וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להכניס אותם לכלא": קיבוצים בצפון שוב סוערים בשל הרצאת שוברים שתיקה

1.4.2016 / 22:01

במענית ובמעגן מיכאל התעוררו ויכוחים כשנודע על הכוונה לקיים מפגשים עם נציגי הארגון במבני ציבור של הקיבוצים. חלק מהמתנגדים כינו את חברי הארגון ואת תומכיהם "בוגדים". לבסוף התקיימו הצבעות שבהן נקבע כי המפגשים יתקיימו

עריכה: ניר חן

(ויכוח סוער בקיבוץ שער הגולן בשל הרצאת שוברים שתיקה, לפני כשלושה שבועות)

אחרי הסערה שהתעוררה בקיבוץ שער הגולן שבעמק הירדן בעקבות הזמנת נציגי ארגון "שוברים שתיקה" למפגש, התעוררו לאחרונה ויכוחים דומים בקיבוצים נוספים בצפון. במענית שממזרח לחדרה ובמעגן מיכאל שבחוף הכרמל התגלעו מחלוקות בין החברים בקיבוצים כשנודע על כוונה לקיים מפגש עם נציגי שוברים שתיקה במבני ציבור.

במענית, שכמו שער הגולן הוקם על ידי תנועת "השומר הצעיר", טענו המתנגדים כי הופעת נציגי הארגון במבנה ציבור, דוגמת מועדון הקיבוץ, משמעותה שהקיבוץ מביע תמיכה בארגון. חלק נרחב מהדיון התקיים בעמוד הפייסבוק של הקיבוץ, שבו כתבו המתנגדים: שוברים שתיקה הוא ארגון מזויף, לא לגיטימי, ואין לתת להם במה"; "יש להכניס את כל החברים בשוברים שתיקה לכלא סגור ומסוגר. בוגדים הם וכל מי שחושב כמוהם! חצופים! מי שלא טוב לו מוזמן לערוק מהמדינה"; "במדינה אחרת הם היו יושבים מזמן בכלא מאחר שהעדויות שלהם מאוד בעייתיות".

כנס שוברים שתיקה אוניברסיטת תל אביב, 17 בינואר 2016. ראובן קסטרו
"ניצחון גדול". פעילות של "שוברים שתיקה" באוניברסיטת תל אביב, ינואר/ראובן קסטרו

בשל חוסר ההסכמה נערכה במענית אסיפת קיבוץ בהנחיית המגשר גלעד לוי. השבוע נערכה הצבעה בנושא. 90 מחברי הקיבוץ הצביעו בעד קיום המפגש ו-62 הצביעו נגדו, ולבסוף נקבע כי המפגש יתקיים בשבוע הבא. במעגן מיכאל קיימו אסיפה שבה השתתפו כמאה חברים, ובסופה הצביעו רובם בעד קיום המפגש.

ד"ר אבי עופר, ממארגני המפגש בקיבוץ מענית, אמר כי "ההשתתפות הרחבה בדיון הייתה מפתיעה ועלתה אף על נושאים אחרים שעלו על סדר היום של הקיבוץ בשנים האחרונות. רמת האכפתיות הפתיעה לטובה, והדיון היה נפלא". לדבריו, "עבור התומכים במפגש זה ניצחון גדול". הוא ציין כי היו גם צרימות במהלך הוויכוח, אבל זה היה בשוליים. "לרוב זה היה ויכוח תרבותי ומנומק. היו חברים שמתנגדים לשוברים שתיקה בכל רמ"ח איבריהם והם תמכו בבואם, בשם חופש הביטוי, והיו כאלה שאין להם בעיה עם הארגון אך התנגדו לבואם כדי למנוע מחלוקת בקיבוץ", הסביר.

"בעבר אנשי 'שוברים שתיקה' הופיעו בקיבוצים ללא כל בעיה"

בשער הגולן, ששם הגיע העימות לשיאו לפני כשלושה שבועות, התקיים השבוע המפגש. אף שמזכירות הקיבוץ אישרה לקיימו במועדון, החליטו המארגנים לקיימו בבית פרטי, שאליו הגיעו כ-70 משתתפים.

לדברי יו"ר מרצ בתנועה הקיבוצית, יורי קנדל, "בעבר אנשי שוברים שתיקה הופיעו בקיבוצים ללא כל בעיה. הכול התעורר ברפסודיה בכינרת (אירוע מסורתי שנתי – א"א) שעורכת התנועה הקיבוצית לבני הנוער שלה".

עמדת המדרון ששומרה כאתר היסטורי בקיבוץ שער הגולן, נובמבר 2015. מאיר ועקנין, מערכת וואלה! NEWS
כ-70 משתתפים הגיעו למפגש. שער הגולן/מערכת וואלה! NEWS, מאיר ועקנין

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, תקף אז בחריפות את התנועה הקיבוצית על שזו הזמינה את נציגי שוברים שתיקה לאירוע. "הנה עוד הוכחה, למי שצריך, לכך שיש בשמאל הישראלי כאלה שירדו מהפסים", אמר אז לפיד.

"נציגי שוברים שתיקה השתתפו גם בעבר במעגלי השיח, כמו גם נציגי תנועות וארגונים אחרים", אמר קנדל. "אבל מאז אותו אירוע התעורר הוויכוח". הוא הוסיף כי למרות הוויכוחים הוא "מרוצה מהשיח הפוליטי שמתעורר בחלק מהקיבוצים, אחרי שבשנים האחרונות, עם תהליך ההפרטה בקיבוצים, הופרט גם השיח הציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully