וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנגד לנאט"ו, מאיים על סעודיה: טראמפ הציג את מדיניות החוץ שלו

בריאיון מקיף לניו יורק טיימס, טוען המועמד הרפובליקני המוביל כי הוא אינו בדלן, אך מאמין ש"קודם כל אמריקה". הוא קורא להפסיק את המימון לאו"ם וטוען: "אנחנו מגנים על כל העולם, לא משנה מי זה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(טראמפ באיפא"ק: הסכם שלום שייכפה על ישראל יהיה אסון)

דונלד טראמפ חשף אתמול (ראשון) חלקים נוספים במדיניות החוץ השנויה במחלוקת שלו, ובראשה ביקורת נוקבת כלפי נאט"ו וכלפי בעלות ברית נוספות של ארצות הברית. בריאיון לניו יורק טיימס, אמר המועמד המוביל לראשות המפלגה הרפובליקנית כי הוא ישקול לאפשר ליפן ולקוריאה הדרומית לפתח נשק גרעיני משל עצמן, מאשר להסתמך על וושינגטון בהתמודדותן עם האיומים הנשקפים מצדן של קוריאה הצפונית ושל סין.

המיליארדר אף הוסיף כי הוא עשוי לעצור את רכישת הנפט מערב הסעודית ומבעלות ברית ערביות נוספות אם לא ישלחו כוחות קרקעיים להילחם בארגון "המדינה האסלאמית", או ישלמו לארצות הברית לעשות זאת במקומן.

טראמפ התעקש כי הוא "לא בדלן" אלא מאמין ב"קודם כל אמריקה". לדבריו, "אנשים חכמים יותר וקשוחים יותר לא נתנו לנו כבוד, לעגו לנו וגנבו מאתנו במשך הרבה מאוד שנים. היינו הבריון הקשוח, אך לא הונהגנו נכון. היינו הבריון הגדול והטיפש שבאופן עקבי נשדד על ידי כולם". עיקר דאגתו של איל הנדל"ן נגעה בעלות הכלכלית של מדיניות החוץ של ארצות הברית.

דונלד טראמפ. GettyImages
חושב שסין ניצלה את ארצות הברית. טראמפ/GettyImages

על נאט"ו אמר טראמפ כי היא ברית "מיושנת", מאחר שהאיום הגדול ביותר על העולם הוא הטרור הבינלאומי. "נאט"ו הייתה בזמנו מצוינת. כיום, זה חייב להשתנות". לטענתו, ארצות הברית נושאת "יותר מדי מהנטל של נאט"ו". בשבוע שעבר קרא המועמד הרפובליקני המוביל לקיצוץ בסיוע הכלכלי לברית, שהוקמה ב-1949 עם סיום מלחמת העולם השנייה ושימשה בלם להתפשטות ברית המועצות באירופה בתקופת המלחמה הקרה. הוא הביע עמדות דומות גם לגבי המימון של האו"ם על ידי וושינגטון. "אנחנו לא מקבלים דבר מהאו"ם. הם לא מכבדים אותנו, הם לא עושים מה שאנחנו רוצים וגם אותם אנחנו ממנים בצורה לא פרופורציונלית", טען בריאיון.

קוריאה הדרומית וחיילים אמריקניים במהלך תרגיל משותף, מרץ 2016. רויטרס
יסיג את הכוחות? חיילים אמריקנים ודרום קוריאניים בתרגיל משותף בשבוע שעבר/רויטרס

הוא ציין את החוב הלאומי "המתקרב ל-21 טריליון דולר" וקישר אותו לעובדה שארצות הברית "מגנה על העולם". לדבריו, "לא משנה מי זה, אנחנו מגנים על כולם. כשיש לכם ספק, בואו לארצות הברית. אנחנו נגן עליכם. בחלק מהמקרים אפילו בחינם". טראמפ טען כי סין בנתה את עצמה מחדש בזכות כסף שהיא "שאבה מארצות הברית". "הם עשו זאת באמצעות פיחות מטבע, בצורה מתוחכמת מאוד. הם שחקני שחמט גדולים. אני מאוד אוהב את סין ואת העם הסיני. אני מכבד את ההנהגה הסינית, אבל סין ניצלה אותנו במשך שנים רבות ואנחנו לא יכולים לאפשר לכך להמשיך לקרות", הדגיש.

בריאיון, הזהיר איש העסקים מניו יורק כי הוא יסיג את הכוחות האמריקניים מיפן ומקוריאה הדרומית אם הן לא ישלמו יותר עבור נוכחותם. יפן מאחרת כ-50 אלף חיילים אמריקנים ו-28,500 אחרים מוצבים בקוריאה הדרומית. בשתי המדינות הדגישו כי הן מחויבות לברית עם וושינגטון וכי הן מחויבות שלא לפתח נשק גרעיני, בניגוד להמלצתו של טראמפ. גם בסין אמרו כי הרעיון שטוקיו וסיאול יפתחו נשק גרעיני הוא "היפותטי בלבד" ולא התייחסו לנושא מעבר לכך.

טראמפ אמר כי ארצות הברית "לא מפוצה כראוי" על הגנתה על ערב הסעודית: "בלעדינו, ערב הסעודית לא הייתה קיימת למשך זמן רב. היא הייתה כישלון קטסטרופלי ללא ההגנה שלנו. הם מכונת כסף ועדיין הם לא מפצים אותנו כמו שהם צריכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully