וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: "תרומות מועברות ישירות לחיילים ויוצרות פערים ותחרות"

28.3.2016 / 16:00

בדוח שעוסק במערכת הביטחון, הדגיש המבקר את הליקויים בכל הקשור לתרומות שעוברות ישירות מהתורם - לחיילי צה"ל, ללא פיקוח מצד הצבא, ובאקראיות לא שוויונית. "עלול לפגוע במורל החיילים". דובר צה"ל: "רואים זאת בחומרה". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכה: ניר חן

מבקר המדינה יוסף שפירא הגיש היום (שני) דוח על מערכת ביטחון, ובו התייחס למערך ההתרמה לחיילי צה"ל. דוח המבקר, שבדק את התקופה שבין ינואר 2014 לינואר 2015, מגלה כי הפקודות והנהלים בצה"ל חסרים בכל הקשור לנושא התרומות. מצב זה, טוען המבקר, עלול לגרום לאי-ודאות בקרב הגורמים העוסקים בגיוס תרומות ולהקשות על גיוס התרומות ועל חלוקתן בין היחידות.

בדוח נכתב כי נמצאו מקרים רבים בין השנים 2014-2012 שמעידים על תופעה רחבת היקף, שבמסגרתה קצינים וחיילים היו מעורבים בגיוס עצמאי של תרומות ברשת, וקיבלו תרומות בניגוד לפקודות ולהוראות צה"ל - לרבות כסף ופריטים שונים, כולל ציוד לחימה. תופעה זו, קובע המבקר, גורמת לפערים באיכות הציוד בין יחידות בעלות צביון שירות זהה, מה שעלול לפגוע במורל החיילים ולגרום לתחרות מזיקה בין היחידות השונות בצה"ל.

* המבקר: "צה"ל לא מיישם את הלקחים מחטיפות חיילים"

חיילי מילואים נחים בשטח כינוס מחוץ לרצועת עזה במבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
ציוד שמגיע לחיילים מייצר פערים ותחרות מזיקה בין היחידות. למצולמים אין קשר לכתבה/AP

חיל החינוך, מציין המבקר, מפעיל שנים רבות סדנאות לחיילים שעומדים בפני שחרור מכספי תרומות, ועלותן נאמדת במיליוני שקלים. חלק מכספי התרומות האלה לא אושרו על ידי מנהלת התרומות באגף כוח האדם של צה"ל, והועברו ישירות מהתורמים לגופים המקצועיים שהעבירו את הסדנאות, ואלה לא הועברו דרך האגודה למען החייל או לב"י, אלא בניגוד לפקודות צה"ל.

עוד נכתב, כי גורמים שונים בצבא מקיימים במשך שנים קשר ישיר עם ארגון ידידי צה"ל בארצות הברית (FIDF), תוך הפרה של פקודות צה"ל שאוסרות על קיום קשר ישיר בין חיילים לתורמים, ופועלים בניגוד לחוות דעתו של הפרקליט הצבאי הראשי משנת 2010. לנוכח ריבוי המקרים שבהם התקיים קשר ישיר בין תורמים לחיילים, כותב המבקר, על הדרגים הבכירים בצה"ל לבחון בהקדם את ממדי התופעה ואת סיבותיה. המבקר קובע כי יש לגבש דרכי פעולה שיגבירו את המודעות של החיילים בנושא, ולעשות את שנדרש לפקח, לאכוף וכן להעניש את מפרי הפקודות בכל הרמות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מבקר המדינה יוסף שפירא יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ןחברת הכנסת קארין אלהרר. דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
תרומות מועברות ישירות לחיילים, ללא פיקוח. מבקר המדינה לצד יו"ר הכנסת אדלשטיין וח"כ אלהרר, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת

המבקר מוסיף כי על אכ"א לפעול בדחיפות לשינוי המצב הקיים בנושא קביעת היחידות שאליהן יועברו התרומות, ולנהל תכניות שנתיות ורב-שנתיות עם היחידות והגופים המתרימים לשימוש בכספי התרומות, בהתאם לסדרי העדיפויות בצה"ל. על המנהלת הייעודית, מוסיף המבקר, להנחות בעקביות את הגופים המתרימים לנתב את עיקר מאמציהם להשגת תרומות למטרות הכלולות בתכניות שגיבש צה"ל.

דובר צה"ל: "רואים בחומרה את התרומות הלא מוסדיות"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל מקדם בברכה את דוח המבקר, לומד את עיקריו ויפיק את הלקחים הנדרשים. צה"ל מספק לחייליו את הציוד הנדרש בשגרה ובחירום, מיום גיוסם ובמהלך שירותם ביחידות בהתאם לאופי הפעילות המשתנה של כל יחידה. תרומות המועברות לצה"ל מוקדשות לרווחת הפרט של החיילים ולא נעשה בהן שימוש לרכישת ציוד המיועד לפעילות מבצעית.

"באוגוסט 2015, כחלק מהפקת הלקחים מדו"חות ביקורת קודמים והבנה כי דרוש גוף אחוד שמאגד את נושא התרומות תחתיו, הוקם באגף כוח האדם ענף התרומות והרווחה אשר אמון על בקרה, תכנון ומעקב אחר התרומות בכלל יחידות צה"ל. בימים אלו מוביל ענף זה עבודת מטה מקיפה להסדרת פקודות הצבא בנושא תרומות ובמקביל התבצעו עדכונים שוטפים של הגורמים בשטח, הופצו מספר אגרות בנושא וכן התקיים כנס צה"לי בהשתתפות נציגי השלישות באגפים ובזרועות בו הוצגו הכללים לאישור תרומה והאיסור על קשר ישיר בין גורמי הצבא לתורמים.

"הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ציין במספר רב של דיונים כי הוא 'רואה בחומרה את תופעת התרומות הלא מוסדיות הקיימת בצה"ל'. במסגרת זו סיכם מספר מנגנוני פעולה לצמצום תופעה זו ולאכיפת האיסור לתרומות מסוג זה. עוד ציין במספר הזדמנויות כי הוא רואה צורך במיקוד התרומות בצה"ל לחיזוק חיילי החובה והשתלבותם בצה"ל, רווחתם והוקרה לאחר שחרורם (מקצוע/ תואר לכל חיילי שהשלים שירותו).
באשר למקרים המוצגים בדו"ח, כדוגמאות להתנהלות של יחידות שקיבלו תרומות באופן שאינו תקין, נציין כי כלל המקרים נבדקו. במידה ונמצאו ליקויים, הם תוקנו ובמידת הצורך ננקטו צעדים משמעותיים כנגד הנוגעים בדבר. הנושא עלה במספר דיונים ובמספר פורמי מטכ"ל וצה"ל פועל באופן רציף להתמודדות עם תופעה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully