וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מה נשים על השולחן?": המשפחות שנלחמות לקיים את ליל הסדר

19.4.2016 / 10:48

סקר לקראת פסח מעלה כי שליש מהציבור מעיד שייאלץ לצמצם את קניות האוכל בשל מצב כלכלי. "אין לי אפילו כלים לשולחן", סיפרה דולי, אם חד-הורית לשישה ילדים מבת ים

מרואיינת לכתבה לקראת פסח על עוני. ראובן קסטרו
"שמישהו ישמע את הקול שלי ויעזור לי". דולי/ראובן קסטרו

"כשהחג מגיע, אני פשוט באבל", סיפרה דולי, אם חד-הורית לשישה ילדים מבת ים, בת 44 וחולת סרטן. חג הפסח הקרב, המעורר התרגשות ותחושת משפחתיות בבתים רבים בישראל, מהווה עבור אחרים דאגה של ממש. כך למשל, דולי, החולקת את תחשותיה עם עשרות אלפים במדינה, חוששת שלא תצליח לקיים את החג כהלכה.

"אני אם לשישה ילדים, שלושה מהם חיילים. אני לא מתפקדת", סיפרה דולי. "את רוב הזמן שלי אני מעבירה בבתי חולים, הבית לא נקי ולא מסודר ואין לי עזרה משום מקום. התרופות עולות הרבה כסף ואני פשוט חסרת אונים. דולי הוסיפה כי היא מתביישת להסתכל לילדיה בעיניים. "רעב, ניתוקי גז וחשמל, אני מוגבלת בחריגה בבנק. אני חיה על תקציב של 3,000 שקלים קצבת נכות", אמרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אני כבר לא מסוגלת לעמוד בבושה מול הילדים שלי, לא זוכרת מתי היה לי שקל ללכת לסופר"

"אני צריכה לשלם לשלושה בתי ספר, והילדים שלי עוברים שם השפלות", המשיכה דולי. "לקראת החג אני יושבת ומתפללת לבורא עולם שיפתח לי דלת, שמישהו ישמע את הקול שלי ויעזור לי". דולי מעידה שכבר שנים היא אינה מקיימת את החג. היא לא באמת יכולה לקיים אותו. היא פשוט לוקחת כדור שינה ונרדמת. "צריך בשר, ירקות, סכו"ם. אין לי כלום. מוצרים יבשים לא עוזרים לי, אין לי דברים בסיסיים כמו לערוך שולחן. הייתי רוצה שיהיה נס בחג הזה, שמישהו יקום ויאמץ את הבית הזה. אני מתחננת שאוכל לחגוג את החג כמו כל עם ישראל, לא להיות בבושה מול הילדים החיילים שלי שרק שואלים כל הזמן 'אימא, מה יהיה?', אני עונה להם 'אלוהים גדול, אולי מישהו יעזור לנו סוף סוף".

ארגון "חסדי נעמי" מסייע לדולי, אך זה לא מספיק. "הם היחידים שעוזרים לי, אבל זה לא מספיק כדי להעביר את החג", טענה דולי, "אין לי כלום בבית, אנחנו בקושי גוררים יום. אני קוראת לכל מי שיכול לעזור לי ולמשפחתי לקיים את החג, ובכלל להרים אותנו על הרגליים, אני כבר לא מסוגלת לעמוד בבושה מול הילדים שלי, לא זוכרת מתי היה לי שקל ללכת לסופר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

רבע מהישראלים יחסכו בקניית בשר ודגים לחג

הסיפור של דולי אינו היחיד. לקראת חג הפסח הקרב, משפחות רבות מתקשות לחגוג בשל קושי כלכלי. מספר המשפחות מעין אלו רק הולך ועולה בשנים האחרונות. מסקר של עמותת "חסדי נעמי", שנערך באמצעות מכון המחקר רפי סמית, עולה כי שליש מהציבור הישראלי יחסוך במוצרים לחג בגלל שינוי לרעה במצבו הכלכלי. עוד מצא הסקר כי השנה יותר מרבע מהישראלים, 26.7%, יחסכו בבשר, בעוף ובדגים, ו-4.5% מהישראלים יחסכו בירקות.

תמי, אישה נזקקת, חולון. אפריל 2016. מגד גוזני
"המדינה לא עושה כלום". תמי/מגד גוזני

גם תמי, בת 49 מחולון ואם לתשעה ילדים, מתקשה לקיים את מצוות החג. שלושה מילדיה של תמי נשואים, ויש לה שמונה נכדים. את המחשבות על החג הקרב היא מנסה להדחיק. "הראש שלי עדיין לא במקום לקראת החג", סיפרה. "אני עסוקה בכל כך הרבה בעיות אחרות, בעיקר מסתמכת על העזרה של עמותות כמו 'חסדי נעמי'. אנחנו שמונה נפשות בבית, וזה לא פשוט. ילד אחד שלי היה בשיקום בבית החולים אברבנאל בגלל שימוש בסמים קשים. עד היום הוא במעצר בית, כבר שנה וחצי".

"לכל מקום שאת פונה מפנים לך עורף"

"החלום שלי היה שאני אקח את הילדים שלי לקניון, הם לא יודעים אפילו מה זה"

"אני מחפשת עמותות להיעזר בהן", המשיכה. "בעלי אברך, אני חולת סוכרת, יש לי פיברומיאלגיה (תסמונת הגורמת לכאבים בשרירים - ד"י) ואני בקושי מתפקדת. אני לוקחת את הכדורים של הסוכר ומזריקה וזה גורם לי להיות הרבה בהסגר עם עצמי". המחשבות שמטרידות את תמי הן בעיקר כיצד תוכל לרכוש מוצרים לערב החג. "מה שעולה לי לראש זה מה נשים על השולחן? מאיפה נשיג את הכסף? מאיפה נשיג מצרכים? ואני לא מדברת על ביגוד לילדים, שמעולם לא קניתי ותמיד קיבלתי. החלום שלי היה שאני אקח את הילדים שלי לקניון, הם לא יודעים אפילו מה זה, לקנות לילדה שמלה, בגד, הדברים המינימליים. הייתי רוצה שהשם ייתן לי בריאות, אז הייתי יכולה לעבוד ולא הייתי צריכה אף אחד".

תמי מבינה שיש עוד רבים במצב דומה. "בישראל 2016 יש המון משפחות כמונו, המון שאני מכירה אישית", אמרה תמי. "המדינה לא עושה כלום, שום דבר, זה תמיד עמותות, זאת לא מדינת רווחה. לכל מקום שאת פונה מפנים לך עורף, שמים לך רגל. אם בן אדם לא מרגיש טוב הוא לא שווה כלום, לא יכול לעבוד, לא יכול לעשות שום דבר. בציבור החרדי בכלל יש הרבה משפחות כמונו, הרבה אנשים חושבים שזה מכת גורל, שאם אין עזרה - אז זה המצב. יש אנשים שנלחמים ומצליחים לקבל את המינימום שמגיע להם".

"לא רוצה לחשוב על היום שבו עמותות יתקשו להמשיך"

50% מתושבי הדרום העידו כי ייאלצו לחסוך במוצרי מזון לקראת החג - בניגוד לתושבי הצפון. בתל אביב ובאזור השרון שליש מהתושבים העידו כי ייאלצו לחסוך במוצרי מזון, ובירושלים רק 26% מהציבור יחסכו. באזור תל אביב והמרכז 69% אמרו כי המוצרים שייאלצו לחסוך בהם לקראת החג הם בשר ועוף. בירושלים הנתון זהה.

מנכ"ל "חסדי נעמי", משה כהן, אמר כי בכל שנה העמותה מקבלת יותר ויותר פניות לקראת פסח לקבלת סיוע, ודווקא מצד צעירים יותר. "חלק מנתוני הסקר מגבים תחושה זו, ומדובר במגמה מסוכנת שחייבים להציב מולה את החיילים והמפקדים הטובים ביותר שיש לנו בעולם הרווחה", אמר כהן. "'חסדי נעמי' תמשיך להוביל את פעילות הרווחה בישראל ולחלק לעשרות אלפי בני אדם מוצרי מזון, אך עם זאת אני לא רוצה לחשוב על היום שבו עמותות יתקשו להמשיך. מדובר יהיה באפוקליפסה מבחינת עניי ישראל. הם פשוט יקרסו ויפילו יחד איתם את המעמד הממוצע, שסוחב אותם על גבם באמצעות המסים, מעמד שהופך לעני יותר ויותר בפני עצמו".

יו"ר "חסדי נעמי", יוסף כהן, הוסיף: "כמו בכל שנה, גם השנה אנחנו מבקשים עזרה מכל מי שיכול לתרום לנו, בין אם מדובר במזון, בממון, או בידיים עובדות".

שלום אורי בן ה-10 נוהג מדי יום שישי לאסוף כסף עבור נזקקים בבית הספר שלו עבור נזקקים. כששמעו על כך ב"חסדי נעמי" הציעו לו להוביל את הקמפיין השנתי שלהם לקראת פסח, ולקרוא לציבור הרחב להצטרף אליו ולתרום. לתרומות לעמותה יש להתקשר לטלפון 03-6777777.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלום אורי עם קופת הצדקה של "חסדי נעמי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully