וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הסרבים בבוסניה הורשע ברצח עם ונידון ל-40 שנות מאסר

בית הדין הבינלאומי בהאג הרשיע את ראדובן קרדז'יץ' באחריות לרצח העם שבוצע בשנת 1995 בעיר סרברניצה, ובתשעה סעיפים נוספים של פשעי מלחמה. בכך הפך לדמות הבכירה ביותר שהורשעה על ידי הטריבונל המיוחד ליוגוסלביה. האו"ם: "תמרור אזהרה למנהיגים"

עריכה: שניר דבוש

מנהיג הסרבים לשעבר בבוסניה, ראדובן קרדז'יץ', הורשע היום (חמישי) בבית הדין הפלילי הבינלאומי שבהאג באחריות לרצח העם שבוצע בשנת 1995 בעיר סרברניצה, ובתשעה סעיפים נוספים של פשעי מלחמה. הוא זוכה מאישום נוסף של רצח עם בעיירות בוסניות. שופטי בית הדין גזרו עליו 40 שנות מאסר. בכך הפך קרדז'יץ', בן 70, לדמות הבכירה ביותר שהורשעה עד כה על ידי הטריבונל ליוגוסלביה לשעבר.

בית הדין מצא כי קרדז'יץ' אחראי, בין היתר, לטבח בסרברניצה, שבו נהרגו קרוב ל-8,000 בוסנים מוסלמים, בשלהי מלחמת האזרחים במדינה, שהחלה בשנת 1992 ונמשכה עד 1995, והביאה בסך הכול למותם של כמאה אלף בני אדם. מדובר בטבח החמור ביותר בשטח אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. השופט או-גון קוון מסר כי קרדז'יץ' הורשע ברצח, תקיפת אזרחים ומעשי טרור, בין היתר במסגרת על ידי הטלת מצור על בירת בוסניה סרייבו, שנמשך 44 חודשים.

עוד בוואלה! NEWS:
דרמה בטקס לציון הטבח: אבנים יודו על ראש ממשלת סרביה
20 שנה לטבח הגדול שידעה אירופה מאז הנאצים

מנהיג הסרבים בבוסניה ראדובן קרדז'יץ' בדיון בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 24 במרץ 2016. רויטרס
"גם הנאשמים החזקים ביותר חייבים לדעת שהם לא יתחמקו ממשפט". קרדז'יץ' בבית המשפט, היום/רויטרס

הנציב העליון של האו"ם לענייני זכויות אדם, זיד ראאד אל-חוסיין, התייחס לגזר הדין, ומסר כי הוא מוכיח כי "גם הנאשמים החזקים ביותר חייבים לדעת שהם לא יתחמקו ממשפט". לדבריו, המשפט הנוכחי "הוא תמרור אזהרה למנהיגים ברחבי אירופה ובמקומות אחרים, שמבקשים לנצל רגשות לאומניים ולצייר מיעוטים כשעירים לעזאזל".

קרדז'יץ' טען עד כה כי הוא חף מפשע, ופרקליטיו מסרו כי הוא יערער על הכרעת בית הדין. קרובי משפחתם של ההרוגים נאספו היום מחוץ לבית הדין, וקראו להרשעתו של קרדז'יץ'. כמו כן, הם ביקשו למנוע את מעצרה של דוברת בית הדין לשעבר פלורנס הרטמן, שהורשעה בפרסום חומר מסווג, שממנו עולה כי בית הדין הגיע להסדר עם הממשלה הסרבית שבמסגרתו יוצנע חלקה של המדינה ברצח העם. הושת עליה עונש מאסר של שבעה ימים, שהיא טרם נשאה.

ראש ממשלת סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' הביע היום תמיכה בקרדז'יץ' והבהיר כי לממשלתו "יש חובה לדאוג לאנשיה מחוץ לגבולות סרביה". ווצ'יץ' הזהיר מפני מה שהגדיר ניצול גזר הדין "למתקפות פוליטיות או אחרות נגד רפובליקה סרפסקה", בהתייחסות לאזור הסרבי של בוסניה. לדבריו, "סרביה לא תרשה זאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשים מוסלמיות תופסות מחסה באזור שבשליטת חיילי או"ם ספרדיים, מוסטאר, בוסניה, אוגוסט 1993. רויטרס
הולנד קיבלה אחריות על רצח 300 בני אדם. המפגינים מחוץ לבית הדין בהאג, היום/רויטרס

לפני כשנה וחצי קבע בית משפט ההולנדי כי המדינה אחראית למותם של כ-300 בוסנים מוסלמים במהלך הטבח בסרברניצה. במסגרת הפסיקה, הולנד הסירה מעצמה אחריות למותם של יותר מ-7,000 בני אדם נוספים. כוחות שמירת השלום ההולנדים בסרברניצה, מובלעת מוסלמית באזור שרובו מאוכלס בידי סרבים, ידעו ש-300 הגברים שביקשו מקלט בבסיסם בכפר פוטוצ'ארי, יירצחו אם יצאו מהמתחם שבשליטת הכוחות – כך קבע בית המשפט. עם זאת, נקבע כי הולנד אינה אחראית למותם של האלפים שנמלטו ליערות באזור.

משימתם של הכוחות ההולנדים הייתה להגן על סרברניצה, אשר הוגדרה על ידי האו"ם ב-1993 אזור בטוח לאזרחים, אולם אלה לא עצרו את הצבא הבוסני-סרבי בפיקודו של רטקו מלאדיץ', שעומד גם הוא למשפט בגין פשעי מלחמה בבית הדין הבינלאומי בהאג. החיילים ההולנדים אמרו לבוסניאקים, תושבי האזור המוסלמים, כי ביטחונם מובטח, והעבירו אותם לידי צבאו של מלאדיץ'.

נשים מוסלמיות תופסות מחסה באזור שבשליטת חיילי או"ם ספרדיים, מוסטאר, בוסניה, אוגוסט 1993. רויטרס
חלקו של האו"ם בטבח לא יעלה לדיון. נשים מוסלמיות תוספות מחסה באזור שבשליטת האו"ם, מוסטאר, אוגוסט 1993/רויטרס

הגברים נרצחו ונקברו בקברי אחים באזור, ואילו הנשים והילדים הועברו לאזורים אחרים במדינה בעלי רוב בוסניאקי. הנושא עלה לדיון בבית המשפט לבקשת "האמהות מסרברניצה", הכינוי שניתן לקרובי המשפחה של ההרוגים, אך הן ביקשו גם לבחון את אחריותו של האו"ם למקרה, ובקשה זו לא מומשה.

השופט פיטר בלוק אמר: "ברגע שהגברים נשלחו מהמתחם, הכוח ההולנדי ידע – או היה צריך לדעת – שרצח עם מתחולל, ולפיכך קיים סיכון חמור שהם ייהרגו". בהחלטת בית המשפט נכתב: "ניתן לקבוע באופן ודאי כי אילו הכוחות ההולנדיים היו מאפשרים להם להישאר במתחם, הגברים היו נשארים בחיים".

משפחות הקורבנות מפגינים בעת משפטו של מנהיג הסרבים בבוסניה ראדובן קרדז'יץ' בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 24 במרץ 2016. רויטרס
מאז אלף נהרגו במהלך שלוש שנותיה של המלחמה. המפגינים בהאג, היום/רויטרס
משפחות הקורבנות מפגינים בעת משפטו של מנהיג הסרבים בבוסניה ראדובן קרדז'יץ' בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, 24 במרץ 2016. רויטרס
"צדק לבוסניה". מפגינות מחוץ לבית הדין, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully