וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: תנו לשמש יד, זה שווה לנו כסף

הידעתם שרק בישראל מחייבים את מי שירצה להתקין מתקן סולארי על גג הבית לפתוח תיק במס הכנסה? הסרבול והסחבת מרתיעים אזרחים רבים למרות שהשמש הישראלית יכולה להפיק קרוב לשליש מייצור החשמל בארץ

בית קפה סולרי בהפגנה של גרינפיס נגד הקמת תחנת כח פחמית. גרינפיס,
בית הקפה הסולארי של גרינפיס/גרינפיס

האם גם הקיץ הקרוב יעבור עלינו ללא אנרגיה סולארית? למרות שמש שופעת, חדשנות טכנולוגית ושטחי גגות נרחבים, רק שני אחוז מצריכת החשמל של ישראל מיוצרים מחשמל ירוק וזול. בעוד שבאוסטרליה התקינו בשלוש השנים האחרונות מעל חצי מיליון מערכות סולאריות בבתים, באותו זמן בישראל יש קרוב לאפס התקנות.

הסיבה לכך פשוטה: מבוך בירוקרטי בלתי-נגמר. הידעתם שרק בישראל מחייבים את מי שירצה להתקין מתקן סולארי על גג הבית לפתוח תיק במס הכנסה? אזרחים שמייצרים חשמל נקי ותורמים לריאות שלנו צריכים להוציא גם קבלה חודשית, דו"חות שנתיים ולערוך תיאומי מס. זאת למרות שמדובר בחשמל לשימוש עצמי בלבד.

בנייה ירוקה. ShutterStock
מה שטוב לעולם, לא טוב לשמש הישראלית?/ShutterStock

וברשותכם, קצת רקע: משנת 2013 פועלת הסדרת "מונה נטו", במסגרתה החשמל המיוצר על גג הבית מוזרם ישירות לצרכיו. ואילו, הייצור העודף מוזרם לרשת ובעל המתקן צובר קרדיטים אותם הוא יכול למשוך בלילות ובימים מעוננים.

הסרבול והסחבת מרתיעים אזרחים רבים למרות שרק מהגגות בארץ יכולנו להפיק קרוב לשליש מייצור החשמל. מתקן ביתי בודד בגודל של מאה מטרים רבועים יכול היה לחסוך כ- 2,500 ש"ח בהוצאות החשמל בשנה וקרוב ל- 8,000 ש"ח למשק בשנה בהפחתת זיהום, בחיסכון בדלקים ובהוספת ביטחון אנרגטי.

רשות המסים לא התנגדה להעניק פטור ממס הכנסה ואף התחייבה לעגנו בחקיקה עד סוף שנת 2014. ביולי 2015, הוגש תזכיר חוק לא עדכני שלא כלל התייחסות למשקי בית. בקיץ האחרון כשנפגשנו עם שר האוצר משה כחלון, הממונה על רשות המסים, הוא אמר בעצמו שזה כמו לגבות מס על גידול פלפלים בחצר. השר הורה מייד על פגישה בין הח"מ למנכ"ל משרדו, שהתחייב מצדו על הסרת החסמים. מאז בנובמבר האחרון הושג הפטור מארנונה ורק השבוע אושר פטור חלקי מדיווח למע"מ.

התקנות שאושרו בלב כבד, נוקטות באיפה ואיפה. כך, אם אתם שכירים או עוסקים פטורים לא תידרשו בדיווח, ואילו בעלי עסקים יידרשו לעבור את הפרוצדורה המייגעת. והדובדבן שבקצפת: כל עוסק פטור שהחסכונות ממתקן סולארי ביתי מגדילות את "הכנסותיו" מעבר לרף מסויים יסווג את עצמו מחדש כעוסק מורשה. אמרתם פשטות?

לפטור ממע"מ יש ערך מוסף רק אם נלווה אליו פטור ממס הכנסה, שמחייב חקיקה ראשית. תזכיר החוק בנושא טרם הוגש לכנסת ולפי דברי רשות המסים בוועדה, ספק אם יוגש במושב הקרוב. אנו שואלים היום איפה הפטור ועד מתי ימשיכו להעלים הכנסות מהשמש.

ד"ר יונתן אייקנבאום הוא מנהל הקמפיינים בגרינפיס ישראל

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
seperator

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully