וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך ישפיעו הפיגועים על הכלכלה והתיירות בבלגיה?

ד"ר ערן כתר

23.3.2016 / 11:26

פיגועי הטרור שהתרחשו אתמול בבריסל מציבים את בירת בלגיה כמקום שמקושר עם אירועי טרור חוזרים ונשנים. מדובר במשבר שייפגע בבריסל כיעד תיירותי – ונראה שהבלגים עדיין לא מבינים שמדובר בנזק כלכלי של מיליארדי יורו

מרכז בריסל, בלגיה. 22 במרץ 2015. AP
עדיף למדינה להיות מזוהה עם שוקולד ולא עם נרות זיכרון. מתאבלים במרכז בריסל/AP

פתגם עממי טוען כי מה שקרה פעם אחת לא יקרה פעם שנייה, אך מה שקרה פעמיים יקרה גם בפעם השלישית. פיגועי הטרור שהתרחשו אתמול בבריסל מעבירים את העיר מהקטגוריה הראשונה אל הקטגוריה השניה; ממקום שהיה קשור לטרור באופן חד פעמי, כמו פאריס או ניו יורק, למקום שמתרחשים בו ארועי טרור חוזרים ונשנים.

בעולם התיירותי, קטגוריה זאת מכונה משבר מצטבר - אוסף של אירועי משבר שמשקלם המשותף יוצר מסה קריטית שלילית. עבור תעשיית התיירות של בריסל, התרחשות חוזרת זאת של ארועי טרור עלולה לייצר מספר השפעות במספר רבדים. ברובד התדמיתי, התדמית של בריסל כיעד תיירותי בטוח ואטרקטיבי נפגעת, והעיר מקושרת עם דימויים של סכנה, טרור וחיילים חמושים ברחובות. מתוך הרובד התדמיתי נגזר הרובד התיירותי - הפגיעה בתדמית צפויה לפגוע בהיקף הפעילות התיירותית, בתפוסת בתי המלון ובביקושים לבריסל כיעד תיירותי באירופה.

מי מאמין שבטוח לנסוע לבריסל היום?

באופן טבעי, הפגיעה ברובד התיירותי גורמת לפגיעה ברובד הכלכלי. בשנת 2014 בלגיה משכה כ-8 מיליון תיירים אשר יצרו הכנסות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר. סדרת ארועי הטרור בבריסל צפויה לגרום לפגיעה כלכלית חמורה אשר תשפיע על ההכנסות של עסקי תיירות כגון מלונות, חנויות ומסעדות, על התעסוקה בענפי התיירות, ועל הכנסות המדינה ממיסים הקשורים בתיירות.

ההתרחשות של ארועי הטרור השבוע נבחנת בהמשך לעוצר בבריסל שהתרחש ב-21-25 לנובמבר 2015, וכלל עוצר מוחלט של שכונות שלמות, פטרולים צבאיים ברחובות וסגירה של מוסדות ושרותים ציבוריים לרבות התחבורה הציבורית. בעקבות העוצר, בחודש דצמבר 2015, מספר התיירים בעיר ירד בכ-50%. בינואר 2015, במטרה להתמודד עם הירידה בתיירות ולשקם את דימוי העיר, בריסל יצאה עם קמפיין תיירותי יצירתי וחדשני, תחת התג #CallBrussels. במסגרת הקמפיין, הוצבו במקומות ציבוריים בבריסל טלפונים ומצלמות רשת ואנשים ברחבי העולם התבקשו להתקשר אליהם דרך האינטרנט, לשוחח עם תושבי בריסל, ולקבל תשובה כנה ואותנטית לשאלה "האם בטוח לבקר בבריסל?". במשך ימי הקמפיין, התקבלו בטלפונים למעלה מ-12,000 שיחות מ-154 מדינות, ומיליוני אנשים בעולם נחשפו לעובדה שהמציאות בבריסל שונה מזאת המוצגת בחדשות. בעוד קמפיין זה נחשב להצלחה, נראה כי הפעם, אחרי הפיגועים הרצחניים, הדרך של בריסל לשקם את תדמיתה התיירותית תהיה ארוכה ומורכבת יותר.

ד"ר ערן כתר הוא מרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מומחה לשיווק במשבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully