וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וואלה, הבנתי: האם הירי במחבל בחברון באמת היה אירוע נקודתי וחריג?

27.3.2016 / 21:21

מהירי באישה בעפולה שנופפה בסכין מול גברים חמושים דרך וידוא ההריגה של הנערה המחבלת שאיימה במספריים ועד הלינץ' באריתראי שנחשד בטעות כמחבל. גל הטרור האחרון מציב בפני האזרחים וכוחות הבטחון בישראל איומים רבים. האם אנחנו עומדים גם בדילמות המוסריות שהם מזמנים?

עריכה ובימוי: הילה קובו, סיגל סיריוס. תחקיר: עומר שליט, אסתי סדקה. עיצוב גרפי: אביחי ברוך. עריכה: רן צימט, מתן חדד, ניר חן. הפקה: תום רוכלין

התיעוד של חייל צה"ל יורה בראשו של מחבל פלסטיני המוטל על הקרקע לאחר פיגוע דקירה ביום חמישי האחרון העיד על עבירה לכאורה על ערכי טוהר הנשק והוראות הפתיחה באש, ואף העלה חשד לביצוע עבירת רצח.
הוא הביא למחלוקת עזה בין מבקרי האירוע, בהם בכירי הצבא ומערכת הבטחון, שסברו כי יש לגנות במהירות את התנהגות החייל, לבין רבים בציבור הישראלי, ובהם פוליטיקאים מן הימין, שסברו כי ללוחם נעשה משפט שדה.
רבים בציבור אף תמכו בעמדה לפיה החייל הוא בכלל גיבור ישראל ולא היה צריך לעצור ולחקור אותו כלל.

מהו בכלל "טוהר הנשק" והיכן הוא מעוגן? איך הוא קשור לעקרונות של שלטון החוק ודמוקרטיה? ועד כמה דומה האירוע בחברון לפרשת קו 300 משנות ה-80'?

בנוסף, גם המגנים וגם התומכים בחייל הדגישו כי מדובר באירוע נקודתי, חריג ויוצא דופן. הצבא הישראלי אכן צבא מוסרי הפועל לאורם של ערכים מתקדמים, אבל האמנם באמת מדובר באירוע "נקודתי"? ייתכן כי ישנם אירועים נוספים באינתיפאדה הנוכחית שאיננו מדברים עליהם רק בגלל שלא תועדו?
בחינת האירוע בחברון וסקירת מקרים נוספים מעלה תהייה עד כמה, לצד האיומים הבלתי נסבלים העוברים על חיילי ואזרחי המדינה, אנחנו מרסנים את התנהגותנו לצד מחבלים שכבר נוטרלו. צפו

לכל פרקי וואלה, הבנתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully