וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השיחה שסיבכה את יצחק אברג'יל ושינתה את המאבק בפשע המאורגן

2.4.2016 / 12:30

"מה'חביתה' צריך לצאת שקשוקה". אלו המילים שהצליחו בלשי ימ"ר תל אביב ליירט חודש לפני הניסיון לחסל את רוזנשטיין ברחוב יהודה הלוי. 13 שנה אחרי, וואלה! NEWS מפרסם לראשונה את תמליל השיחה שהפכה לראיה מרכזית בפרשת 512, והמחישה איך אברג'יל הפך לבוס של כל הבוסים

עריכה: ניר חן

"בוא תסתכל לגבי ה'חביתה', אני אשב עם האבא לשיחה הגיונית - להראות לו שמה'חביתה' צריך לצאת שקשוקה". אלו המילים שהצליחו בלשי ימ"ר תל אביב ליירט חודש בלבד לפני הפיצוץ שהחריד את רחוב יהודה הלוי, והביא לרציחתם של שלושה אזרחים תמימים. בשיחה הזו, הסביר האיש המסוכן ביותר בעולם הפשע, יצחק אברג'יל לחיילו אהרון שושן, כיצד הוא ישכנע את "חביתה", כינוי לאחד מנאמניו, לקדם בהקדם האפשרי הכנת מטען רב עוצמה, שאמור "לפרק" את זאביק (הזאב) רוזנשטיין.

המילים האלו, שיצאו מפיו של אברג'יל, המחישו למשטרה כבר אז בשנת 2003, שבוס חדש הגיע לשכונה והוא לא בוחל בשום אמצעי. אותה השיחה הייתה, למעשה, הסנונית הראשונה בהרכבת דמותו האימתנית של אברג'יל, שבמהרה הפך לאחד מראשי ארגונים המאיימים, הכריזמטיים והמסוכנים - לא רק בישראל אלא גם בעולם. 13 שנה אחרי, והשיחה הזו, המתפרסמת כאן לראשונה, הפכה לראיה הממשית המרכזית בפרשת 512, פרשה שהמחישה יותר מכל כיצד אברג'יל הפך לבוס של כל הבוסים.

באותה השיחה, הביע שושן את חוסר שביעות רצונו מאופן ההתקדמות של הכנות לקראת הנחת המטען, אברג'יל, כהרגלו, ענה לו בנונשלאנטיות: "אתה יודע, שלמה המלך היה החכם באדם, הוא אמר 'כל זמן ועת לכל חפץ ותחת השמיים, לכל זמן. לכל דבר, הזמן שלו". חודש בלבד אחרי השיחה הזו, בעת ביקורו של רוזנשטיין בצ'יינג' השכונתי ביהודה הלוי, מטען רב עצמה, אותה ה"שקשוקה" שביקש אברג'יל, הופעל והביא לרציחתם של שלושה אזרחים ולפציעתם של 40 נוספים. רוזנשטיין נפצע קל בלבד, אך יותר מכל, אותן האזנות הסתר, הבהירו למשטרה כי עולם הפשע הישראלי לעולם לא יהיה אותו הדבר, מיד לאחר ששמעו את השיחות בדיעבד. "חומר מפליל" עם השיחה שגרמה למשטרה להתמקד בפועלו של אברג'יל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת ניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, ספטמבר 2003/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז התפוצצה פרשת 512, במסגרתה גייסה המשטרה חמישה עדי מדינה, וייחסה לאברג'יל אירועי רצח ורשת חובקת עולם של אקסטזי, יושב הבוס הגדול בהפרדה. "אברג'יל חיזק שורשים מאז חזרתו לישראל", כך נכתב בדוחות המודיעיניים של המשטרה, המתייחסים למצב העדכני בשטח בכל הקשור לבוס, גם לאחר מעצרו בפרשה הגדולה. "אברג'יל הוא ראש ארגון פשיעה אשר עד לפני כשנתיים לערך, ריצה מאסר בחו"ל ואת המשך ריצוי מאסרו קיבל לרצות בישראל", כתבו בסיכומיהם אנשי המודיעין של המשטרה, בהתייחסם לחזרת המשך ריצוי עונשו בתיק הברחת הסמים האמריקאי לפני כשנתיים.

ההערכה במשטרה כי הסיבה לחזרתו לישראל מהכלא האמריקאי, שם תנאי כליאתו היו נוחים בהרבה, היא איבוד האחיזה ברחוב הישראלי. למרות מעורבותו של אברג'יל בפרשת ב. יאיר, ולמרות סעיפי האישום הכבדים בפרשת 512, בה הוא מואשם גם בסעיפים של רצח, נראה כי לפי החומר המודיעיני הצליח אברג'יל להחזיר את ההרתעה לשטח עם חזרתו. "טרם חזרתו ועם חזרתו לארץ, החל לזרום מידע רב אודותיו, ואודות עבריינים אשר מקורבים אליו וכן מסוכסכים עימו", נכתב בדו"ח.

הערכות מודיעיניות מצביעות כי אחד הארגונים המסוכסכים עם אברג'יל יותר מכל הוא ארגון בהנהגת האחים יוסי ואלי מוסלי, שעם היעדרותו, הצליחו להשתלט על שורה של עסקים, בעיקר במשולש בת ים-ראשון לציון-חולון, במלחמה שגבתה לפחות 17 קורבנות במהלך השנים שבהן אברג'יל שהה בחו"ל.

"חזרתו לארץ יצרה אווירה לחוצה ומתוחה בין ארגוני פשיעה ועבריינים עד היום", מצטט הדוח. "התארגנותו בתחום הפשיעה ברחבי הארץ התחזקה על ידי העברת מסרים החוצה והפעלת עבריינים אחרים מטעמו, קידום פעילות פלילית וחיזוק מעמדו בארגון פשיעה בראשו עומד וכן בכלל ארגוני הפשיעה, שנמצאים בחלקם בקואליציות עם העותר, או בסכסוכים קשים. העותר פועל מתוך כותלי הכלא באופן אינטנסיבי וללא ספק על מנת לחדש ולקדם את מעמדו בכלל רחבי הארץ."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
כיתוב: תמלול שיחה בין איציק אברג'יל לבין אהרון שושן. סריקה, מערכת וואלה!
תמלול השיחה בין איציק אברג'יל לאהרן שושן/מערכת וואלה!, סריקה

הדוח מציין כי למרות שנמצא בהפרדה, "פועל העותר מבלי חשש ומנצל כל הזדמנות שנקרית בדרכו. העותר אינו בוחל בכל אמצעי על מנת לממש מטרותיו וכוונותיו הפליליות. מתיק מודיעיני עולה מידע המחזק האמור לעיל ומלמד על מסוכנותו לשלום הציבור ומכאן ההכרה להשארתו בהפרדה". הדוח אף מפרט ומגלה כי למרות החשיפה הגדולה של פרשת 512, טרם הסתיימה החקירה המלאה בתיק: "מאחר שחלקים מהפרשה עדיין אינם גלויים, וכל חשיפה שלא לצורך עלולה לפגוע בפעילות היחידה, יפורט רק מעורבותו באופן כללי".

לפי המידע המודיעיני, אחד האנשים המרכזיים עמו מצוי בקשר אברג'יל הוא יעקב (עקא) שמעון, ראש הסניף הירושלמי, שהצליח להיחלץ מאישום בפרשת 512. בין נאמניו הוותיקים של אברג'יל, רוב המעורבים מצויים מאחורי סורג ובריח, כשאישומים תלויים ועומדים בפרשה, ביניהם, העבריין מוטי חסין, ראש ארגון הפשע האילתי, אילן בן שטרית ועוד.

למרות שהמסמך של המשטרה מבקש להפנות לחוות דעת של השב"ס, ממסמך השב"ס שהגיע לידי וואלה! NEWS עולה כי דווקא התנהגותו של אברג'יל בעת שהותו בכלא היא חיובית: "בן 47, נשוי פלוס 5, תושב מודיעין, בוגר 12 שנות לימוד אותם השלים בשב"ס, ללא שירות צבאי, מעורב בפלילים מגיל צעיר. לדבריו, עצמאי ויש עסקים בבעלותו, כניסה חמישית לשב"ס", נכתב. עוד צוין כי אברג'יל שולל התמכרות לסמים, ומאשר שבעבר השתמש בחשיש באופן מזדמן. אברג'יל שוהה בשלב זה בכלא רימונים בצפון. גולת הכותרת בדוח נכתב כי אברג'יל "מנומס, ורבלי ומשתף פעולה עם כל בעלי תפקידים".

איציק אברג'יל, בימ"ש מחוזי ת"א, 22 ביולי 2015. ניב אהרונסון
מדובר היה בשיחה רגילה ופשוטה בין שני אנשים, עד אשר החל אברג'יל לדבר בקודים. איציק אברג'יל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, יולי 2015/ניב אהרונסון

בחזרה לפרשת 512 ולשיחת המפתח. השיחה בין אברג'יל לבין שושן מתקיימת ב-18 באוקטובר 2003, כחודשיים בלבד לפני הפיצוץ הגדול ביהודה הלוי. בשיחה מורגשת השפעת הכריזמה של אברג'יל על בן שיחו. "אתה יודע אחי היקר מה אני עושה בשבת?", פותח אברג'יל את השיחה עם שושן, "אני עושה סוויץ'. אתה יודע מה זה סוויץ'? אני שם הכול מאחורי ואומר אינשאללה, כל השבת אלוקים. אנחנו טיפוסים קיצוניים, אם אנחנו שומרים משהו, אז אנחנו או שומרים או לא שומרים בכלל. כשאני שומר שבת - לא טלפונים, לא כלום, כלום, כלום. לא טלוויזיה. אני יושב בבית, מתפלל".

לכאורה, מדובר היה בשיחה רגילה ופשוטה בין שני אנשים, עד אשר החל אברג'יל לדבר בקודים ולנסות להבין כיצד מתקדמות התכניות. באותה העת, שני נושאים מרכזיים העסיקו את אברג'יל: המלחמה הקשה עם רוזנשטיין, ובניית אימפריית הסמים חובקת העולם. שני הנושאים האלו מעסיקים את אברג'יל גם בשיחה. אחד השליחים של אברג'יל לעסקאות סמים הוא אותו "חביתה", ששמו אסור בפרסום, כיוון שבמהלך חקירת 512 חתם על עסקת עד מדינה. "תשמע, צריכים להביא לך איזו ניירת", אומר לפתע אברג'יל לשושן, "ושישימו את זה אצל ב'", הוא עד מדינה נוסף, שהיה אחד המקורבים לאברג'יל באותה התקופה. הכוונה, כך הבינו במשטרה, היא לכספים מעסקת סמים נוספת מוצלחת שהוא מצליח להוציא אל הפועל. בהמשך, נשמע אברג'יל מזכיר את ה"שלד".

זאב רוזנשטיין, יצחק אברג'יל. אורי לנץ ומשה אסרף, עיבוד תמונה
ניסיון החיסול הוביל לחקירה שהתגלגלה עד לחשיפת פרשה 512. רוזנשטיין ואברג'יל/עיבוד תמונה, אורי לנץ ומשה אסרף
ב' הפך לעד המדינה וגילה: השלד זה מטען חבלה, שהשתמשו בו ביהודה הלוי. "חביתה" ואביו הם אלו שהיו המהנדסים האחראיים להכנת מטען החבלה

שנים ארוכות שניסו במשטרה להבין מה כוונתו של אברג'יל ל"שלד" עליו דיבר חודשיים לפני החיסול ביהודה הלוי, עד שהגיע ב' והחליט להפוך לעד המדינה וגילה: "השלד זה מטען חבלה, שהשתמשו בו ביהודה הלוי". יתרה מכך, גילה ב' כי "חביתה" ואביו הם אלו שהיו המהנדסים האחראיים להכנת מטען החבלה וכי הכנת המטען מתעכבת. למרבה האירוניה, גם "חביתה" ואביו, הפכו לעדי מדינה בפרשת 512. הפאזל הורכב בשלמותו בזכות אותה השיחה.

"האם 'חביתה' שם את השלד?" נשמע אברג'יל שואל את שושן. "לא, כלום", ענה לו שושן בתגובה.

אברג'יל: "מה אתה אומר".

שושן: "רק דיבורים וריח לא טוב".

אברג'יל: "אבל אני הבנתי שהכול בסדר".

שושן: "לא. כלום לא בסדר. כלום אחי לא בסדר. יכול להיות שלא ראה את הנוף"

אברג'יל: "וואלה הילד הגיע, אמר לי שהכול בסדר".

שושן: "וואלה מוזר לי אחי".

אברג'יל: "אני מדבר על 'חביתה'. על הנושא הזה, מה שאמרתי לך, שהוא מטפל בזה. הרי מה הבעיה לסדר".

שושן: "כן".

אברג'יל: "אני אגיד לך את האמת אהרון. בוא תסתכל נשמה שלי. בוא תקשיב לי. אני יודע את המצב של כולם. יש ניירת (כסף, י"א) המון ניירת, מגיע לה, אם המון - זה אצלי המון, זה לא כמו אצלך המון. ואם אני אומר לך המון, אז אני אומר לך זה המון בשבילנו. אז אתה מבין? בגלל זה הנושא הזה לא מדאיג אותי בכלל. איך אומרים, לכל דבר את הזמן שלו. אנחנו צריכים להסתכל לטווח העתידי".

שושן: "הבנתי אחי, הבנתי ישר, אבל אני לא רואה את האבא בתור צד שיכול לשבת, כי יש לו רגשות לשם, אבל גם כי אני רואה את הדברים האחרים, כרגע בוא נעזוב את זה בצד".

אברג'יל: "הנושא הראשון, לא הכלכלי. בוא תסתכל לגבי ה'חביתה', אני אתן לאבא בהיגיון כשאני אשב איתו לשיחה הגיונית. אני אתן לו".

שושן: "כרגע האבא נחוץ".

אברג'יל: "בסדר, בכל אופן מחר בערב הוא יהיה אצלי ואעביר לו כסף".

תמלול שיחה בין איציק אברג'יל לבין אהרון שושן. סריקה, מערכת וואלה!
תמלול השיחה בין איציק אברג'יל לאהרן שושן/מערכת וואלה!, סריקה

בחזרה לב'. אחד משיאיה של רעידת האדמה בפרשת 512 התרחש כאשר החליט ב' "לפתוח" על הבוס הגדול. מבחינת ארגוני הפשיעה, היה זה מעין קו פרשת מים בכל הקשור לגיוס עדי מדינה, בעיקר לאור נאמנותו העיוורת כמעט של ב' כלפי אברג'יל.

אחת מפעולות החקירה הראשונות שביצעו חוקרי המשטרה עם גיוסו של ב' לידיהם, הייתה להשמיע לו את שיחת המפתח. "יצחק מדבר איתו על הזקן, שמבין שהמטען מוכן והכול בסדר", מגלה ב' לחוקרי המשטרה המרותקים. "אהרון שושן עשה עסקה על סמים 12 קילו של קוקאין". בהמשך מגלה ב' גם את הפרטים לגבי מטען החבלה: "אז הוא אומר 'אם השלד מוכן?' כאילו שיצחק יבין שהכול מוכן, הכול טוב ואהרון אומר שלא מוכן".

החוקר: "הוא התכוון למטען?".

ב': "כן".

החוקר: "על איזה מטען מדובר?".

ב': "של יהודה הלוי".

בשלב זה, ביקשו החוקרים לבדוק את מהימנות גרסתו של ב', לאור העובדה שלמשטרה היה מידע אמין כי ההחלטה על רכישת המטען התקבלה כחודש לאחר השיחה, בפגישה מכרעת בין ראשי ארגון הפשיעה בלובי במלון בבריסל. "איך אתה יודע שאהרון ויצחק מדברים גם על המטען? אנחנו עדיין לפני הפגישה בבריסל. חודש לפני הפגישה?", שואל החוקר. "אהרון ידע בוודאות שאנחנו הולכים לפרק את המטען. יצחק אומר בהקלטה 'שלד מוכן' ואומר לו מוכן, הכול בסדר. הוא לא התכוון למשהו אחר. לא היו עסקאות עם 'חביתה' ואביו על משהו אחר".

החוקר: "אם המטען והחיסול של זאביק היה כבר על השולחן לפני בריסל, מה הייתה המטרה?".

ב: "לא הייתה מטרה ספציפית".

יצחק אברג'יל מובא לדיון על תנאי מעצרו בבית המשפט המחוזי בירושלים, ינואר 2014. טלי מאייר
פגישה מכרעת בבריסל. איציק אברג'יל מובא לבית המשפט המחוזי בירושלים לדיון על תנאי מעצרו, ינואר 2014/טלי מאייר
"הנסיעה לבריסל היא לא הייתה כאילו... יש לו עסקים עם ט' לגבי הסמים, יש לו איתי שאני צריך לשתף אותו מה קורה לגבי הכול. יצחק דיבר מלחמה מהבוקר עד ערב"

החוקר: "אבל הוא (אברג'יל, י"א) קרא לכם למטרה שמה. לך ולאבי (רוחן) ולט' (עד מדינה נוסף) ולי' (עד מדינה נוסף המכונה בואינג) היה שם כינוס. נסגרו שם דברים. אם כבר יש, הולכים עליו, יש צ'יינג' ואהרון כבר מדבר על זה, והאבא כבר אמור להתחיל לעבוד על זה. למה הוא כינס אתכם שם בבריסל, מה נסגר בבריסל?".

ב': "אתה צריך להבין. כאילו, את הנסיעה לבריסל היא לא הייתה כאילו... יש לו עסקים עם ט' לגבי הסמים, יש לו איתי שאני צריך לשתף אותו מה קורה לגבי הכול. יצחק דיבר מלחמה מהבוקר עד ערב".

החוקר: "בבריסל, אני מבין שלא הייתה פקודת מבצע. אני מבין שיצחק לא אומר לכם בטלפון 'תגיעו לפה עכשיו, אני צריך לתת לכם את החותמת, את האישור, לפני פרוץ. למה בכלל הסיפור של בריסל קיים? עם הסיפור של יהודה הלוי של הצ'יינג' בזמן שאתם יושבים בבלגיה?".

ב': "כי אז אני משתף אותו איפה אנחנו צריכים לעשות את זאביק".

החוקר: "סתם, על דעת עצמך, באת ליצחק?"

ב': "לא"

החוקר: "אני יודע שזה לא רלוונטי, לא בראש שלך, אתה בקטע של זיונים, אקסטות וזה, אבל תקשיב, על הדרך אתה יודע שאנחנו רוצים לפרק את זאביק. הוא אומר לך 'מה באמת? לא ידעתי אחי, מעניין'. סתם אתם באים לפה בשביל טיול".

לפני כשבועיים זו הייתה כבר הישיבה השלישית שאברג'יל מסרב לקבל את הדין השיפוטי. הוא דורש פעם אחר פעם ייצוג מהסניגוריה הציבורית, כיוון שלטענתו אין לו כסף והמשטרה החרימה לו כמעט את כל הכספים. עקב החומר הרב בפרשת 512, סירבו עורכי דין רבים בעולם הפלילים לייצג את אברג'יל. עם זאת, נראה שלפי דוחות מודיעיניים כי למרות שהמשטרה בטוחה שסיימה את הפרק של אברג'יל, שמו לא ירד מהר מדוחותיה הסודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully