וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: סוכנות הידיעות הגדולה בעולם שיתפה פעולה עם הנאצים

אי-פי האמריקנית הייתה כלי התקשורת המערבי היחיד שהורשה לפעול בגרמניה הנאצית, עד שגורשה מהמדינה ב-1941. כעת נחשף כי הסיבה לכך הייתה הסכם במסגרתו נדרשו להעביר ידיעות של משרד התעמולה הנאצי

שער חוברת המפלגה הנאצית 'היהודים בארצות הברית' ראש עיריית ניו יורק פיורלו לה גוארדיה. שנות ה-30. AP
"היהודים בארצות הברית". חוברת תעמולה נאצית/AP

סוכנות הידיעות הגדולה בעולם, "Associated Press" (אי-פי), שבסיסה בניו יורק, שיתפה פעולה עם המשטר הנאצי בשנות ה-30, והעבירה לעיתונים האמריקניים מידע שנבחר או הופק ישירות על ידי משרד התעמולה הנאצי – כך נחשף היום (שלישי) בעיתון הבריטי "גרדיאן", על פי מחקר של ההיסטוריונית הרייט שרנברג. הסוכנות האמריקנית, שתיארה את עצמה "חיל הנחתים של העיתונות", והתגאתה בסלוגן "תמיד הראשונים להגיע והאחרונים לעזוב", הייתה כלי התקשורת המערבי היחיד שהורשה לפעול בגרמניה הנאצית.

עד שגורשה מגרמניה בשנת 1941, אי-פי הייתה המקור העיקרי, ולעתים היחיד, לדיווחים חדשותיים בארצות הברית ובמדינות נוספות. על פי המחקר, שפורסם בכתב העת הגרמני "מחקרים בהיסטוריה עכשווית", אי-פי הצליחה להמשיך את פעילותה בגרמניה הנאצית רק בזכות הסכם שיתוף פעולה עם המשטר.

עוד בוואלה! NEWS:
החל משפט הריגול של העיתונאים הטורקים: "ניסיון טיוח של המדינה"
היום הבינלאומי נגד צנזורה ברשת: "גם אם לא עשית דבר, אתה מתועד"
קוריאה הצפונית: אזרח אמריקני הודה ב"ריגול שאין לו מחילה"

חוברת SS 'משנה האנוש' שפורסמה בשנות ה-30. AP
"תת אדם". חוברת תעמולה נאצית שהשתמשה בתמונות של אי-פי/AP

על פי ההסכם, סוכנות הידיעות התחייבה שלא לפרסם חומרים ש"יחלישו את כוחו של הרייך במדינות זרות או בשטחו". ההסכם, שכונה "שריפטלייטרגזץ" – "חוק העורכים" – דרש מאי-פי להעסיק כתבים שעבדו עבור משרד התעמולה הנאצי. כך, למשל, אחד מהצלמים שהועסקו על ידי הסוכנות בשנות ה-30 היה פרנץ רות, חבר זרוע התעמולה של ה-SS, שתמונותיו נבחרו באופן אישי על ידי אדולף היטלר. מאז פרסום המחקר, אי-פי הסירה את תמונותיו של רות ממאגריה הפתוחים.

לדבריה של החוקרת שרנברג, מאוניברסיטת מרטין לותר, שיתוף הפעולה של אי-פי עם הנאצים אפשר למשטרו של היטלר "להציג את מלחמת ההשמדה כלוחמה קונבנציונלית". היא ציינה את המקרה של הפלישה הנאצית לעיירה לבוב שבמערב אוקראינה ביוני 1941, שלוותה בפוגרום נגד תושביה היהודים, בהוראת החיילים הנאצים. התמונות מאותו אירוע נבחרו על פי הוראותיו של היטלר והופצו בתקשורת האמריקנית על ידי אי-פי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"הסוכנות הייתה נתונה ללחץ עצום"

"במקום לפרסם תמונות של הפוגרומים ושל אלפי הקורבנות היהודים, התקשורת האמריקנית קיבלה רק תמונות שמראות את קורבנות הכוחות הסובייטים", הסבירה שרנברג. "אפשר לומר שהתמונות האלה מילאו תפקיד בהסוואת האופי האמיתי של המלחמה שהובילו הגרמנים. האירועים שנראו ואלה שנותרו נסתרים בתמונות שסופקו על ידי אי-פי היה תלוי באינטרסים הגרמניים ובנרטיבים שלהם בנוגע למלחמה".

סוכנות הידיעות אי-פי מסרה בתגובה למחקר כי הוא "מתאר בני אדם פרטיים ואת פעילותם לפני המלחמה ובמהלכה, שלא היו ידועים לאי-פי". על פי הצהרת הסוכנות, היא בוחנת מסמכים שונים על מנת "להעמיק את הבנתנו בנוגע לתקופה". דובר מטעם הסוכנות הוסיף: "אי-פי דוחה כל טענה כי היא 'שיתפה פעולה' במכוון עם המשטר הנאצי. תיאור נכון יותר יהיה לומר כי אי-פי וארגוני חדשות זרים נוספים היו נתונים ללחץ עצום מצד המשטר הנאצי מאז עלייתו לשלטון של היטלר בשנת 1932 ועד לגירוש אי-פי מגרמניה בשנת 1941. הנהלת אי-פי עמדה מול הלחץ, תוך המשך איסוף חדשותי מדויק, חיוני ואובייקטיבי".

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און בביקור בקבר אביו וסבו לרגל חגיגות ה-70 להקמת מפלת השלטון, אוקטובר 2015. AP
"נראה שבאי-פי למדו מעט מאוד מההיסטוריה שלהם". קים ג'ונג און בחגיגות ה-70 להקמת מפלגת השלטון, פיונגיאנג/AP

בדיווח ב"גרדיאן" צוין כי הגילוי החדש אינו נוגע רק לחקר ההיסטוריה, אלא גם רלוונטי לבחינת קשרים עכשוויים של אי-פי עם משטרים אפלים. כך, למשל, בחודש ינואר 2012 אי-פי הפכה לגוף התקשורת המערבי היחיד שפועל בקוריאה הצפונית באופן קבוע. בשנת 2014, טען מכון המחקר האמריקני "NK News" כי בכירים באי-פי "הסכימו להפיץ תעמולה ממשלתית צפון קוריאנית תחת שמה של הסוכנות". טיוטת הסכם בין אי-פי לסוכנות הידיעות הממשלתית בפיונגיאנג, שהודלפה לכלי התקשורת, מצביעה על הסכמות דומות.

נייט תאייר, כתב אי-פי לשעבר בקמבודיה שהדליף את המסמך, טען בשיחה עם "גרדיאן" כי "נראה שבאי-פי למדו מעט מאוד מההיסטוריה שלהם". לדבריו, "לטעון, כפי שהסוכנות עושה, כי קוריאה הצפונית לא שולטת בפרסומים שלה, זה משוגע. ברור שכולם מסכימים כי גישה למדינות מבודדות היא חשובה, אבל בסופו של דבר, זה משנה אם אפשר להגיד לקוראים כי הדיווח מתבסס על מקורות עצמאיים ונייטרליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully