וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגדלי ענף שמן הזית חוששים מקריסה עקב פתיחת השוק לייבוא

יעל געתון

17.3.2016 / 10:23

חקלאים בענף שמן הזית מזהירים מפני קריסה מערכתית וירידה חדה באיכות המוצרים במידה ותקנות היבוא החדשות של משרד האוצר ייושמו במלואן. משרד האוצר טוען כי מדובר במהלך שתוכנן והוסכם עם התאחדות החקלאים ובמסגרתו יוקם מנגנון פיצויים למגדלים

צילום: זוהר גואטה, עריכה: מיכאל ברגמן

החלטת שר האוצר משה כחלון על הפחתת מחירי המזון לקראת חג הפסח באמצעות הורדת מ?כ?סים ופתיחת הישראלי השוק לייבוא טובה אולי לצרכנים, אבל מפחידה את החקלאים ובתוכם את המגדלים מענף שמן הזית. תקנות הייבוא החדשות של המשרד במסגרת אותה החלטה מזכירות לחקלאים ניס?יון דומה שנערך לפני כחמש שנים, ניסיון שהוביל לעקירת כרמים שלמים מפאת חוסר הכדאיות הכלכלית בהשקעה בתפעול הכרמים.

המגדלים בשטחים החקלאיים של הנגב עקרו עשרות עצי זית בשבועות האחרונים. יובל תור, מנהל מטע הזיתים בגד"ש דגנים טוען כי ההחלטה על עקירה הייתה קשה וכואבת אך נבעה משיקולי הישרדות כלכלית. "אחרי שהחלטנו שאנחנו עוקרים עצי זית, חישבנו האם אפשר למכור את העצים לנוי, לכל מיני שדרות בערים. אבל השוק העירוני פשוט מפוצץ בעצים בגלל כל העקירות, ואין לנו ברירה אלא לחתוך אותם לתעשייה של ההסקה". גם חנן פליישמן, מנהל בית הבד קבוצת רביבים שותף לחרדה הכלכלית וטוען כי הוא "עתיד
להיתקע עם 300 טון שמן זית" שיימכרו במחירי הפסד במידה והשר כחלון יורה על הורדת המחירים לפסח ופתיחת שערי הייבוא.


למרות שיתוף הפעולה המתמשך בין התאחדות חקלאי ישראל, משרד החקלאות והמגדלים – נדמה כי מתחת לפני השטח הרוחות סוערות. רני בר נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים סבור כי התזה של משרד האוצר על ייבוא שמוביל בהכרח להורדת מחירים משמעותית – פשוט אינה נכונה. "מדברים על זה שאנחנו יקרים ואפשר לייבא שמן בזול, אבל השמן שמייבאים, אפשר גם בארץ לקנות אותו יותר בזול. אנחנו מדברים על איכויות גבוהות בשביל מחיר ולא יותר זול בחו"ל. המדינה עושה את הכול בשביל למרר לחקלאים את החיים ואני לא מבין למה?!", כך לדבריו.


ממשרד האוצר נמסר בתגובה לדברים כי "הפחתת המ?כ?סים מבוצעת לאחר הידברות, ותוך הסכמה עם התאחדות חקלאי ישראל ובכלל זה שולחן מגדלי הזית, ותוך מתן תמיכה על סך 16 מיליון ¤ לנושא. כמו כן, בנוגע לאיכות השמן, תיבחן האפשרות לקדם תו תקן שיצור בידול בין איכויות שונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully