וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט מסמכי פנמה: קריאה להדחת נשיא אוקראינה וראש ממשלת איסלנד

בקייב קוראים לפתוח בחקירה נגד פורושנקו, שנקשר בהקמת חברת אחזקות. באיסלנד, האופוזיציה תעלה הצבעת אי-אמון בראש הממשלה, שיחד עם אשתו מעורב במכירת מניות. בקרמלין דחו את הטענות כלפי פוטין: "הפוטינופוביה מתפשטת"

עריכה: ניר חן

"פנמה ליקס": הדלפת המסמכים הגדולה ביותר בהיסטוריה, שנחשפה אתמול, מתחילה היום (שני) לתת את אותותיה הפוליטיים. שני ראשי מדינות שהוזכרו כמעורבים בפרשה שכוללת שימוש במקלטי מס כדי להלבין כספים נתונים בפני לחץ מצד האופוזיציה בארצם, שקוראת להדחתם.

בפרלמנט ברייקיאוויק, בירת איסלנד, האופוזיציה הודיעה כי תעלה הצבעת אי-אמון נגד ראש הממשלה סיגמונדור גונלאוגסון, אולם לא ברור אם היא תתקיים עוד היום. הפגנה מחוץ לבית המחוקקים, שמאורגנת על ידי עמוד הפייסבוק "בחירות עכשיו", צפויה להתקיים עם תחילת הכינוס.

"אני מקווה שהוא מבין את חומרת הנושא וכי יש לו את הכבוד להתפטר לפני שהפרלמנט יתכנס היום", כתבה בירגיטה ג'ונסדוטיר, חברת מפלגת הפיראטים, בדף הפייסבוק שלה. לפי הסקרים האחרונים, המפלגה זוכה לאחוזי התמיכה הגדולים ביותר במדינה, אך הקואליציה של ראש הממשלה מחזיקה ב-40 מושבים מתוך 63 המושבים בפרלמנט.

ראש ממשלת איסלנד סיגמונדור גונלאוגסון. AP
ישרוד את הצבעת האי-אמון? ראש ממשלת איסלנד סיגמונדור גונלאוגסון/AP

לפי המסמכים שדלפו, סיגמונדור ואשתו החזיקו בחברה באיי הבתולה הבריטיים, המשמשים מקלט מס, עוד כשנכנס לראשונה לפרלמנט ב-2009, אז מכר את מניותיו בחברה לרעייתו בדולר אחד בלבד. לחברה אף היו איגרות חוב בשווי מיליוני דולרים בשלושה בנקים גדולים במדינה, שפשטו את הרגל במהלך המשבר הכלכלי הגדול ב-2008 - מה שהפך אותו לאחד מבעלי החוב. ואולם, במשא ומתן שניהלה ממשלתו עם הנושים בשנה שעברה הוא לא הצהיר על קשריו המשפחתיים לסוגייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו 1 באפריל 2016. רויטרס
קוראים להדחתו. נשיא אוקראינה פורושנקו/רויטרס

באוקראינה, ראש המפלגה הרדיקלית מהאופוזיציה קרא לפתוח בהליך הדחה נגד הנשיא פטרו פורושנקו. המסמכים מראים כי בעת שהתחוללו קרבות עזים במזרח המדינה בין הצבא לבדלנים הפרו-רוסים ב-2014, מקורביו ניסו לאתר עותק של חשבון שהיה הכרחי להקמת חברת אחזקות באיי הבתולה הבריטיים. "אין ציניות גדולה יותר מלפתוח חברות פטרות ממס בזמן שמאות מחיילינו מתים", כתב מנהיג המפלגה אולה ליישקו בעמוד הפייסבוק שלו, שהתייחס ללחימה נגד המורדים במזרח המדינה.

תמיכת המפלגה הרדיקלית בנשיא חיונית למאמציו להקים ממשלה חדשה ובכך להימנע מבחירות בזק. הנשיא ניסה לאחרונה להדיח את ראש הממשלה ארסני יצניוק, שלדבריו איבד את אמון העם, אך הוא יזדקק לתמיכתן של מפלגות קטנות כדי להשיג רוב בפרלמנט.

גם בשורותיו של הנשיא נשמעת ביקורת כלפיו. "אני סבור שיהיה לכך השפעה על שחיקה נוספת בתמיכה בפורושנקו", אמר סרגיי לשצ'נקו, חבר בסיעתו של הנשיא, לסוכנות הידיעות רויטרס. הוא ומחוקק נוסף – מוסטפה ניים – אמר כי על הפרלמנט לפתוח בחקירה מיוחדת סביב הטענות כלפי הנשיא.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין 31 במרץ 2016. רויטרס
בקרמלין דוחים את הטענות. פוטין/רויטרס

גם בקרמלין התייחסו היום לחשיפת מסמכי פנמה, אחרי שהודלף כי חבריו הקרובים של הנשיא ולדימיר פוטין הלבינו כשני מיליארד דולרים דרך חברות שפעלו במדינות המשמשות מקלטי מס. הדובר דימיטרי פסקוב אמר כי הדיווחים על קשר בין פוטין להלבנת ההון "נועדה להכפיש את שמו" לפני הבחירות שייערכו ב-2018.

"הפוטינופוביה ברחבי העולם הגיעה לרמה כזאת שלמעשה יש טאבו על להגיד משהו טוב לגבי רוסיה או לגבי המדיניות שלה או על הישגיה. חייבים להגיד דברים רעים וכשאין מה לומר, חייבים להמציא. זה ברור לנו", הוסיף. "אין כאן שום דבר קונקרטי או חדש".

בבריטניה, הממשלה ביקשה היום לקבל לידיה את המסמכים הנוגעים ללקוחות משרד עורכי הדין "מוסק פונסקה" שבפנמה כדי לבחון אם אזרחיה המעורבים בפרשה העלימו מס. ואולם, דוברת מטעמו של ראש הממשלה דייוויד קמרון סירבה להתייחס למידע שעלה מהמסמכים, ולפיו אביו השקיע כספים בחברות פטורות ממס מעבר לים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully