכות רצינית, אנחנו לא ניקח סיכונים"

בתאילנד יערכו השנה עשר ארוחות סדר לתיירים שהגיעו לנפוש במהלך החג - שלושה בקוסמוי, שניים בפוקט, שניים בצ'אנג מיי והיתר בבנגקוק "יש היענות מאוד גדולה", אמר וילהלם. "אנחנו מעריכים שבכל המקומות יחד יהיו כ-4,000 תיירים ישראלים, ורובם הגדול כבר נרשם לאירועים. הולך להיות סדר כהלכתו. מצד אחד זה יהיה סדר ציבורי, ומן הצד השני סדר משפחתי עם הווי מאוד מיוחד".

וילהלם סיפר כי בשנה-שנתיים האחרונות חל שינוי במדיניות האבטחה של המוסדות היהודים בתאילנד, בעקבות המצב הביטחוני הרעוע בעולם כולו והחשש מפעולות טרור נגד מטרות יהודיות בפרט ואתרי תיירות בכלל. "לקראת הפסח קיימנו ישיבות מיוחדות עם המשטרה המקומית והחלטנו כי בכל מקום שבו נערך סדר יהיו שוטרים בכניסה לבניין. ישנה הערכות רצינית. אנחנו לוקחים את זה בכובד ראש ויודעים שמדובר בכמות גדולה של יהודים שהולכים לחגוג את חג הפסח, אנחנו לא ניקח סיכונים".

"זה לא היה ככה בעבר", הדגיש. "מאז הפיגוע בבית חב"ד במומבאי בשנת 2008 לקחנו את זה בצורה רצינית. בזכות הקרן לידידות לקחנו צעד קדימה ואפילו מיגנו את כל המוסדות. קיבלנו מהקרן מלגות כספיות ובזכותם הצלחנו לשדרג את האמצעים הפיזיים ולהביא כוח אדם מנוסה. יש לנו היום קב"ט של חב"ד תאילנד שאחראי רק על זה".

הרב יחיאל אקשטיין בסיור בבית ספר בקייב. אפריל 2016. באדיבות הקרן לידידות, מערכת וואלה! NEWS
"אנו היחידים שעוזרים בכסף לביטחון". יחיאל אקשטיין בבית ספר בקייב, החודש/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות הקרן לידידות

הרב יחיאל אקשטיין, מנכ"ל הקרן לידידות, סיפר בריאיון לוואלה! NEWS כי עם השנים ועם התגברות האירועים נגד מוסדות יהודיים, הצורך במתן עזרה וחיזוק מערך האבטחה בקהילות יהודיות הלך וגבר. "הנושאים שבהם עוסקת הקרן לידידות הם קליטה ועלייה, עוני, ובשנים האחרונות נוסף לזה גם נושא הביטחון", ציין אקשטיין. "בהתחלה זה היה בעיקר בארץ, אבל עם השנים והפיגועים שאירעו בעולם הישראלים בקהילות פחדו להגיע למוסדות היהודיים כמו בתי כנסת ובתי ספר כי לא היה ביטחון".

אקשטיין ציין כי הקרן החלה לתרום סכומים של כ-750 אלף דולר, וכיום היא משקיעה 3.2 מיליון דולר להגברת אבטחה במוסדות ביותר מ-35 מדינות וב-4 יבשות - אפריקה, אירופה, דרום אמריקה ואסיה. "אחרי הפיגוע בבריסל קיבלנו טלפונים מראשי הקהילה שם ובמדינות אחרות שמרגישות חוסר בטחון. בדרך כלל אחרי אירוע טרור הטלפונים האלו מגיעים. אין לנו את היכולת להבטיח ולממן את כל המוסדות היהודים בכל העולם, וזאת בעיה".

לדברי אקשטיין, עיקר הבקשות לתרומות שמופנות אל הקרן מגיעות מבתי חב"ד שאליהם מגיעים מטיילים ותיירים מישראל לחגוג את החג. "זוהי עונת שיא, אנחנו משקיעים באבטחה במקומות כמו קטמנדו, מומבאי, תאילנד וסין - מקומות שבהם תיירים נוסעים לטייל בפסח. אנחנו כיום הגורם היחיד שעוזר בכסף לביטחון, אין לדבר סוף. הבעיה הולכת וגוברת בכל העולם והאמת שאין לי פתרון".

הכנות לסדר פסח בתאילנד. אפריל 2016. באדיבות בית חב"ד בנגקוק, מערכת וואלה! NEWS
"יש היענות גדולה". שולחן הסדר בבנגקוק/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות בית חב"ד בנגקוק
"ישנם מקומות שלא בטוח להתהלך בהם עם כיפה ולדבר בעברית, צריך לשים לב ולהיזהר"

גם באירופה תגברו המוסדות היהודיים את האבטחה, בעיקר נוכח הפיגועים שאירעו בחודשים האחרונים בפריז ובבריסל. על פי רשות שדות התעופה, אחד מהיעדים המועדפים על התיירים הישראלים, במיוחד השנה, הוא צרפת, וזאת על אף מתקפות הטרור הקטלניות. הממשלה היא שמממנת את האבטחה במוסדות היהודיים ולמעלה מעשרת אלפים חיילים מכוחות צבא צרפת יאבטחו את המוסדות אלה במהלך החג.

"פסח יחל ביום שישי הקרוב, כל בתי הכנסת יהיו פתוחים למתפללים ולמבקרים ויהיו מספר סדרים ציבוריים שפתוחים לכל מי שיגיע וירשם", סיפר רוברט אג'נס, מנכ"ל ה"קריף" – ארגון הגג של הקהילות היהודיות בצרפת. "מאז ינואר 2015 מאבטחים את המוסדות אנשי צבא ומשטרה. הם יאבטחו את בתי הכנסת, מרכזי הקהילה היהודיים ובתי הספר היהודיים יהיו סגורים. הרבה אנשים מהקהילה היהודית דווקא נסעו לישראל, וחלקם נסעו לארגן סדרי פסח בספרד, פורטוגל ויוון".

"אירופה הפכה למגרש המשחקים של הטרוריסטים"

אג'נס הסביר כי מאז האירועים האחרונים באירופה הועלתה רמת הכוננות. "אנחנו חווינו את התקיפה בשרלי הבדו, ההיפר כשר, והאירוע בנובמבר שגבה את חייהם של למעלה ממאה אנשים. האבטחה הועלתה מיד לאחר האירועים הללו".

הוא ציין כי התיירים הישראליים והיהודיים שמגיעים לצרפת יכולים להיות בטוחים במוסדות היהודיים בשל רמת האבטחה הגבוהה, אך הזהיר כי ישנם כמה מקומות בפריז שכיום אינם בטוחים ליהודים. "ישנם מקומות שלא בטוח להתהלך בהם עם כיפה ולדבר בעברית, צריך לשים לב ולהיזהר", הדגיש. "אני לא רוצה לתת רשימה של מקומות אך מרכז פריז היא בוודאי בטוחה. אירופה הפכה למגרש משחקים של הטרוריסטים. אנחנו יודעים חד-משמעית שהטרוריסטים לוקחים את היהודים כמוקד לפגיעה בהם".

הכנות לסדר פסח בתאילנד. אפריל 2016. באדיבות בית חב"ד בנגקוק, מערכת וואלה! NEWS
ההכנות בעיצומן. בית חב"ד בבנגקוק/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות בית חב"ד בנגקוק

מקום נוסף שבו יבלו ישראלים ויהודים רבים את הפסח הוא בית חב"ד במומבאי, שחש על בשרו את איום הטרור כאשר בנובמבר 2008 השתלטו מחבלים על המקום ורצחו שישה בני אדם. ישראל קוזלובסקי, רב בית חב"ד בעיר, אמר כי "מאז הפיגוע האחרון אנחנו עושים את כל מה שמדריכים אותנו ומתפללים שהשם ישמור על העיר. במשך כל השנה ישנה אבטחה מוגברת ולפני חג הפסח המשטרה המקומית יחד עם נציגי המדינה מתגברים את הכוחות. לפעמים שולחים מאבטחים ישראלים, אבל לא תמיד מודיעים לנו על זה מראש".

קוזלובסקי סיפר כי בכל חג פסח הם מזכירים את הפיגוע. "לכל אחד ואחד יש את יציאת מצרים הפרטית שלו. בכל חג אנחנו מזכירים את הפיגוע הרצחני. עם ישראל זה עם שזוכר". עם זאת, הוא ציין כי הם מצפים למאה איש שיגיעו לחגוג עמם את הסדר. "אנחנו לא רואים אנשים שמפחדים להגיע, הזמן עושה את שלו והחיים ממשיכים הלאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully