וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך להכנסת הרצוג לקואליציה נגוז, אך דווקא דרעי עשוי לייצב אותה

2.4.2016 / 0:36

פרסום הפרשות שבהן נקשרו שמותיהם של ראש המחנה הציוני ויו"ר ש"ס, טרף את הקלפים לשינויים בקואליציית ה-61, אף שקודם לכן הציג השר בנט עמדה מפתיעה. בינתיים בעבודה מנסים לאתר את המדליף ולחלק יש רעיון מי הח"כ הסורר

צילום: מאצ'י הוף

זה נשמע כמו היסטוריה רחוקה, אבל עד יום רביעי בערב, עת התפרסמו בערוץ 2 החשדות נגד יצחק הרצוג, עוד עסק נתניהו באפשרות להרחיב את ממשלת ה-61. המצוקה הפרלמנטרית שבה שרוי ראש הממשלה בגלל חרם ההצבעות שמטילים עליו שני חברי הכנסת המורדים דוד אמסלם ואברהם נגוסה, החזירו לחיים את המחשבה על הגדלת הקואליציה. במקביל, בחן נתניהו ברצינות את הדחתם של שני חברי הכנסת שאינם מצביעים עם הקואליציה כמחאה על אי העלאת 9,000 בני הפלשמורה, מהוועדות שבראשן הם עומדים.

"מה דעתכם על האפשרות להרחיב את הממשלה?", שאל נתניהו ביום ראשון את ראשי מפלגות הקואליציה בפגישתם השבועית. דרעי וכחלון היו מיד בעד. ליצמן היה מסויג בהרבה, ובחר להמשיל את מצב הקואליציה למניין הדרוש על מנת לקיים תפילה. "כשיש עשרה אנשים בבית כנסת כולם תמיד באים כי יש עליהם אחריות. ברגע שהמספר גדל ל-15, אף פעם אין מניין", אמר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה. 20 במרץ 2016. מארק ישראל סלם, פול צלמים
"מה דעתכם על האפשרות להרחיב את הממשלה?", שאל נתניהו בישיבת ראשי המפלגות/פול צלמים, מארק ישראל סלם

אבל העמדה המעניינת מכולם הייתה של נפתלי בנט. "אני חושב שמבחינת הלכידות הפנימית, יש הרבה יותר היגיון בצירוף של ליברמן, אבל לא אטיל וטו על צירוף הרצוג", הפתיע. מאוחר יותר הבהיר בשיחות סגורות כי התנאי הזה שריר וקיים רק בתנאי שלא ישונו קווי היסוד של הממשלה. "אם ינסו לשנות את קווי היסוד של הממשלה כך שיכללו הכרה בפתרון שתי המדינות, אפרוש", אמר למקורביו. גורמים בכירים בקואליציה מבהירים שהחששות של בנט לא היו מופרכים. "המגעים מול המחנה הציוני נמשכו ממש עד לפרסום על הבדיקה נגד הרצוג, והם היו רציניים", אמר גורם בקואליציה.

כעת, מדובר בתרחיש שסיכויו נראים דמיוניים, ונתניהו שוב צריך לשבור את הראש כדי להבטיח רוב בהצבעות ברגע שתסתיים פגרת האביב שאליה יצאה השבוע הכנסת. באותו פורום ראשי מפלגות שהתכנס ביום ראשון השבוע, כאשר ראש הממשלה שאל את המשתתפים מה הם חושבים על מצב הקואליציה, היו ביניהם מי שרמזו לנתניהו בנימוס כי הבעיה היחידה שמפריעה להעביר חוקים בכנסת באופן סדיר, היא אותם שני ח"כים סוררים. אלא שעם סגירת הדלת להרחבת הממשלה, קטן גם הסיכוי להעניש את נגוסה ואמסלם. גורם בליכוד המצוי בפרטים הסביר כי "נראה שראש הממשלה החליט לתת להם הזדמנות נוספת להוכיח את עצמם".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שר החינוך נפתלי בנט בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
"לא אטיל וטו על צירוף הרצוג", אמר בנט/הארץ, מוטי מילרוד

בינתיים, בעבודה, מנסים להבין מהיכן התפוצצה הפרשה הנוגעת להרצוג ואיך הגיע המידע לגורמי החקירה. בשיחות סגורות, לא מעט דמויות במפלגה מפנות את האצבע המאשימה כלפי חבר הכנסת אראל מרגלית. בין היתר, מציינים גורמים במפלגה את התייצבותו הקולנית לצדו של הרצוג והקריאה לכל החברים לעשות כמוהו, כאקט שהוא בבחינת "על ראש הגנב בוער הכובע". מסתבר שהצהרות התמיכה של מרגלית בהרצוג נתפסו כלא אמינות במיוחד על ידי כמה מחברי המחנה הציוני, שחזו רק לפני שבועיים כיצד באורח מסתורי מוצא את דרכו לתקשורת סרטון בו תוקף חבר הכנסת את יו"ר המפלגה וקורא לערוך פריימריז בהקדם. מרגלית דחה על הסף את הדברים, ציין שהוא תומך תמיכה מלאה בהרצוג ואף הזכיר שהאחרון בכבודו ובעצמו אמר לו בשיחה ביניהם כי אינו חושד שהוא עומד מאחורי הבדיקה בעניינו. "יש לי מחלוקת פוליטית עם הרצוג, אבל גם חברות אמיתית. יש הרבה סכסכנים כרגע", אמר בתגובה.

אראל מרגלית ויצחק בוז'י הרצוג, פריימריז במפלגת העבודה, ספטמבר 2011. שלומי גבאי
על ראש הגנב בוער הכובע? מרגלית לצד הרצוג, 2011/שלומי גבאי

במקביל, הפרשה שבה נקשר שמו של דרעי הבשילה בתוך שתי יממות מרגע הפרסום בערוץ 2 לכדי חקירה פלילית. האם זה מהלך שעלול לערער את הממשלה? בליכוד יש מי שטוענים כי בהפוך על הפוך, הסיטואציה הנפיצה הזו עלולה דווקא לשרת את היציבות הקואליציונית. שהרי לדרעי - שהחקירה הפלילית בעניינו בוודאי תשתרע על פני שבועות, אם לא חודשים - לא יהיה כעת כל אינטרס לזעזע את היציבות הקואליציונית ולכן גם אם ייאלץ בסופו של דבר להשעות עצמו או אפילו להתפטר מתפקידו, יש הסבורים כי ימשיך להיות המושך הבלעדי בחוטים מאחורי הקלעים, וכי יפעיל את כל כובד משקלו בעד המשך היציבות של הממשלה, לפחות עד שההליך בעניינו ימוצה.

(עדכון ראשון: 18:36)

אריה דרעי מדבר בכנס ראשי רשויות ערי פיתוח בטבריה. מאיר וקנין, מערכת וואלה!
לא יהיה לו אינטרס לערער את יציבות הקואליציה/מערכת וואלה!, מאיר וקנין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully