וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת אנרכיה רפובליקנית: טראמפ שילם על מתקפתו החריפה נגד נשים

6.4.2016 / 13:00

המיליארדר הובס בוויסקונסין בידי קרוז, שמשימתו לבלום אותו מלזכות במספר הצירים הנדרש עולה יפה ומגדילה את האפשרות לסיבוב שני בוועידת המפלגה - אז המרוץ ייפתח מחדש. אצל הדמוקרטים, קלינטון משלמת על שאננותה, אך לסנדרס אין הרבה במה להתנחם. ריאיון לאולפן

עריכה: ניר חן

תקופה ארוכה היה נדמה שדונלד טראמפ יכול להשתלח בכל מי שיחפוץ מבלי שהדבר יפגע בהתמודדותו במרוץ על ראשות המפלגה הרפובליקנית. הלילה (רביעי) הוא הוכה קשות על ידי יריבו השנוא טד קרוז, שניצח אותו בוויסקונסין בפער של כ-13% - הפרש גבוה יותר מהסקרים האחרונים – אחרי שבוע שערורייתי במיוחד, גם במונחים שלו עצמו.

איל הנדל"ן מניו יורק בחר בשבוע שעבר להוציא את קצפו על נשים, פלח חשוב במיוחד עבור מי שחולם לזכות בבחירות לנשיאות בנובמבר. החל מעלבונות כלפי היידי קרוז, רעייתו של הסנאטור מטקסס, דרך קריאה להענשת נשים שעברו הפלה ועד לתמיכה במנהל הקמפיין שלו שמואשם בתקיפת עיתונאית – טראמפ העניק קלפים רבים למתנגדיו ההולכים וגדלים. על אף שניסה להשתמש באשתו מלאניה כדי לרכך את תדמיתו כשונא נשים והביא אותה לעצרת בחירות, ויסקונסין היא תמרור אזהרה להמשך הקמפיין.

המועמד לרוץ מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית טד קרוס נואם בעצרת בחירות במילווקי. רויטרס
הממסד התגייס לטובתו בוויסקונסין. קרוז, הלילה/רויטרס
דונלד טראמפ ורעייתו מלאניה בעצרת בחירות במילווקי, ויסקונסין, ארצות הברית, 4 באפריל 2016. רויטרס
אשתו לא הצליחה לבלום את הנפילה שלו. טראמפ ורעייתו, אתמול/רויטרס

קרוז יגרוף את רוב 42 הצירים שמעניקה ויסקונסין ובכך יקשה עוד יותר על המיליארדר להשיג את מספר הקסם של 1,237 צירים להבטחת המועמדות. טראמפ יאסוף רק שלושה צירים מהפריימריז הלילה ובסך הכל הוא יחזיק ב-740 צירים – 500 פחות מהרף הנדרש. גם לסנאטור השמרני – עם 514 צירים - אין סיכוי גבוה להגיע למספר הקסם, אך הוא מקווה לבלום את טראמפ ולהגיע לסיבוב שני בוועידת המפלגה בקיץ, אז יהיו הצירים משוחררים ממחויבותם עבור המועמדים. מושל אוהיו ג'ון קייסיק לא זכה הלילה בצירים ובסך הכל יש לו 143 - אך מסרב לוותר.

על אף שהסנאטור אינו כוס התה של הממסד, בוויסקונסין התגייס למענו המושל סקוט ווקר, שפרש בשנה שעברה מהמרוץ לראשות המפלגה, כמו גם "סופר פאקס" רבים – ארגוני תורמים עצמאיים – שנתמכו בידי בכירי המפלגה החוששים מכך שטראמפ ירסק אותה אם ייצג אותה בבחירות הכלליות. ואולם, ישנה עדיין אפשרות שהממסד הרפובליקני ינסה להנחית דמות אחרת שתנהיג את המפלגה, דוגמת יו"ר בית הנבחרים פול ראיין או מיט רומני, שהפסיד ב-2012 לברק אובמה. הן טראמפ והן קרוז הזהירו מפני אפשרות שכזאת, שלדבריהם תגרום למהומות. הדרך לאנרכיה בוועידה בקליבלנד נראית סלולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לטראמפ עדיין נותר זמן להתאושש, לקראת הבחירות במדינות החוף המזרחי, בראשן מדינתו ניו יורק, שם הוא מוביל בסקרים. עם זאת, גם בוויסקונסין המיליארדר היה הפייבוריט לנצח, עד שבשבועות האחרונים השלים קרוז את המהפך. סימן נוסף להתחזקותו של הסנאטור ניתן בסקר שפרסמה אתמול סוכנות הידיעות רויטרס, ולפיו השניים צמודים ברמה הכלל ארצית - רק לפני חודש, טראמפ החזיק ביתרון של 20% על פני קרוז.

הילרי קלינטון בעצרת בחירות בניו יורק, ארצות הברית, 4 באפריל 2016. רויטרס
עם הפנים לניו יורק. קלינטון בעצרת בחירות במדינה/רויטרס

בצד השני, אצל הדמוקרטים, ברני סנדרס רשם ניצחון נוסף על הילרי קלינטון, השביעי מתוך שמונה המדינות האחרונות שבהן התנהלו הפריימריז הדמוקרטיים. למרות זאת, שרת החוץ לשעבר הפגינה אדישות מסוימת כלפי הפסדה בוויסקונסין, שעליה פסחה בימים האחרונים כשהעדיפה לקיים עצרות במדינת ניו יורק.

קלינטון בירכה את סנדרס על ניצחונו הנוסף, כשהיא מודעת לכך שמבחינת חישוב הצירים, ההפסד בוויסקונסין לא שינה הרבה. מתוך 86 הצירים שמעניקה המדינה לדמוקרטים, הסנאטור מוורמונט - שהבטיח להתמודד עד הסוף חרף היתרון הגדול של שרת החוץ לשעבר, יקבל לפחות 44, אולם קלינטון תאסוף לחיקה לפחות 28 צירים. כך, הפער בן 263 הצירים הצטמצם באופן מזערי למדי.

שרת החוץ לשעבר, שדומה שמתחילה לשלם על שאננותה והתמקדותה ביריביה הרפובליקנים, נהנית גם מתמיכתם של 469 צירי על – מנהיגי המפלגה הדמוקרטית שיכולים להצביע כאוות נפשם. לקלינטון יש בשלב זה 1,743 צירים – 640 פחות מהרף להבטחת המועמדות - לעומת 1,056 של סנדרס. על אף הפער הנוח, אם הסנאטור הסוציאליסט ימשיך במומנטום, ייתכן שחלק מצירי העל יתחילו לשקול שוב את נאמנותם לשרת החוץ לשעבר הזקוקה לניצחון משכנע במדינת ניו יורק, שאותה ייצגה בסנאט במשך שמונה שנים, אחרת יגברו הקולות המפקפקים בניהול הקמפיין שלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully